Emily Kwan Bo Wai -
Shing Fui On -
Julie Lee Wat Yuet -
Regisseur Herman Yau -
Speelduur 96 mins -
Prod. maatschappij Uniden investment limited -

In de jaren zeventig gaat Wong Chi Hang (Anthony Wong) voor het eerst over de schreef. Na een spelletje mahjong beschuldigt zijn tegenspeler hem er van dat hij vals speelt. Ondanks dat hij weet dat de man de waarheid spreekt roept dit een enorme woede bij hem op. Zonder er ook maar een seconde over na te denken vermoordt hij de man op gruwelijke wijze. Door deze actie is Wong Chi Hang genoodzaakt Hongkong te verlaten. De politie is hem namelijk op het spoor. Jaren later. Jaren blijft hij uit de buurt van Hongkong. Maar in 1985 verschijnt hij plots weer in Macau. Hij is de nieuwe eigenaar van een klein restaurant ergens in een buitenwijk. Hij zegt het van de vorige eigenaar gekocht te hebben maar heeft geen papieren om dit te bewijzen. Tevens valt dit samen met de vondst van een grote zak lichaamsdelen ergens aan de kust. Een speciaal politieteam onderleiding van Lee (Danny Lee) wordt onmiddellijk op deze zaak gezet. Alleen erg soepel werkt deze ploeg niet. Ze hebben het veel te druk met zichzelf. Vooral Lee is met hele ander zaken bezig. Hij krijgt het voor elkaar iedere dag met een andere vriendin te verschijnen. Toch lukt het ze het spoor van de moorden naar het kleine restaurant te herleiden. Wong Chi Hang wordt ondervraagd. Op slimme wijze weet hij de agenten in te pakken. Bij het afscheid geeft hij ze zelfs nog wat gestoomde varkensvlees broodjes mee voor op de kazerne. De broodjes worden met smaak opgegeten. Wat de agenten alleen niet weten is dat ze alles behalve varkensvlees bevatten. Als later ook nog eens een personeelslid van Wong Chi Hang verdwijnt besluit de politie hem te schaduwen. Ze ontdekken dat hij wel degelijk iets te maken moet hebben met de mysterieuze verdwijning van de familie en het personeel. Alleen Wong Chi Hang houdt zich van de domme en weet ze telkens te slim af te zijn. Voor de politie zit er niets anders op dan met grof geweld een verklaring uit hem te slaan.

'The untold story' is gebaseerd op een ware gebeurtenis uit de jaren tachtig. Het vertelt het verhaal van een psychopaat die zijn slachtoffers verwerkt tot gestoomde varkensvlees broodjes. Niet echt een frisse gebeurtenis en dat zullen we weten ook. Het begin van de film is niet echt verontrustend. Maar naarmate het verhaal vordert wordt het steeds gruwelijker en bruter. Om al deze gruwelijkheden wat te verhullen is er gekozen om de gaten op te vullen met de bekende flauwe komedie. Dit gebeurt in de vorm van een politieteam wat compleet incompetent is. De een heeft het te druk met mooi zijn en de ander met dom zijn. Dit terwijl de vrouw van het team zich het meest mannelijk gedraagt. Deze rol wordt neergezet door Emily Kwan Bo Wai die aan het begin van haar carrière stond. Nu is overacting niet vreemd in een Hongkong film. Maar in 'The untold story' wordt het naar een compleet ander niveau getild. Het strookt totaal niet met de gruwelijkheden van de film. Ook haalt het het tempo behoorlijk naar beneden. Dit aangezien het niets met het echte verhaal van doen heeft. Zelfs Danny Lee zijn personage is tenenkrommend. Hij wekt totaal geen sympathie op en verandert plots van nietsnut naar fanatiekeling. Hij wil koste wat het kost een verklaring van zijn verdachte. En dit niet eens ter wille van de gerechtigheid. Het gaat hem meer om zijn eigen gezichtsverlies te redden. Anthony Wong daarentegen laat een behoorlijk blijvende indruk achter. Ondanks dat hij een rol speelt die eigenlijk geen medeleven zou moeten oproepen gebeurt dit toch. De martelpraktijken waaraan hij wordt onderworpen zijn zo bruut dat je zijn wandaden bijna vergeet. Tevens speelt hij zijn rol erg overtuigend. Hij kreeg dus ook niet voor niets een Hongkong filmaward voor zijn prestatie in deze film. Hij is bijzonder koelbloeding en verschuilt achter een veel te grote bril. Maar als zijn ogen in beeld gebracht worden zijn ze wijd opengesperd en vol met haat. Aan de ene kant is het dus gewoon een nerd maar het uiterlijk kan behoorlijk verraderlijk zijn. Toch is het niet alleen de prestatie van Anthony Wong die de film er zo uit laat springen. De manier waarop het geweld in beeld gebracht wordt ligt namelijk net over de grens van het toelaatbare. Bijzonder gedetailleerd worden de moorden in beeld gebracht. Hierbij spuit het bloed je om de oren en worden lichaamsdelen afgehakt alsof het niets is. Dit ziet er allemaal redelijk realistisch uit. Alleen als er een half ontbonden arm gevonden wordt ziet deze er meer uit als een rauwe braadworst dan een arm. In een verkrachtingsscène gaan we nog een stapje verder. Zo wordt het slachtoffer op een nogal gevoelige plek bewerkt met een handvol chopsticks. Hierbij worden normaal bedekte lichaamsdelen gewoon in beeld gebracht. Bloot wordt dus ook totaal niet geschuwd. Maar het meest gruwelijke, is wel de moord op het complete gezin van de restauranteigenaar. Aangezien dit het spanningspunt van de film is zal ik hier niet te veel van weggeven. Maar er zijn kinderen bij betrokken die van de opnames zelf nog trauma's over zouden kunnen houden. Het is dus ook van een niveau dat je in een westerse film nooit zal aantreffen. De film is dus ook totaal niet geschikt voor mensen met een zwakke maag of een sterk gevoel van medeleven. Een liefhebber van horror films zal bij 'The untold story' zeker aan zijn trekken komen. Het verhaal laat absoluut te wensen over maar het is zeker een goede test om te kijken waar je grens van het toelaatbare geweld ligt. Het kijken van deze meest gewelddadige rolprent uit de Hongkong film geschiedenis is dus op eigen risico.

Geluid kwaliteit Redelijk (stereo)
Taal Mandarin of Cantonese
Uitgever City connection limited