Lo Lieh -
Shih Chung Tien -
Tung Li -
Regisseur Lee Kwun Cho -
Speelduur 84 mins -
Prod. maatschappij Tien Sing motion pictures -

Jaren geleden zorgde een gemaskerde man  voor onrust in de martial arts wereld. Zonder enige reden vermoordde hij de ene na de andere kung fu meester. Hierbij gebruikte hij een bijzonder zwaard. Een wapen wat vlijmscherp was en ook nog eens een vreselijk geluid kon produceren. Hierom kreeg het de naam 'The devils swords'. Om hem te stoppen bundelden een aantal kung fu meesters hun krachten. Het gevecht wat volgde was vreselijk maar het doel werd bereikt. De gemaskerde man viel in een ravijn en nam het zwaard met zich mee in zijn val. Voor meer dan dertig jaar werd er niets meer van hem gehoord. Maar opeens was hij er terug. Alleen hoe dit mogelijk is mag een raadsel genoemd worden. Men was er immers zeker van dat hij dood was. De een na de andere kung fu meester moest het wederom ontgelden. Tot hij de vader van Chen Sha Hau (Tan Tao Liang) vermoordt. Deze jonge getalenteerde vechter zet meteen alles op alles om wraak te nemen. In zijn missie zoekt hij hulp bij Han Yuen Leung (Lung Jun Erh). Zij is een jonge dame die recentelijk ook haar vader verloor. Samen gaan ze op zoek naar 'The devils sword' om hem te verslaan. Alleen erg makkelijk blijkt dit niet te zijn. Want na de eerste confrontatie blijkt al dat hij veel te sterk voor ze is. Er moet gezocht worden naar een manier om het wapen te kunnen counteren. Een oom van Chen Sha Hau zegt ooit gehoord te hebben over 'The sun blade'. Dit wapen zou de oplossing kunnen bieden in hun strijd tegen deze geheimzinnige moordenaar. Alleen het wordt bewaard in een Boedistische tempel en de monniken zullen het niet gemakkelijk vrij geven. Toch willen ze proberen om het in handen te krijgen en hun wraak te verwezenlijken.

Net voordat Tan Tao Liang zijn rol kreeg in het legendarische 'The hot, the cool and the vicious' had hij de hoofdrol in 'Thunder blade and lightning foot'. Een wu xia film die door zijn aanwezigheid net ietsje meer heeft. Het verhaal is redelijk tot goed. Het zou helemaal goed geweest zijn als er aan het einde een fatsoenlijke uitleg voor de hele situatie was geweest. Helaas ontbreekt deze en valt alles een klein beetje in het niet. Maar buiten deze 'kleinigheid' is de weg hier naar toe erg vermakelijk. Er zijn voldoende bijzondere personages aanwezig om het interessant te maken. Aan hun kleding is voldoende aandacht besteed en het ziet er allemaal goed uit. Lung Chun Erh is even charmant als altijd. Hier komt nog bij dat haar uitstraling bijzonder krachtig is. Dit komt ook goed terug in haar gevechten. Haar bewegingen komen dus ook opvallend hard aan. Als wapen hanteert ze dubbele kleine messen. Deze zijn aan twee kanten scherp en het lijkt een soort korte speer met twee punten. Maar het meest bijzonder in de gevechten is toch wel Tan Tao Liang. Zijn bekende beentechnieken brengen een welkome variatie in al het wapen gekletter. Even hanteert hij een zwaard maar het meeste doet hij gewoon met zijn benen. En dit gaat hem natuurlijk het beste af. Wat erg opvalt is het gebruik van acrobatiek. Normaal gesproken kom je dit niet zo vaak tegen in dit genre films. Het beperkt zich weliswaar tot een paar flips en salto's maar het is wel degelijk aanwezig. Voor wu xia standaards heeft 'Thunderblade and lightning foot' dus erg interessante gevechten. Op zich spelen er buiten Tan Tao Liang en Lung Chun Erh niet echt veel bekende acteurs in de film mee. Deze twee stonden ook nog eens aan het begin van hun carrière. Om de film dus een klein beetje makkelijker onder de aandacht te kunnen brengen werd Lo Lieh gevraagd voor een rol. Zijn rol is dus ook niet erg groot en heeft eigenlijk maar weinig bekentenis voor het verhaal. Maar zijn naam op de poster trekt toch een stuk meer bezoekers. Door de gebruikte locaties kan je merken dat het een redelijke productie geweest moet zijn. De bekende oude stadjes passeren de revue en als extra bezoeken we een aantal onderaardse gebouwen. Dit brengt altijd weer een bepaalde mystiek met zich mee. En mystiek is iets wat de film verrassend goed weet vast te houden. Normaal gesproken is het altijd al vrij snel duidelijk wie er schuil gaat achter een masker. Hier blijft het tot het laatste moment spannend. Alleen jammer dat daarna het motief wat mager is. De muziek is redelijk standaard en valt niet direct op. Toch is er iets aan het geluid wat wel opvalt. De engelse dubbing is namelijk heel apart. Iedereen heeft hetzelfde vreemde accent. Dit valt niet direct te plaatsen maar geeft alles wel een komisch tintje mee. Over het algemeen genomen is 'Thunderblade and lightning foot' een redelijk standaard film. Het zijn echter de kleine elementen waar je een boel vermaak uit kunt halen. Alleen deze moeten je wel liggen.

Taal Engels of Chinees
Waardering          6,5/10 Met dank aan de Boudisque