Wang In Shik - Feature length audio commentary with Bey Logan
Yuen Biao - Interview and demo with Whang In Shik
Lilly Li - Deleted footage
Regisseur Jackie Chan - Directors workshop with Jackie Chan
Speelduur 102 min -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Langzaam maar zeker wordt de spanning in de kung fu school van meester Tien (Tien Fung) steeds groter. De jaarlijkse leeuwendans wedstrijd staat namelijk weer te gebeuren en winnen betekend veel respect van de omwonenden. Iedereen is dus ook druk bezig met de voorbereiding tot er op het laatste moment iets fout gaat. Tiger (Wei Pei) de man die de eer van de school zou moeten verdedigen komt ten val en raakt gewond. Hij kan morgen dus niet meedoen en Lung (Jackie Chan) moet zijn plaats in nemen. Op de dag van de wedstrijd lijkt alles goed te gaan tot Lung ontdekt dat Tiger onder de leeuw van de tegenpartij zit. Hierdoor is hij zo afgeleid dat hij er met zijn hoofd niet meer volledig bij is dat hij de wedstrijd verliest. Meester Tien is ernstig teleurgesteld, maar probeert hier zo min mogelijk van te laten merken. Lung verzwijgt dat hij weet dat Tiger onder de leeuw zat en probeert kosten wat kost zijn broer niet te verraden. Dit gaat goed totdat de situatie onhoudbaar wordt en meester Tien het geheim ontdekt. Tiger wordt weggestuurd en de rest krijgt de volle laag. Maar Lung is het er totaal niet mee eens en vindt dat zijn meester dit niet zo maar kan maken. Hij besluit om ook weg te gaan, maar meester Tien houd hem tegen. Hij zegt dat hij alleen terug mag komen als hij samen met Tiger terug komt. Lung gaat op pad om zijn broer te vinden en komt er al snel achter dat deze op het slechte pad geraakt is. Om het erger te maken wordt Lung ook nog eens door de politie voor Tiger aangezien. Er ontstaan de meeste vreemde situaties  waarin Lung alles op alles om zijn broer op het rechte pad te krijgen en uit de handen van de politie te houden.

Wat mij betreft is dit absoluut Jackie Chan’s kung fu meesterwerk. Alles zit geweldig in elkaar en is groots opgezet. Iedere scène staat compleet op zich en zit vol met geweldige kung fu, humor en geweldige kostuums. Om maar te beginnen met de opening van de film. Met zekerheid durf ik te zeggen dat dit absoluut de meest spectaculaire en meest gedetailleerde leeuwendans ooit opgenomen is. De spanning is erg goed te voelen en de de bewegingen zien er geweldig uit. Dat er ondertussen ook nog eens een andere strijd gevoerd wordt maakt het des te leuker. De strijd tussen de twee broers, waar in Jackie Chan uiteindelijk het onderspit delft is leuk bedacht. Het zelfde geldt natuurlijk voor de gevechten. Ieder gevecht heeft wel zijn eigen gimmick of thema. Zo wordt er gevochten met een houten bankje, een antiek pijp, een rok, een waaier en nog veel meer attributen. De scène met de waaier zit briljant in elkaar en het maakt niet uit hoe vaak Jackie Chan er mee gooit, het lijkt er op dat hij hem altijd weer op weet te vangen. Het lijkt me dan ook dat voor dit gevechten vele meters film in de prullenbak beland zijn. Want de trucs die vertoond worden zullen niet altijd goed gegaan zijn. Humor speelt natuurlijk een grote rol en normaal zijn de grappen in een kung fu film altijd goed voor een glimlach. Maar in ‘The young master’ zorgt Jackie Chan voor meer dan dit. De geschetste situaties zijn zoals altijd flauw. Maar ze zijn wel zo briljant gevonden dat ik bij het voor de zoveelste keer kijken van de film al pret had voordat de echte grap geweest was. De film is dan ook een absolute aaneenschakeling van keiharde gevechten en luchtige humor. Dit kan natuurlijk ook niet anders als je bedenkt welke grote namen hun medewerking aan deze film verleenden. Yuen Biao is hier zeker een van en zijn gevecht met het houten bankje is meesterlijk. Verder is zijn rol niet zo heel groot, maar de indruk die hij achter laat is des te groter. Ander bekende namen zijn Fong Hak On en Lee Hoi San deze houden zich hoofdzakelijk bezig met het vertolken van de boeven. Maar de man die absoluut de show steelt is Wang In Shik. De Hap Ki Do specialist uit Korea laat een combinatie tussen voetenwerk en klemmen zien die je absoluut versteld doet staan. Het eind gevecht dat hij tegen Jackie Chan heeft duurt meer dan vijftien minuten en blijft nog boeiend ook. Het karakter van Jackie Chan schiet totaal te kort in dit gevecht, maar wint op zijn doorzettingsvermogen. Het is ook niet echt een overduidelijk standaard kung fu film gevecht geworden. Jackie Chan flirte hier al met zijn nieuwe manier van vechten en het werkt erg goed. Een aantal zijn iets versneld. Dit is gedaan voor het komische of dramatische effect. Normaal heeft dit niet mijn voorkeur maar de manier waarop het hier gebruikt wordt levert voor mij geen problemen op. Maar niet alleen het gefilmde zit goed in elkaar en getuigd van veel toewijding, maar ook de sets zijn prachtig. De film is vergelijkbaar met een Shaw brothers film en gebruikt vergelijkbare binnensets. Alleen in ‘The young master’ zie je totaal geen geschilderde wolken en bergen. Toch wil ik als laatste even mijn excuses aanbieden voor het vele gebruik van woorden als geweldig, schitterend, briljant enzovoort. Maar dit is gewoon absoluut Jackie Chan’s kung fu meesterwerk die toch wel iedereen gezien moet hebben. Ik hoop ook dat dit het geval is, want leuker als dit wordt het bijna niet.

Trailer archive: De originele en natuurlijk de nieuwe Hongkong legends trailer Feature length audio commentary with Bey Logan: Zoals altijd ontbreekt ook het audio commentaar van Bey logan niet. Informatief als altijd en leuk om naar te luisteren. Interview and demo with Whang In Shik: In ongeveer een half uur praat een erg verouderde Wang in Shik over van alles en nog wat. Er worden beelden getoond van hoe hij les geeft en een aantal scènes uit zijn films. Hij praat onder andere over zijn martial arts filosofie en zijn geschiedenis in de Hongkong film industrie. Deleted footage: Een rond de drie minuten durende scène met Jackie Chan en Wei Pei. Deze scène was wel aanwezig in de hevig verknipte Engelse uitvoering, maar ontbreekt in de Cantonese versie. Directors workshop with Jackie Chan: Leuk stukje beeld materiaal waarin Jackie Chan in vijf minuten uitleg geeft over de manier waarop de openingsscène van Wang In Shik gemonteerd is.

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit goed
Geluid kwaliteit goed