Yoko Tsukasa -
Isuzu Yamada -
Hiroshi Tachikawa -
Regisseur Akira Kurosawa -
Speelduur 110 min -
Prod. maatschappij Toho -

Nog voordat de eenzame Samurai Sanjuro Kuwabatake (Toshirô Mifune) het volgende dorpje binnen loopt krijgt hij te horen dat daar van alles aan de hand is. Twee rivaliserende bendes strijden er al tijden om de macht. Hierdoor zijn de meeste dorpelingen al gevlucht of in het ergste geval gedood. Om de strijd te kunnen winnen proberen beide bende leiders zovele mogelijk huurlingen aan te trekken. Hierdoor wordr het dorp overspoeld door allerlei. Na zijn binnenkomst besluit Sanjuro Kuwabatake om in dit dorp blijven en de situatie op te lossen. Na alles goed in geschat te hebben maakt hij wat slachtoffers bij de ene partij. Vervolgens verkoopt hij zijn diensten aan de andere partij. Dit alles behoort tot zijn complot om beide partrijen elkaar te laten uitroeien. Het plan valt echter in het water als een dorps controleur zich meld tijdens de confrontatie. Het lijkt er op dat Sanjuro Kuwabatake zijn kaarten verspeeld heeft. Toch blijft hij omdat hij de situatie erg interessant vindt en wil zien wat hij er van kan maken. Langzaam maar zeker lijkt hij de situatie weer onder controle te krijgen. Beide partijen beiden hem veel geld als hij voor hen komt werken. Geduldig wacht hij het juiste moment af, namelijk tot een van de bende een vrouw ontvoeren. Hij raakt emotioneel betrokken bij deze zaak vanwege haar kind wat alleen met de vader achterblijft. Zijn volgende stap is nobel maar niet gehele doordacht. Hierdoor belandt hij in een positie waar hij maar moeilijk uit kan komen.

Een film waar je absoluut rustig voor moet gaan zitten. De vordering van het verhaal is namelijk erg traag. Toch gebeurt er genoeg om alles tot een bijzonder vermakelijk geheel te smeden. Regisseur Kurosawa zorgt er voor dat de kijker vol spanning volgt hoe een eenzame samurai een onmogelijk doel probeert te bereiken. Het is bijna te vergelijken met een schaakwedstrijd. Stap voor stap reageert hij op de bijna onmogelijke situaties. De grimmige duistere sfeer van het geheel krijgt, door het gebruik van speelse muziek, iets sarcastisch over zich. Dit laatste wordt ook nog eens verstekt door subtiele humor dat op de meest vreemde momenten naar voren komt. Voeg hier ook nog eens een boel extreme personages aan toe en je hebt de basis voor heerlijke situaties. Maar niet alleen de personages zijn extreem. Ook de gebruikte acteurs hebben allemaal wel wat bijzonders. Vooral de enorme reus die werkelijk twee koppen groter is dan de rest valt erg op. Het grappige is dat bij de introductie van de meeste personages het niet echt duidelijk is wat je nu precies voor je hebt. Langzaam maar zeker wordt het steeds duidelijker wie je tegenover je hebt en waar ze nu precies toe in staat zijn. Dit is iets wat het hoofdkarakter feilloos aanvoelt. Op deze manier weet hij iedereen zo te manipuleren dat hij elke situatie naar zijn hand kan zetten. Charisma heeft Toshirô Mifune zeker want ondanks dat hij weinig in actie komt maakt zijn aanwezigheid alleen al voldoende indruk. Standvastigheid en intelligentie gecombineerd met de zwaardvechttechnieken van de samurai maken hem iemand die je niet in de buurt wilt hebben. In de film zitten wel veel gevechten, echter doordat de samurai zijn slachtoffers met precisie verslaat is het voorbij voordat je er erg in hebt. Hierdoor geven de gevechten een bepaald gevoel van realisme. De gebruikte locatie is hoofdzakelijk maar één dorp. Een spookstad waar iedereen al tijden geleden weg vluchten vanwege de eeuwig woedende strijd. Beide partijen houden zich nog wel met bepaalde zaken bezig. De een drijft zijdehandel en de ander brouwt sake. Hier zijn alleen weinig sporen van terug te vinden. Hierdoor ontstaat de vraag wanneer ze dat in godsnaam doen. Het verhaal beslaat namelijk zeker een maand. Je zou dus kunnen zeggen dat er wat meer aan de details gewerkt had kunnen worden. Zoals de film nu is duurt hij ook al 110 minuten. Wie weet hoe lang hij was geworden als dit element ook nog eens behandeld was. Maar het gegeven dat een enkele samurai twee complete bendes weet uit te roeien is genoeg om de film te dragen. De manier waarop hij dit voor elkaar krijgt en ook nog eens met zijn zwaard een pistool weet te over winnen is subliem. Een absolute klassieker die later meerdere malen verfilmd zou worden. Sergio lione bewerkte de film tot ‘A fist ful of dollars’ en in 1996 speelde Bruce Willes de hoofdrol in nog een verfilming van Yojimbo, namelijk ‘Last man standing’.

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed zwart-wit(widescreen)
Uitgever Total film