Lam Fai Wong - Original trailer & new trailer
Chan Shen - Other releases
Wang Lung Wei - Color stills
Nat Chen Pai Chang - Biography and selected filmography
Regisseur Fu Sheng, Liu Chia Yung, Wong JIng - Production notes
Speelduur 93:53 mins - Original poster

Rijkeluiszoon Tou Kuan (Chang Chan Peng) is een behoorlijk verwend en ondeugend mannetje. Zijn grote voordeel is dat hij niet dom is en zeker niet lui. Hierdoor blinkt hij uit in werkelijk alles wat hij doet. Zijn kung fu is onverslaanbaar, hij is een meester gokker en kan elke vrouw krijgen. Hij kan er gewoon erg slecht tegen als hem iets op gelegd wordt. Hierdoor heeft hij al meerdere leraren het leven zuur gemaakt. Voor zijn moeder lukt het hem steeds de schone schijn op te houden. Dit mede door de hulp van zijn trouwe bediende Song (Lam Fai Wong). Deze regelt werkelijk alles voor hem. Het enige wat Tou Kuan hoeft te doen is hem te volgen en zichzelf zijn. Natuurlijk gaat dit wel eens verkeerd. Gelukkig is er dan altijd nog zijn rijke moeder die hem uit de problemen kan halen. Shih Chun (Chan Shen), De oom van Tou Kuan heeft allang door hoe het allemaal werkelijk in elkaar zit. Het frustreert hem dus ook enorm dat het familiefortuin uiteindelijk naar zijn irritante neef zal gaan. Hij gaat dus ook op zoek naar een manier om Tou Kuan uit de weg te ruimen. De mogelijkheid hiervoor vindt hij bij een Taoïstische meester genaamd 'Three eye's' (Wang Lung Wei). Het enige wat de oom moet doen is zorgen dat Tou Kuan buiten de stad is en de Taoïstische meester zal de rest doen. Shih Chun weet met wat moeite zijn neef zover te krijgen dat hij naar Peking gaat. Hier is het de bedoeling dat hij mee zal gaan doen aan een kung fu wedstrijd om de hand van de prinses. Echt veel voelt Tou Kuan hier niet voor maar zijn moeder zag het wel zitten als haar zoon met de prinses trouwt. Er onderuit komen is er dus niet bij. Tou Kuan besluit van de nood een deugd te maken. In zijn eigen omgeving is hij namelijk het best in alles wat hij doet. Het lijkt hem de logische volgende stap om nu zijn grenzen maar eens te verleggen. Maar of de plattelands jongen opgewassen is tegen de zwendelaars uit de stad valt te bezien. Hier komt ook nog eens bij dat hij een gestoorde Taoïstische meester en zijn volgelingen achter zich aan heeft.

Fu Sheng stierf in 1983 en 'Wits of brats' is de laatste film waaraan hij zijn naam wist te verbinden. Triest genoeg was het ook zijn regie debuut. Deels regisseerde hij de film en Liu Chia Yung en Wong Jing stonden hem hierin bij. Tevens speelt hij een korte rol in de film. Waarschijnlijk had deze een stuk groter moeten zijn maar door zijn vroegtijdige dood is dit er nooit van gekomen.

