Meng Fei - Originele trailer
Chung Wa -
Ma Cheung -
Regisseur Wu Tung Tsai -
Speelduur 92 Min -
Prod. maatschappij Champion films -

Ta Kun (Chi Kwan Chun) is een manusje van alles in een klein klooster. Omdat hij niet echt van zich afbijt, wordt hij door de jongere monniken continue gebruikt voor allerlei klusjes, al het zware werk wordt dus door hem gedaan. Niet alleen de monniken, maar ook maar ook de mensen uit het dorp maken er een sport van hem zoveel mogelijk te pesten. Laat op een avond komt er opeens een onbekende monnik met een gezicht vol littekens het klooster binnen (Ma Cheung). Snel blijkt dat hij niet veel goeds in de zin heeft, maar iedereen is zo onder de indruk van deze monnik dat ze precies doen wat hij vraagt, zelfs de hoofdmonnik. Ta Kun krijgt het nu dus nog moeilijker, en de hoofdmonnik besluit hem weg te sturen naar zijn broer Shan King (Leung Kar Yan) die hij al jaren niet gezien heeft, dit door een meningsverschil. Als Ta Kun na een reis vol gevaren aankomt, weigert hij uit principe kung fu te leren. Maar Shun King laat hem allerlei klusjes doen waardoor hij al snel de basis onder de knie krijgt zonder dat hij het door heeft. Als Ta Kun in het dorp een man ziet vechten begrijpt hij in eens dat hij alleen door kung fu te leren het klooster kan redden van de onderdrukker.

Alles in deze film is eigenlijk gemiddeld te noemen, niks springt echt boven de ander films in dit genre uit. De meeste gevechten missen net dat beetje extra en komen vaak uit het niets.  Wel zijn de trainingsscènes erg vermakelijk en het karakter wat Leung kar Yan neerzet, een soort vervolg op zijn rol uit "warriors two" alleen dan een tikkeltje gestoord. Dit laatste heeft absoluut zijn leuke momenten en de manier waarop hij continue zijn hoofd scheef houdt is erg lachwekkend. Gelukkig staat de film niet helmaal bol van de flauwe grappen, deze zijn netjes in de film verwerkt en overheersen dus niet een heel deel van de film. Het verhaal is niet echt een touw aan vast te knopen en het is net als of er verschillende niet afgemaakte  films door elkaar gegooid zijn om zo toch nog een eindresultaat te krijgen. jammer dat ze hier niet een betere verhaallijn in verwerkt hebben. Niemand heeft eigelijk een echt motief en de mysterieuze monnik met littekens doet opeens zonder reden zijn littekens af, en laat je als kijker met een vragend hoofd achter de tv zitten. Het ene moment krijgt Meng Fei van zijn leraar les in Drunken boxing en later in de film gebruikt hij hier helemaal niks meer van, en dat is jammer. Maar genoeg gemopperd toch heb ik met plezier naar "The ways of kung fu" gekeken en dit kwam hoofdzakelijk door  de rol van Leung Kar Yan en Meng Fei die toch altijd wel zorgen voor leuke gevechten. Dus een gemiddelde kung fu film die toch wel zijn momenten heeft.

Drager dvd (Reg 0)
Beeld kwaliteit Redelijk
Waardering       7/10