Norman Chu - Kicking up a storm: interview met Donnie Yen
Waise Lee - Warior king: Interview met Norman Chiu
cathrine Hung Yan - Trailer gallery
Regisseur Yuen Wo Ping -
Speelduur 92 min -
Prod. maatschappij Peace film productions -

Sinds Wing Chun (Michelle Yeoh) haar kung fu training heeft afgesloten is haar leven behoorlijk veranderd. Ze kleedt zich niet meer als een vrouw en ieder idee om te trouwen heeft ze uit haar hoofd gezet. Dit is niet omdat ze geen vrouw meer wil zijn, maar er zijn gewoon geen mannen die interesse in haar hebben. Geen enkele man wil een vrouw die hem met gemak in elkaar zal slaan. Met deze reden leidt ze een rustig leven en probeert haar stadsgenoten te helpen als het nodig is. Samen met haar tante Abascus Fong (Yuen King Tan) runt ze een tofu winkel waar ze beide goed van kunnen leven. Tijdens een festival komt Charmy (Cathrine Hung Yan) met haar doodzieke man om hulp vragen. Ze heeft medicijnen nodig, maar wanneer tegelijker tijd een bende rovers aanvalt wordt haar schreeuw om hulp vergeten. De rovers besluiten Charmy te ontvoeren, maar Wing Chun komt keihard tussen beide. Dit staat de rovers niet aan, ze moeten toch de benen nemen. Terug in hun burcht besluiten ze Wing Chun maar eens een bezoekje te brengen. Ondertussen komt Leung Pok To (Donnie Yen) in de stad aan. Hij is op zoek naar Wing Chun om haar ten huwelijk te vragen. Samen brachten ze hun jeugd door en hij weet dus niet dat zijn jeugdliefde veranderd is in een vechtmachine. Sterker nog; hij weet niet eens hoe ze er nu uit zou moeten zien. Charmy is bij Wing Chun en Abascus Fong ingetrokken en helpt hen nu in de winkel. Als Leung Pok To de winkel eindelijk gevonden heeft ziet hij Charmy voor Wing Chun aan. Om de verwarring compleet te maken ziet hij de in mannenkleding lopende Wing Chun ook nog eens voor Charmy's man aan. Hij denkt dat hij te laat is, maar besluit nog niet weg te gaan. s' Nachts vallen de rovers aan en Leung Pok To mengt zich in het gevecht. Hij weet ze weg te jagen, maar kan niet voorkomen dat Wing Chun later met hun leider zal vechten. Met gemak wint ze van hem, echter dit betekend voor de rovers nog niet het einde. Ze nodigen 'The flying Chimpanze' (Norman Chui) uit om voor eens en voor altijd een einde te maken aan de strijd. Wing Chun staat nu voor twee grote problemen. Het gevecht is alleen niet hetgene wat ze het moeilijkste gaat vinden. Het gaat haar namelijk veel meer moeite kosten om Leung Pok To te vertellen dat zij degene is naar wie hij opzoek is.

Doordat de film de titel 'Wing Chun' heeft verwacht je eigenlijk een film die dieper ingaat op het leven van diegene naar wie de stijl vernoemd is. Helaas is dit niet helemaal waar. Als je dit idee eenmaal uit je hoofd hebt kunnen zetten is het zeker dat je 'Wing Chun' een super film zal vinden. Het verhaal is leuk, de aankleding prachtig en de gevechten nog beter. Ze zijn alleen een stukje versneld en dit is iets wat voor de puristen waarschijnlijk een probleem zal op leveren.  Al met al is het dus een typische jaren negentig 'New wave' film. Bij het zien van de naam Yuen Wo Ping als regisseur kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het goed is. Waar je ook vanuit kunt gaan is dat de film vol zal zitten met de meest kinderachtige flauwe humor. De timing hierin is erg goed en dus kinderachtig of niet lachen is het zeker. Gekke bekken worden er aan de lopende band getrokken en de karakters in de bijrollen hebben allemaal wel wat geks. Donnie Yen wordt dus ook niet als held neergezet. De vaardigheid op kung fu gebied van zijn personage is erg groot. Maar vergeleken bij Wing Chun stelt het maar weinig voor. Hierdoor wordt hij in het bijzijn van haar dus ook erg klunzig. Eigenlijk is de rol van Michelle Yeoh de enige die echt serieus is. Zij is de echte held van het verhaal en dit laat ze ook goed zien ook. Ze blijft een van de beste vrouwelijke actie sterren uit Azië. Toch wordt ze in haar gevechten gedubbeld voor de acrobatiek. Niet geheel vreemd want Yuen Wo Ping stopte de gevechten vol met de meest bizarre sprongen. Wat misschien een beetje vreemd aan doet want dit is niet iets wat je mag verwachten in de Wing Chun stijl. De film is dus ook niet echt trouw gebleven aan de stijl. Er zitten wel wat kenmerken in maar dit is niet continue het geval. Natuurlijk zien we Michelle Yeoh op de houten dummy trainen en de bekende hand technieken in combinatie met de belangrijke basisstand. Als kort extra-tje bezoekt Wing Chun haar lerares voor advies. Deze rol wordt voortreffelijk neergezet door niemand minder dan Cheng Pei Pei. Een andere veteraan die een rol neerzet is Norman Chu. Zijn rol is enkel een stuk groter dan die van Cheng Pei Pei. Hij mag het eind gevecht voor zijn rekening nemen. Dit mag met recht een spektakel genoemd worden en vooral zijn loodzware speer springt er erg uit. Voor hem geldt alleen het zelfde als voor Michelle Yeoh. Voor de bizarre sprongen en trappen wordt er een stand-in gebruikt. De man was bij het maken van deze film de veertig al gepasseerd. Dit in combinatie met de bijna onmerkbare manier waarop het gedaan is maakt het dat het geen probleem op levert. Opvallend genoeg is 'Wing Chun' een kung fu film met een behoorlijk vrouwelijke kant. De problemen waar een vrouw tegen aanloopt als ze een kung fu meester is worden dus ook behandeld. Het acteerwerk in de dramatische scènes is bijzonder sterk. Even is er duidelijk een moment van chemie tussen Donnie Yen en Michelle Yeoh. De film scoort dus werkelijk op alle vlakken en er is dus voor ieder wat wils. Toch kan dit ook juist averechts werken. De film is dus niet duidelijk in een hokje te plaatsen.

Audio commentaar van Bey Logan: Met ieder audio commentaar wat ik van Bey Logan hoor groeit ook mijn respect voor hem. Over elke film, locatie of acteur weet hij wel leuke achtergrondinfo te vertellen. Wederom erg educatief en een goed excuus om de film een tweede keer te kijken. Ik weet zeker dat je er wat van op zal gaan steken. Kicking up a storm: interview met Donnie Yen: Een interview van ongeveer vijftien minuten. Donnie Yen verteld in het Engels over het maken van de film 'Wing Chun'. Er passeren dus een boel leuke weetjes over wat er allemaal op de set gebeurde. Natuurlijk zijn er tijdens het interview diverse scènes uit de film te zien. Warior king: Interview met Norman Chiu: In iets meer dan zeventien minuten vertelt Norman Chu over zijn carrière en het filmen van Wing Chun in het bijzonder. Het interview is Chinees gesproken en Engels ondertiteld. Trailer gallery: Natuurlijk ontbreken op deze DVD de originele en nieuwe Hongkong legends trailer niet.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Engels / Nederlands