Het begin van het verhaal doet aan als een kung fu komedie. Ondeugende maar erg vaardige jongen maakt zijn omgeving onveilig en belazert hierbij alles en iedereen. In dit deel is veel kung fu te zien en de sfeer zoals in elke Shaw film. Ongeveer op de helft van de film verlaat jongen zijn geboorte provincie voor het grote en moderne Peking. Hier verandert de sfeer langzamerhand. Iets wat waarschijnlijk te maken heeft met de drie verschillende regisseurs. Vreemd genoeg maakt het bekende Shaw gevoel plaats voor een sfeer die meer bij Golden Harvest past. De humor wordt anders en de setting moderner. Het begin van de film is dus ook totaal niet vergelijkbaar met het einde. Maar doordat dit allemaal geleidelijk aan gebeurt is het niet echt een probleem te noemen. Het is meer dat het begin wat ouderwetser is en het einde moderner. Dat de humor verandert is logisch te noemen. Dit doordat er andere acteurs in het tweede deel van de film mee gaan doen. Vooral Nat Chen Pai Chang drukt zijn stempel hier enorm op. De grappen zijn flauw maar de timing is goed. Er wordt dus niet te lang doorgegaan met het doorzagen op een grap. Als we heel eerlijk zijn is er eigenlijk niet echt van een verhaal te spreken. Het zijn meer losse situaties die op simpele wijze bijeen  gehouden worden. Maar het vloeit allemaal prima door en wordt geen moment saai.

Op de hoes van deze IVL release wordt Fu Sheng als eerste acteur genoemd. Toch bedraagt zijn rol slechts twintig minuten. Dit is in het midden van de film en daarna verdwijnt hij weer. De hoofdrol is dus niet voor hem maar zijn broer Chang Chan Peng. Fu Sheng komt niet echt in actie. Zijn rol is dus ook zuiver komisch. Dit gaat hem prima af want hij is een ster in het neerzetten van overdreven typetjes. Hier komt ook nog eens bij dat hij in deze periode al lang niet zoveel meer trainde. Het sterren bestaan had zijn tol geëist. Het is dus ook logisch dat Chang Chan Peng, die nog wel trainde, de actie op zich neemt.

De manier waarop Chang Chan Peng zijn rol neerzet is erg innemend. Hij schittert echt op alle fronten en draagt de film met gemak. Natuurlijk wordt hij hierin bijgestaan door een aantal grote namen uit de Hongkong film wereld. De meest opvallende is Nat Chen Pai Chang. Je kan simpel weg niet om zijn melige kop heen. Als hij dan ook nog eens een vrouwen versierder neer mag zetten is het feest compleet. Maar ook Lam Fai Wong komt goed over. Normaal gesproken kost het deze man niet veel moeite om de irritatiegrens te bereiken. Hier is de balans goed gevonden en zorgt hij voor grappige momenten. Ook Wong Yue heeft een kleine rol. Hij laat door de lengte van zijn aanwezigheid alleen niet echt een blijvende indruk achter. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Wang Lung Wai en Lee Hoi Sang. Ze zijn gewoon niet lang genoeg in beeld.

Het begin van de film is wat kung fu betreft het beste. Mooie speelse gevechten waarin humor en actie goed met elkaar vermengd worden. Liu Chia Yung was de choreograaf en hij maakt er altijd weer wat origineels van. Na een minuut of veertig zakt het alleen wat in met de gevechten. Het maakt plaats voor grappen en slapstick. Pas aan het einde komt het weer echt terug. Hier zien we superschurk Wang Lung Wai het opnemen tegen de helden. Zoals altijd is hij bijzonder bruut en hakt en beukt hij zich een weg naar de ondergang. Een van de verrassende momenten in de film is wanneer Yeung Jing-Jing op het toneel verschijnt. Deze jonge dame maakt op bijzonder gracieuze wijze korte metten met Chang Chan Peng. Niet echt verassend want in elke film waarin ze ooit verschijn maakt ze dezelfde verpletterende indruk.

'Wits of brats' is een erg frisse film die heel makkelijk weg kijkt. Je hoeft er niet bij na te denken en je kan dus heerlijk genieten van alles wat er gebeurt. De gevechten zien er perfect uit en de humor is flauw maar werkt aanstekelijk. Hier komt nog eens bij dat de cast die meewerkte van hoog niveau is. Eigenlijk heb je voor een kung fu film niet meer nodig en is hij dus ook erg geslaagd. Het enige verdrietige is dat dit echt Fu Sheng zijn laatste betrokkenheid in de filmindustrie was.

Uitgever International video limited