Lo Mang - New releases
Kwok Choy - Color stills
Sun Chien - Original poster
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 88 min - Biography & selected filmographie
Productie maatschappij Shaw brothers -

Xin Ling (Lee Yi Min), een van de poortwachters van de hemel, wordt verbannen naar de aarde wanneer hij twee geliefden, die de regels geschonden hebben, met opzet laat ontsnappen. Dit betekend dat hij nu tot de gewone sterfelijke mensen behoort. Hij vindt een baantje op aarde als taxichauffeur en probeert er het beste van te maken. Op een dag raakt hij betrokken bij een gevecht tussen een groep gangsters en Chen Ding (Fu Sheng). Om in zijn leven op aarde toch een goede daad te doen vangt Xin Ling de kogel op die eigenlijk voor Chen Ding bedoeld was. Niet veel later sterft Xin Ling en belandt in de hel. Per vergissing wordt hij verkeerd berecht.In plaats van beloond te worden voor zijn goede daad wordt hij gestraft voor iets wat hij niet gedaan heeft. Tijdens de transport ontmoet hij Red Dress (Lam Jan Kei) die hetzelfde lot bestempeld heeft gekregen als hij. Samen proberen ze te ontsnappen, maar komen er al snel achter dat dit bijna onmogelijk is. Vlak voordat de opgelegde straf uitgevoerd wordt verschijnt de god of mercy (Yue Wing). Deze vertelt Xin Ling dat hij vier verkeerd berechte zielen moet zoeken in de hel en dan pas kan ontsnappen. Samen met de hulp van deze helden kan hij zich een weg naar buiten vechten om gereïncarneerd te worden om daarna een gelukkig leven te lijden op aarde.

Na vele anderen te hebben horen mopperen over deze extreem vreemde film ben ik hem zelf ook maar gaan kijken. En ik moet zeggen het is inderdaad een apart stukje werk van regisseur Chang Cheh. Toch heb ik enorm genoten van de film en kan ik me voorstellen dat wanneer je niet de juiste achtergrond gegevens weet over het Chinese begrip 'hel' er aan deze film geen touw vast te knopen is. Om het nog verwarrender te maken is de ‘Heaven and hell’ verdeeld in drie delen. Deze delen hebben beide hun eigen introductie en spelen dus als drie aparte korte films. Er word ook in ieder deel van acteurs gewisseld en alleen Lee Yi Min gaat verder naar het volgende deel. Pas in het derde deel ontdek je de verbinding tussen deze drie verhalen en valt alles op zijn plaats.

De film wordt in drie delen verteld omdat de Chinese geloven in drie werelden; hemel, aarde en de hel. De eerste twee zijn hetzelfde als bij ons maar de grote verandering zit hem in het laatste. Voordat een overledene gereïncarneerd kan worden moet hij eerst door de hel. Als je een goed en eerlijk leven hebt gehad kan je ontsnappen aan de wreedheden van de hel door over een zilveren of gouden brug te gaan om gereïncarneerd te worden. Terwijl alle mensen met een slecht verleden zich moeten melden bij een rechter. Deze rechter zal hun naar een van de verschillend delen van de hel sturen voor marteling. Ieder deel van de hel is weer ingericht voor een andere zonde en heeft dus ook een andere marteling. Hoe meer zondes je begaan hebt hoe langer je verblijf in de hel zal zijn en hoe zwaarder je het zal hebben. Je moet dus sowieso de tien verschillende delen van de hel door om het einde te bereiken. Iets wat zeven dagen per deel in beslag neemt en bij ieder deel wordt je opnieuw berecht door een andere rechter. Als je de laatste hel bereikt wordt je een drankje gegeven zodat je alles weer vergeet en ben je klaar om gereïncarneerd te worden. Om het leven in de hel enigszins draagbaar te maken heeft de ziel van de overledenen de mogelijkheid om zijn familie op aarde te bezoeken tijdens verschillende festivals zoals het ‘hongerige geest festival’. Op z'n moment kan de geest vragen of de familie de rechters gunstig willen stemmen door het brengen van offers en deze te verbranden. Want in de hel is iedereen omkoopbaar. Eigenlijk is alles een soort strafkamp met de meest extreme straffen en martelingen. Een beetje een beknopte uitleg maar dit zal wel helpen om de film wat beter te begrijpen.

Dit alles geeft dus heel veel mogelijkheden en deze worden ook tot het uiterste benut. Alle mogelijk tijdperken passeren de revue. Je zit dus het ene moment naar een fantasie film te kijken die zich afspeelt in een dromerige omgeving met wolken en mooie muziek om vervolgens in de duistere hel te belanden. Het is eigenlijk een soort samenvatting van alles genres die de Shaw studios te beiden had. Fantasie, moderne actie, Old skool kung fu en zelfs een stukje musical. Het laatste zal voor de meeste kijkers het grootse probleem vormen. Fu Sheng staat op vreselijke wijze te playbacken in een heel simpel toneeldecor. De gevechten in dit stuk zijn erg goed maar om een of andere reden zijn er dansbewegingen doorheen verwerkt. Heel apart dus allemaal en zeker niet de standaard kost. De hoofdrol is weggelegd voor Lee Yi Min met op de tweede plaats alle acteurs uit de ‘five venoms’. De laatste acteurs zijn in zo een groot deel van de film aanwezig dat iedere liefhebber van de ‘Venoms’ goed aan zijn trekken zal komen. De gevechten zijn dus ook van hoog niveau met een grote variatie aan wapens. De kostuums die hoofdzakelijk in de hel gebruikt worden zien er redelijk goed uit en hetzelfde geldt voor de decors. De film is erg gevarieerd en het is dus bijna onmogelijk om ieder onderdeel goed te omschrijven, maar mocht het principe je dus aanspreken raad ik je zeker aan ‘Heaven and hell’ een kans te geven, want een apart film is het zeker. Het blijft natuurlijk wel zo dat je hier van moet houden en ‘Heaven and hell’ is dus zeker niet geschikt voor iedereen maar heb je behoefte aan iets aparts is dit zeker een film voor jou.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit goed (2.35:1)
Geluid kwaliteit goed (mono)