..

Zatoichi Meets the One Armed Swordsman (1971)

Shin Zatôichi: Yabure! Tojin-ken, The Blind Swordsman Meets His Equal, Zatôichi 22,  Zatoichi Meets His Equal, Zatoichi Meets His Match, Zatoichi Meets the 1-Arm Swordsman, Zatoichi Meets the One Armed Swordsman, Zatoichi and the One Armed Swordsman

Acteurs Katsu Shintarô EXTRA'S
Wang Yu - Trailers
Watako Hamaki -
Michie Terada -
Koji Nambara -
Regisseur Kimiyoshi Yasuda -
Speelduur 94:09 mins -
Prod. maatschappij DN -

Door middel van het geven van een kung fu show probeert een jong Chinees gezin te overleven in Japan. Dit gaat ze beter af dan in China omdat de Japanners simpelweg nog niet bekend zijn met deze vorm van vermaak. Dankbaar maakt het gezin hier gebruik van. De communicatie met de Japanners verloopt alleen een beetje stroef. Ze beheersen de taal niet en daarom zijn ze ook blij verrast als ze een mede Chinees ontmoeten. De man stelt zich voor als Wang Kong (Jimmiy Wang Yu) en vraagt de weg naar een nabij gelegen tempel. Het gezin weet deze tempel wel te vinden en biedt aan hem er naar toe te brengen. Dit lijkt Wang Kong een prima idee en al snel gaan ze met zijn vieren op weg. Maar onderweg slaat het noodlot toe. Ze komen een karavaan tegen die goederen voor de Shogun vervoeren. In Japan is het de regel dat iedereen van de weg af moet als er een stoet als deze passeert. Deze regel wordt netjes opgevolgd maar als de wind de vlieger van de zoon van het gezin wegblaast rent deze de weg op. Zonder pardon dreigt een van de Samurai's met zijn zwaard uit te halen naar het kind. De moeder weet dit te verhinderen door tussen beide te springen. Ze vindt vrijwel meteen de dood en ook de vader vindt niet veel later de dood. Wang Kong ziet het vol verbazing gebeuren en krijgt een waas voor zijn ogen. Zonder pardon roeit hij een groot deel van de groep uit en vlucht weg als de jongen in veiligheid is. De Samurai's zijn witheet en besluiten alle omstanders te vermoorden en Wang Kong de schuld te geven. Ze starten een klopjacht op de Chinees die maar één arm heeft en met een gebroken zwaard vecht. Ondertussen dwaalt Zatoichi (Katsu Shintarô) door de nabij gelegen bossen. Het duurt niet lang voordat Zatoichi, de jongen en Wang Kong elkaar ontmoeten. Zatoichi besluit hun te helpen maar het feit dat ze elkaars taal niet spreken werkt hierin niet echt mee. Het ene misverstand stapelt zich op het andere. Het eindigt zelfs zo dat Wang Kong Zatoichi totaal niet meer vertrouwt. Hij geeft hem de schuld van alles wat er maar fout gaat en hiermee speelt hij precies in de kaart van de tegenstander.

Als iemand de meest bekende film personage van Japan is dan is het Zatoichi wel. De hoeveelheid films die er over hem gemaakt zijn lopen tegen de dertig titels aan. Hiermee is de serie een van de langst lopende uit de filmgeschiedenis (Hongkong gaat hier overigens makkelijk overheen met hun 'Wong fei hung' serie van rond de tachtig films, maar dit ter zijde). Voor Hongkong is de One armed swordsman qua roem een vergelijkbaar fenomeen. Er werden natuurlijk lang niet zoveel films over hem gemaakt (officieel maar twee) maar toch is hij niet weg te denken uit de film geschiedenis. Een ontmoeting tussen beide personages zal dus ook velen doen watertanden. In 1971 gebeurde dit ook en de titel was heel toepasselijk 'Zatoichi Meets the One Armed Swordsman'.

