Zhao Zi Long - Biografie van Tsiu Hark
Teng Jun - Biografie van Marco Mak Chi Sin
Ni Jing Yang - Trailers
Li Tie -
Regisseur Marco Mak Chi Sin -
Speelduur 92 min -

Al vanaf zijn jeugd staat Qiang (Sang Wei Lin ) in zijn dorp bekend als 'de kampioen'. Dit komt door zijn grote talent op gebeid van wushu en de kampioenschappen die hij hier mee won. Samen met zijn vriend Shrimp (Li Tie) droomt hij er van ooit een auto te kopen om op deze manier iets meer van de wereld te kunnen zien. Qiang heeft het hart op de goede plaats, maar is niet echt een spraakzame jongen. Als een van zijn dorpsgenoten, een invalide meisje waar hij al jaren een zwak voor heeft, komt te overlijden besluit hij te vertrekken. Van de ene op de andere dag pakt hij zijn spullen en gaat naar de grote stad. Zijn vriend Shrimp volgt hem onmiddellijk en samen gaan ze aan het werk om te sparen voor hun grote droom, de auto. Maar de twee plattelandsjongen hebben wat moeite met de gewoontes van de grote stad en worden nog wel eens ontslagen. Toch zetten ze door om hun doel te bereiken en vinden uiteindelijk een baan als beveiligingsbeambte. Als ze op een avond een afspraak hebben met twee meiden belanden ze met zijn tweeën in een groot gevecht. Qiang schiet Ning (Ni Jing Yang) te hulp omdat een discussie met de vriend van haar zus iets te hardhandig wordt. Wat hij niet weet is dat deze jongen de grote kampioen in Sanda is. Qiang krijgt vreselijk op zijn donder en staat verbaast dat zijn wushu vaardigheden zo te kort schieten. Shrimp komt er iets slechter vanaf, want de rest van de groep richt zich op hem. Hij belandt in het ziekenhuis met het risico dat een van zijn benen geamputeerd moet worden. Een snelle operatie moet de oplossing bieden, maar hiervoor moet eerst betaald worden. Qiang heeft dit geld natuurlijk niet maar Ning biedt aan om het geld aan hem te lenen. Dit uit schuld gevoel omdat de ruzie bij haar begonnen was. Om dit geld terug te kunnen betalen besluit Qiang bij de vader van een vriend van hem sanda te gaan trainen. Zijn uiteindelijk doel is een grote wedstrijd winnen, want daar in zit het grote geld. Alleen zijn leraar laat hem allerlei klusjes doen maar leert hem niet echt vechten. En omdat de regel is dat hij geen vriendin mag hebben moet hij een boel laten en krijgt er weinig voor terug. Dit staat zijn beginnende relatie met Ning erg in de weg. Als hij dan ook zijn eerste wedstrijd vreselijk verliest raakt hij in het verval. Gelukkig weet Ning hem hier uit te trekken zodat hij uit eindelijk de grote kampioen kan uitdagen.

Een op prachtige wijze gefilmd verhaal over een plattelandsjongen die door het lot steeds richting de ring getrokken wordt. Het is niet zo dat hij bewust kiest voor een carrière als vechter maar het is eigenlijk zijn enige uitweg. Ook als is het knokken eigenlijk het hoofdonderwerp van de film het hebben van een relatie en het verwerken van oud verdriet speelt ook een grote rol. Het karakter van Sang Wei Lin wordt goed in beeld gebracht waardoor andere personages een klein beetje in het gedrang komen. Hierdoor verdwijnt de rol van Li Tie na het begin bijna helemaal uit beeld. Nu is zijn rol ook niet super belangrijk. Toch is het vreemd dat de persoon waar hij mee aan kwam wel in beeld gebracht wordt, maar bijna niet meer samen met de hoofdpersonage. De relatie die hij samen met Ni Jing Yang neemt eigenlijk deze plek over. Maar ook dit is nogal een vreemde situatie. Het blijft eigenlijk hangen in een broer en zus relatie waarin weinig met elkaar gesproken wordt. Hierdoor weet geen van beide wat er precies speelt in het hoofd van de andere en leven ze langs elkaar heen. Voor een martial arts film redelijk zwaar spul dus. Maar zoals ik al schreef is dit ook niet écht een martial arts film. De gevechten zien er absoluut goed uit en zijn net iets meer dan alleen maar functioneel. De beelden zijn schitterend met veel aparte camera hoeken en typerende close ups. Sang Wei Lin laat de extreme overlevingsdrang van zijn karakter erg goed voelen. Iets wat door zijn afgetrainde lichaam en norse uitstraling zeker versterkt wordt. Zijn flexibiliteit is goed en zijn gesprongen trappen enorm hoog. Maar doordat het hier om een soort boxen gaat is er volgens mij nog maar weinig van zijn echte vaardigheid te zien. Dit belooft natuurlijk wat voor zijn volgende films. In flashbacks krijgen we steeds meer te zien over zijn verleden en waarom hij nu precies het platteland achter zich liet. Deze beelden zijn enigszins vertederend en ademen erg veel sfeer uit. Het platteland van China komt erg gemoedelijk over. De stad wordt afgeschilderd als een grote en onpersoonlijke plek met razend verkeer en veel drukte. Deze beelden zijn stijlvol en modern en een lust voor het oog. 'Xanda' is dus voor een martial arts film niet meer dan gemiddeld. Niet dat de gevechten niet goed zijn maar dit zijn er gewoon te weinig. Als gewoon film scoort hij wat mij betreft erg goed en weet de kijker zeker met te slepen in een avontuur vol emotie.

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Uitgever A-film