..

Last hero in China (1993)

Wong Fei-hung chi tit gai dau neung gung, Claws of Steel, Deadly China Hero, Huang Fei-Hong zhi tie ji dou wu gong, Iron Rooster Vs. the Centipede, Tie ji dou wu gong, Wong Fei Hong's Iron Rooster vs. centipide

Acteurs Jet Lee EXTRA'S
Leung Kar Fei
Lui Chai Hui - N.v.t.
Gnong kau Chai -
Cheung Man -
Regisseur Wong Jing -
Speelduur 105 min -
Productie maatschappij Win's Film Co -

Een groep samengesteld uit diverse kung fu meesters maakt zich schuldig aan illegale vrouwenhandel. Waar ze maar kunnen, ontvoeren ze vrouwen en iedereen die ontsnapt wordt op brute wijze vermoord. Wong Fei Hung (Jet Li) keert na een bezoek aan zijn geboorte stad Fu Shan terug naar zijn school “Po Chi Lam” in Kanton. Door het grote aantal leerlingen is de school te klein geworden en als de huur dan ook nog eens verdrievoudig wordt zijn ze genoodzaakt een goedkoper en groter onderkomen te zoeken. Maar waar vind je zo iets. Al snel biedt een opdringerige pooier een pand aan maar verzwijgt dat het naast zijn bordeel staat. Als Wong Fei Hung hier achter komt wil hij zo snel mogelijk een nieuw onderkomen zoeken. Maar komt hier niet aan toe omdat de nieuwe corrupte politiechef Lui (Gnong Kau Chai) het hem zo moeilijk mogelijk probeert te maken. Als de leerlingen van Wong Fei Hung proberen om een ontvoerde vrouw te redden worden ze er van beschuldigd een tempel vernield te hebben. De machtige heren van de stad betalen zijn borg omdat ze willen dat hij de leeuwendans voor een groot festival doet. Als hij deze dan ook nog verliest van politiechef Lui besluit zich tijdelijk terug te trekken om na te denken en te genezen van doofheid  die hij heeft opgelopen door het nemen van slechte medicijnen. Lui ziet zijn kans schoon en probeert Wong Fei Hung uit te schakelen om daarna een engelse consulent te ontvoeren.

Een komische variant op de succesvolle “once upon a time in China” serie. De actie is van het zelfde niveau, met veel touwtjes werk en af en toe een geweldig serie combinaties. Zowel in de gevechten als in het verhaal zitten diverse goede grappen verwerkt en alle personages hebben iets grappig over zich. Behalve Wong Fei Hung die blijft de hele film serieus totdat hij opeens tegen het einde van de film een reusachtige duizendpoot als kip verkleed te lijf gaat. Al dit soort grappen blijven netjes binnen de grenzen van het toelaatbare. De leeuwendans komt ook nog uitgebreid aan bod op verschillende momenten in de film. Zo is er de opening van de nieuwe school, een leuk samen spel met een vrouwelijk en een mannelijke leeuw en een wedstrijd waar de leeuw het moet opnemen tegen een duizend poot van staal met messen als poten. Gordon Lui speelt een klein rolletje, een slechte monnik die aan het hoofd van de organisatie staat, het gevecht tussen hem en Jet Li op de houtenloopbrug is zeker de moeite waard en erg verrassend. Aan het einde van de film komt ook de drunken stijl nog even aanbod dit blijft toch altijd geweldig om te zien, ook de dialogen in dit gevecht zijn bijzonder grappig, Politiechef Lui blijft de hele scène door lachen en Wong Fei Hung belooft hem dat hij past stopt vechten als hij stopt met lachen. Lui houdt dit nog best lang vol maar barst uiteindelijk in een kinderachtig gejammer uit.

Drager Video
Beeld kwaliteit Redelijk
Geluid kwaliteit Redelijk