Zoals bij iedere Zatoichi film zit het met het verhaal wel goed. De Yakuza haalt wat streken uit. Hier zijn onschuldige mensen bij betrokken en Zatoichi gaat proberen ze te redden. Het is telkens weer overduidelijk dat hij ze makkelijk zal verslaan. Toch blijft zijn personage boeien. De streken die hij uithaalt zijn briljant gevonden en op een subtiele wijze lekker klierig. Dit roept vooral het gevoel op dat het heerlijk moet zijn om op dezelfde wijze als hij onschendbaar door het leven te gaan. Het feit dat hij een duidelijke handicap heeft maakt het alleen maar makkelijker om je met hem te identificeren. Want zoals bekend, niemand is perfect en we hebben allemaal onze tekortkomingen. Het feit dat hij er toch op zo een ontspannen wijze mee weet te overleven maakt hem tot een echte held. Wat deze film extra interessant maakt is de aanwezigheid van Jimmy Wang Yu. Hij wordt hier betrokken in het verhaal als de 'One armed swordsman' en dit gaat compleet naadloos. Dit is behoorlijk knap te noemen. Want hoe doe je dit zonder je er gemakkelijk van af te maken. Je zou ze namelijk simpelweg vrienden kunnen laten worden en samen de vijand laten uitschakelen. Zo makkelijk maakte de schrijver er zich niet vanaf. Er wordt gekozen voor een veel creatievere weg waarin de taalbarrière een belangrijke rol speelt. Maar al te vaak wordt een belangrijk punt als dit zo van tafel geveegd. Een Chinees spreekt opeens vloeiend Japans en als het moet nog vier andere talen ook. Gelukkig is dit hier niet het geval.

Een andere vraag, die de meeste mensen met enige kennis van zaken meteen zullen stellen is: hoe ga je in hemelsnaam de twee vechtstijlen met elkaar mengen. De Japanse stijl is heel direct en doeltreffend terwijl de Chinese meer om show en fantasie draait. 'The one armed swordsman' wordt geheel in zijn waarde gelaten. In de trailer wordt hij dus ook aangekondigd als de vliegende zwaardvechter. Jimmy Wang Yu springt er dus ook lustig op los en overbrugt hiermee met gemak grote afstanden. Ook neemt hij het zonder moeite op tegen een grote hoeveelheid tegenstanders. Zatoichi is zoals altijd lekker zichzelf en hakt en snijdt zich zonder enige moeite door zijn tegenstanders heen. Dit gaat op bijzonder trefzekere wijze en vol van zelfvertrouwen. De grote verrassing zit zoals het hoort aan het einde van de film. Het zou alleen zonde zijn om hier enige woorden aan vuil te maken.

Filmtechnisch is er maar weinig aan te merken op 'Zatoichi Meets the One Armed Swordsman'. Alles verloopt bijzonder gladjes en is perfect ge produceert. Het enige minpuntje is misschien dat het soms wat traag vordert allemaal. Een euvel wat vaak gelijk staat aan de films uit de jaren zeventig. Helemaal als je ze gaat vergelijken met de films van vandaag de dag, waarin je bekogeld wordt met 20 verschillende shots per seconden.

Voor liefhebbers van zowel Japanse als Hongkong films is dit een absolute must see. Al is het alleen maar om het feit dat twee van de helden uit de geschiedenis elkaar ontmoeten. Maar buiten dat is het ook nog eens een erg vermakelijke en onderhoudende film. Het zit allemaal goed in elkaar en is visueel erg aantrekkelijk. Deze DVD mag je dus ook niet laten liggen als je hem tegen komt

In totaal bracht Asiamania drie DVD's uit met Zatoichi films. Op iedere dvd zijn twee films te vinden. Echt een logica is er in deze releases niet te vinden. In plaats van te beginnen bij het eerste deel krijgen we als eerste film nummer zestien voorgeschoteld. Op zich geen probleem want alle films zijn individueel erg goed te bekijken. Naast trailers voor andere Zatoichi films zijn andere extras niet aanwezig.

Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby 2.0)
Uitgever Asiamania