Yu Tien Lung -
Yang Hui Shan -
Dean Shek -
Regisseur Wu Ma -
Speelduur 96 mins -
Prod. maatschappij Ching Hing enterprise -

Drie vooraanstaande vechters vormen al jaren een eenheid. Samen maken ze er een gewoonte van de zwakken en armen te helpen. Hier vragen ze nooit iets voor terug en doen het uit liefde voor het volk. Een van hen (Yu Tien Lung) begint het allemaal steeds meer een verspilling van tijd te vinden. Hij weet zeker dat hij bij het leger van de Ching een veel betere positie zou kunnen krijgen. Hij verraadt dus ook zonder moeite zijn eigen vrienden. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om Hang Kuei zo te bespelen dat hij hem helpt. Samen vallen ze hun vriend aan die samen met zijn kinderen probeert te ontsnappen. Maar Hang Kuei kan toch niet helemaal bevatten wat er nu allemaal gebeurt. Helaas kan hij zijn vriend niet meer redden. Hierom probeert hij des te meer om zijn twee kinderen veilig te stellen. Dit kost hem nogal wat moeite maar gelukkig biedt een reizende monnik de uitkomst. Hij neemt de twee kinderen mee en redt ze zo het leven. Huang Kuei weet vervolgens zelf ook te ontsnappen. Dit laat de verrader verbaasd achter. Hij had het namelijk gemunt op een geheim boek wat zijn vriend bij zich zou moeten hebben. Bij dit boek zou een namenlijst moeten zijn van een groep rebellen genaamd de ‘Sun Moon clan’. Hiermee kon hij natuurlijk perfect binnen komen bij de Ching. Het is nu twintig jaar later en Huang Kuei is het hele voorval nog niet vergeten. Al die tijd is hij druk op zoek geweest naar de twee zoons van zijn vriend. Als hij eindelijk een spoor vindt is hij net te laat. Het schijnt namelijk dat de jongste, genaamd Erh Lang (Meng Fei) jaren in een klooster gewoond heeft. Als deze jongen Huang Kuei alleen met zijn meester hoort spreken neemt hij de benen. Het geheime boek en de lijst heeft hij bij zich. Dit nieuws lekt natuurlijk al snel uit de wereld in. Erh Lang is dus nu een doelwit van zowel de Ching regering als de ‘Sun moon Clan’. Beide willen de naamlijst en dit maakt de jongen erg kwetsbaar. Of heeft hij misschien zijn eigen plan?

In het zelfde jaar als ‘Showdown at the cotton mill’ maakte regisseur Wu Ma ook ‘Snake & crane secret’. Qua uitstraling zijn beide films van vergelijkbaar niveau. ‘Snake & crane secret’ laat alleen een aantal punten liggen als het op het verhaal aankomt. Niet omdat het verhaal te simpel of slecht is. Maar meer omdat het enigszins wat onsamenhangend is. Er zit namelijk geen duidelijke lijn in. Eigenlijk is het gewoon het bekende wraak verhaal. Hier wordt alleen nog even van alles bij gehaald. Niets hierin is direct en alles loopt via een omweg. Dit heeft als resultaat dat we na anderhalf uur pas aan het echte wraak plot toe komen. Opeens wordt er getraind en worden er meerdere confrontaties in een minuut of tien gepropt. Dit deel van de film heeft de meeste emotionele lading. Hierdoor is dit dus ook het boeiendste stuk van de film. Wat absoluut gezegd mag worden is dat Wu Ma perfect spanning op weet te bouwen. Dit is en blijft een van zijn sterkste punten en is eigenlijk in al zijn films terug te zien. Telkens als het op een confrontatie uitloopt werkt hij perfect naar een climax toe. Zo zit de film dus vol met heerlijke stand offs. Met de personages is het redelijk in orde. De diepgang is dus niet echt super. Gelukkig wordt dit goed gecompenseerd door de aankleding van de acteurs. De kleding geeft namelijk duidelijk weer wie of wat ze zijn. De hoofdrol wordt gespeeld door Meng Fei. Echt een prettig personage is het alleen niet. Hij lijkt onverschillig en wekt maar weinig sympathie op. En dit is juist iets wat een hoofdpersonage wel zou moeten doen. Wu Ma wilde alleen iets te graag een mysterieus tintje aan het geheel geven. Helaas ging dit ernstig ten koste van de personages. Tan Tao Liang speelde de tweede belangrijke rol. Maar ook zijn motieven blijven erg lang onduidelijk. Hij loopt dus ook tegen dezelfde problemen als Meng Fei aan. De schurk wordt neergezet door Yu Tien Lung. Ondanks dat hij wat jong voor het personage wat hij neerzet komt dit erg goed over. Zijn motieven zijn duidelijk en dit maakt hem het beste karakter van de film. Verder zijn er een groot aantal bekende acteurs die verder de revue passeren. De meest opvallende hiervan mag Dean Shek toch wel genoemd worden. Voor de verandering geen bizarre komische rol voor hem. Hij speelt een van de handlangers van de slechte en dit komt nog best goed over. Goed acteerwerk van zijn kant dus. Eigenlijk is het jammer dat hij altijd in de zelfde soort rollen belandt want hij heeft het wel in huis. Een ander belangrijk onderdeel zijn natuurlijk de gevechten. Tan Tao Liang schept toch bepaalde verwachtingen. Zijn beentechnieken zijn alom geroemd maar als hier niet de nadruk op gelegd wordt valt het al snel in het niet. De gevechten komen dus ook niet boven het gemiddelde uit. Het is dus niet slecht, maar echt op het puntje van je stoel zullen ze je niet krijgen. Het is dus wel een redelijk mix van acrobatiek en kung fu. De afwisseling wordt gehaald uit diverse wapens en technieken. Heel even krijgen we een trainingsscène te zien. Maar echt langer dan twee minuten duurt dit niet. ‘Snake & crane secret’ is dus een prima productie. Het verhaal klopt, maar de echt interessante personages ontbreken. Hierdoor wordt de film vrij vlak en helaas weten de gevechten dit gat niet te vullen.

Beeld kwaliteit Goed (Widescreen)
Waardering          6/10