Kwon Young Moon - originele trailer
Li Kuen
Alan Hsu -
Regisseur Fong Ching -
Speelduur 87 Min -
Productie maatschappij Goodyear film co -

Als Nien Kan Yau (Jimmy Lee) na zeven jaar van zware training voor zijn laatste test slaagt mag hij van zijn meester eindelijk zijn eigen gang gaan. Eindelijk kan hij het doel gaan verwezenlijken wat hij al jaren voor ogen heeft, het herstelen van de Ching regering. Zonder ook maar enig plan te hebben weet hij bevriend te raken met de 4e zoon van de Ming keizer (Tsui Siu Keung). Omdat de keizer weet dat hij snel zal sterven, zijn zijn zoons behoorlijk gespannen omdat zijn opvolger snel bekend gemaakt zal worden. Als de 14e zoon van de keizer de hoogste rang in het leger toegewezen krijgt van zijn vader, lijkt het voor iedereen duidelijk dat hij de opvolger zal zijn. De 4e zoon laat het hier niet bij zitten en bedenkt een plan. Nien Kan Yau krijgt de opdracht om het testament van zijn vader te stelen zodat het het gewijzigd kan worden en de 4e zoon zo keizer wordt. Nien kan Yau twijfelt eerst maar als de 4e prins hem dan beloofd dat hij generaal wordt als hij keizer is, ziet hij hier een mogelijkheid in om zijn uiteindelijke doel te bereiken. Op de sterfdag van de keizer verloopt alles volgens plan en de 4e zoon wordt keizer en Nien kan Yau generaal. De rest van de zonen staan verbaasd, want dit hadden ze nooit verwacht, maar accepteren deze rare uitkomst. Een lange periode loopt alles voorspoedig maar Nien Kan Yau blijft vastbesloten om de Ming te herstellen als heerser.

Een grote en een van de beste individuele producties ooit. Kosten nog moeite zijn gespaard om dit historische verhaal wat tijdens de Ching dynastie plaats vond te vertellen. Prachtige kostuums die zich met gemak kunnen meten met die van de Shaw studio's. Diversen locaties die ik nog nooit eerder in Hongkong films tegen kwam. Alles is dus tot in de details verzorgt. De prachtige gevechten waarin diversen verrassende bewegingen verwerkt zitten hebben een goede balans tussen acrobatiek en kung fu. De gevechten zijn in het eerste deel van de film wat aan de trage kant maar tegen het einde word het tempo behoorlijk opgeschroefd. Dit geldt zowel voor de montage als voor de bewegingen. De laatste veldslag, in de straten van een Chinese stad, wordt behoorlijk realistisch in beeld gebracht, iets wat de nodige afgehakte ledenmaten en andere verwondingen met zich mee brengt. Het middelste deel van de film is gereserveerd voor het vertellen van het verhaal en het uitdiepen van de karakters. Veel gevechten dus in "the rebellious reign", een ruime variëteit aan wapens en een goed verhaal. Persoonlijk denk ik dat deze film een mooi beeld geeft van dit deel van de Chinese geschiedenis en dat duidelijk mag zijn dat dit soort dingen niet altijd even positief hoeven af te lopen. Officieel was het de bedoeling dat Bruce Lee de rol van Nien Kan Yau op zich zou nemen, maar door zijn vroegtijdige dood helaas nooit de kans heeft gekregen. Maar, Bruce lee of niet, deze film is er een die iedere Kung fu film liefhebber gezien moet hebben.

Klik hier voor de originele poster.

Drager Dvd
Taal Engels/Manderijn