Kan Chia Fong - n.v.t.
Jackie Chan -
John Cheung -
Wo Gam -
Regisseur Cheung Ji -
Speelduur 73 min -

Tijdens zijn werk als taxi chauffeur krijgt Chin Chen (Charlie Chin) een paniekerige dame in zijn auto. Ze roept dat hij snel weg moet rijden want ze word gevolgd. Als hij haar in de haast vraagt waar ze heen moet weet ze nog net uit te brengen, het ziekenhuis. Haastig rijdt Chin Chen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis met de gangster ondertussen achter zich aan. Via binnenweggetjes weet hij op de plaats van bestemming aan te komen. Maar als hij met de dokter terug komt is de vrouw al overleden aan haar verwondingen. De bende die achter haar aanzaten heeft dit ook al geconstateerd en tonen verder geen interesse in haar. Als ze dit bij hun baas melden is deze echter wat minder blij. De dame in kwestie had namelijk een portefeuille met belangrijke spullen bij zich. De baas looft veel geld uit voor diegene die de spullen in handen zal krijgen. Na aangifte gedaan te hebben bij de politie gaat Chin Chen gewoon weer aan het werk. Al snel heeft hij zijn taxi vol zitten met een groepje gangsters. Ze dwingen hem naar een afgelegen plek te rijden en vragen continue naar de portefeuille. Op slimme wijze weet hij gelukkig zijn collega’s in te lichten over wat er aan de hand is. Net op tijd weten ze hem uit de benauwde situatie te redden. Onder de blauwe plekken doet hij wederom aangifte, maar de politie neemt hem niet echt serieus. Als later dan ook nog eens zijn auto bekladt wordt besluit hij terug te vechten. Hij komt in contact met de zus van de overleden vrouw (Kan Chia Fong) die toevallig bij de politie werkt. Samen proberen ze de moord op te lossen en de bende een halt toe te roepen.

‘Young tiger’ of ‘Police woman’ zoals de film echt heet aanprijzen als een Jackie Chan film is misschien niet helemaal eerlijk. Hij speelt geen hoofdrol, maar een van de gangster uit het verhaal. Toch komt hij regelmatig in beeld en is het bijzonder om te zien hoe hij er uitzag voor zijn oog operaties. In de meeste actie scènes is hij wel aanwezig en tevens was hij verantwoordelijk voor de choreografie. De gevechten vallen meer in de categorie straatvechten dan kung fu. Alles is vuist tegen vuist en gaat er redelijk hard aan toe. Het enige jammere is dat de cameravoering het overzicht er een beetje uit haalt. De shots zijn te kort en er wordt te veel uit rare hoeken gefilmd. Vreemd genoeg werkt dit bij de niet actie scènes wel. Hier is de manier waarop gefilmd wordt, opvallend en voegt het wel degelijk wat toe aan het geheel. In het begin is het misschien wat chaotisch maar naar mate de film vordert wordt dat steeds beter. De werkelijke hoofdrol is weggelegd voor Charlie Chin. Iedereen kent volgens mij deze acteur wel uit films als ‘Twinkel, twinkel my lucky stars’ en ‘Winners and sinners’. Dat hij geen echte actie ster is zal ook de meeste niet vreemd in de oren klinken. Op het gebied van drama weet hij zich goed te redden, maar in de gevechten schiet hij gewoon te kort. Gelukkig is het Kan Chia Fong die de gevechten behoorlijk weet te redden. In het openingsgevecht zie je meteen al dat ze weet wat ze aan het doen is. Ze heeft kracht, flexibiliteit en de technieken die ze gebruikt zien er goed uit. Echter zijn de gevechten die volgen met haar niet echt bevredigend. Er is gewoon te weinig te zien wat er precies gebeurt. Jammer en aangezien de film erg kort is misschien ook niet echt nodig geweest. Maar als je kijkt naar het jaartal waar de film uit is niet echt verwonderlijk. Echt een dure productie zal het niet geweest zijn. Alles is met minimale middelen gemaakt en als je dat er even bij bedenkt is het niet eens zo slecht. De editing is wat rommelig en soms verdwijnen sommige shots wel heel snel van je beeld. Niet echt een hoogstaande film wat regie betreft. Persoonlijk heb ik het uur en dertien minuten dat de film duurt me niet verveeld. Voor mij is het herken van acteurs in jonge jaren een leuk spelletje maar ik kan me best voorstellen dat die niet voor iedereen interessant is. Mocht je erg veel interesse hebben in Jackie Chan zijn films is ‘Young tiger’ zeker de moeite waard. Het zelfde geldt voor de mensen die erg veel interesse hebben in oudere Hongkong films. Er zijn veel bekende in hun jonge jaren te zien en dat maakt het kijken van de film een leuke ervaring. Hoop je echter op een lekker old skool kung fu festijn kom je bedrogen uit. Het gaat hier om een beetje actie maar de overhand ligt op het verhaal en het drama.

Drager DVD
Beeld kwaliteit Matig (full screen)
Geluid kwaliteit Matig (mono)