Wong Hoi San - Stills gallery
Mu Wai Fu -
Suin In Kwok -
Regisseur Ma SHing -
Speelduur 89:05 mins -
Prod. maatschappij Wai Gei film Co -

Door de jaren heen is de Chinese regering niet altijd even netjes geweest. Dit ondanks het pure hart van de keizer. Maar een land zo groot is bijzonder moeilijk te regeren. Iedereen moet volledig te vertrouwen zijn om corruptie uit te bannen. Helaas is dit niet altijd het geval geweest en het eerlijke volk ging hier onder gebukt. Zij waren degenen die hier onder leden. Maar waar corruptie is zal ook het goede zijn krachten bundelen om terug te slaan. Op deze manier ontstonden langzaam de vogelvrijen van Lang Shan Po. Een grote groep krijgers die het zat waren zich naar de slechte regering te schikken. Onder de bezielende leiding van Song Jiang gingen zij de strijd aan tegen het kwaad. Dit natuurlijk tegen de wil van de regerende keizer in. Hij was zich niet bewust van de gang van zaken in het land. Zijn ministers zorgden er wel voor dat dit zo bleef. Het feit dat Song Jiang al meerdere malen om een pardon gevraagd heeft stelt hun dus ook niet gerust. Vooral Kao Chu vindt de groep een doorn in het oog. Hierdoor bedenkt hij dus ook een list om zich eens en voor altijd van hen te ontdoen. Hij organiseert een toernooi zodat de beste vechters de burcht zullen verlaten. Ook is hij van plan hun leider Song Jang te ontvoeren. Op deze manier hoopt hij hun te verzwakken en zo de groep uit te kunnen roeien. Maar de vogelvrijen van Liang Shan Po bestaan niet uit een paar goede vechters. Bijna iedereen weet zijn mannetje te staan en dus zal Kao Chu waarschijnlijk ook niet succesvol zijn.

The outlaws of the marsh is één van de belangrijkste boeken uit de Chinese geschiedenis. Het vertelt op zeer gedetailleerde wijze de verhalen van de honderdenacht helden van Liang Shan Po. Al meerdere malen werden er delen van dit boek verfilmd. Denk maar even aan de Shaw films 'The water margin', 'All men are brothers', 'Tiger killer' en 'The delightful forrest'. Maar ook in de jaren negentig werden er films gemaakt met dit boek als basis. 'All men are brothers: blood of the leopard' was er hier een van. 'Warriors of the Water margin' is uit de tussenliggende periode. Wat deze film bijzonder maakt is dat het geen Hongkong maar een Chinese productie is. De cast bestaat uit meer dan vijftig Wushu kampioenen en dit maakt het een bijzonder spectaculaire film.

Het verhaal van de film heeft een sterke basis. Dit hoeft per definitie niet te betekenen dat dit op film ook goed uitpakt. Het oorspronkelijke verhaal is namelijk nogal gecompliceerd en bestaat uit een groot aantal personages. Om dit in een film duidelijk te krijgen lijkt praktisch onhaalbaar. Een beetje kennis van zaken kan dus geen kwaad bij het kijken van 'Warriors of the Water margin'. Hierdoor kan je meer van de film genieten en is er een hoop duidelijk zonder dat het uitleg behoeft. Voor de leek is de film ook redelijk door te komen. Het is allemaal beperkt tot een overzichtelijk aantal personages en een vereenvoudigde verhaallijn. Een hoogvlieger is het echter niet maar voor een kung fu film volstaat het prima. Er wordt een prima excuus geleverd voor de gevechten en de personages zijn boeiend. Natuurlijk zijn de laatsten wat aan de vlakke kant en wordt er niet heel diep op hun achtergrond ingegaan. Maar het uiterlijk is goed verzorgd en de variatie in typetjes is groot. Dit houdt het boeiend en maakt het vooral erg kleurrijk. Het tempo zit er ook goed in en eigenlijk valt het nergens dood.

Maar als we heel eerlijk zijn mag het verhaal achterwege blijven. Bij een film als deze draait het om de actie. In dit geval spreken we niet van kung fu maar van Wushu. Het is een Chinese productie en ze hebben namelijk iets van vijftig Wushu beoefenaars bij elkaar weten te krijgen. Dit allemaal ter promotie van deze Chinese nationale sport. En een promotie film is het geworden van het begin tot het eind worden we getrakteerd op prachtige Wushu. Of het nu trainingen zijn of gevechten tegen één of meerdere mensen, alles komt aanbod. De choreografie is razend rap en de afwisseling in technieken super. Op de gevechten is dus maar weinig aan te merken. Het enige minpunt dat te benoemen valt is dat sommige gevechten zich in het donker afspelen. Hierdoor is er slecht te zien wat er gebeurt en wordt het allemaal wat minder boeiend. Gelukkig worden we daarna weer getrakteerd op prachtige gevechten die wel zichtbaar zijn.

De opzet van de productie is groots te noemen. Er zitten vele grote veldslagen in waarbij er aardig wat figuranten op de been waren. Natuurlijk zijn deze niet te vergelijken met wat we tegenwoordig te zien krijgen. Maar toch is het duidelijk te zien dat er aandacht aan besteed is. De soldaten zijn allemaal netjes aangekleed en er zijn voertuigen en paarden bij te zien. Dit geeft het allemaal een redelijk authentieke uitstraling.

Als conclusie kunnen we zeggen dat 'Warriors of the Water margin' geen topper is maar wel boven de middenmoot uitkomt. Vooral als je voor mooie Wushu gevechten gaat is de film zeker de moeite waard. Liefhebbers van het boek 'The outlaws of the marsh' moeten deze film zeker kijken aangezien de helden echt tot leven komen. Ze zijn bijna allemaal even te zien en dit maakt de film leuk om naar te kijken. Dit is namelijk een leuke vervangen voor het acteurs herkennen want de meeste mensen zullen in deze productie niemand herkenen.

Bonussen op dit soort releases zijn altijd wat dubieus. Als eerste vinden we een afbeeldingen galerie waarin onder andere de poster en een aantal lobbycards te zien zijn. Verder moeten we het doen met twee Wushu demo's. De eerste zijn een selectie van beelden van het Chinese kampioenschap van jaren geleden. Hier is een muziekje onder gezet en het is wat beter aan elkaar gemonteerd. Het leuke is dat we hier de complete vorms te zien krijgen. De tweede is een complete stokvorm. LiuHaiBo (een Chinese kampioen) laat deze zien op een grasveldje naast een golfbaan.

Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Taal Engels of Mandarin
Uitgever Rarescope