Valerie Tan -
Lisa King -
Warrick Grier -
Regisseur Phillip Martinez -
Speelduur 87 min -
Prod. maatschappij UKFS productions -

Na een wilde vrij partij krijgt gangster Sun Quan (Simon Yam) van zijn vrouw te horen dat ze hem gaat verlaten. Bij de mededeling dat ze hun dochter mee zal nemen slaan alle stoppen door en zonder pardon snijd hij haar de keel door. Precies op dit moment komt het meisje aangelopen en ziet haar moeder dood liggen. In paniek maakt ze dat ze weg komt en vlucht naar de haven. Ze is zich erg bewust over de macht van haar vader en weet dat ze snel het land moet verlaten. Als verstekeling klimt ze aan boord van een schip dat klaar staat om te vertrekken. De reis is lang en zwaar en als ze eindelijk van boord kan blijkt ze in Amerika te zijn. Ze was alleen niet de enige die zich illegaal aan boord van het schip bevond. De hele groep wordt gecontroleerd door de emigratiedienst en vervolgens vastgezet. Door haar leeftijd wordt het meisje door Cynthia Archer (Lisa King) uit de groep gehaald. Omdat de reis al traumatische genoeg geweest is voor haar wil ze haar niet ook nog eens in de cel achter laten. Ze geeft haar te eten en een warm bed om in te slapen en de volgende ochtend zullen ze wel verder zien. Ben Archer (Jean Claude van Damme), haar man ziet niet echt een probleem in de kleine logé. Zij is ook niet degene die problemen zal veroorzaken, want om de duistere reden weet haar vader waar ze zich bevindt. Zo snel hij kan is hij haar achterna gereisd. Al snel weet hij waar zijn dochter zich bevindt en stuurt zijn mannen om haar te halen. Dit gaat echter niet zachtzinnig en net voor het einde van een wilde schietpartij komt Ben Archer aanrijden. Hij vindt zijn vrouw dood op de grond, maar van het meisje en zijn zoon ontbreekt elk spoor. Aangezien Ben zelf zich ook niet met de meest nette zaakjes bezig houdt neemt hij het recht in eigen handen. Hij begint een onderzoek naar de daders om uit eindelijk wraak te kunnen nemen.

Het mag duidelijk zijn dat Jean Claude van Damme al tijden niet echt bijzondere films meer maakte. Als actiester blijft het natuurlijk moeilijk om telkens weer wat nieuws te brengen en je publiek te blijven boeien. Met ‘Wake of death’ denk ik hij toch wel een aardige weg in geslagen is. Visueel is de film namelijk erg aantrekkelijk. De sfeer is duister en de beelden zijn vaak mooie composities die goed bij elkaar gezocht zijn. Het is dus eigenlijk regisseur Phillipe Martinez die hier de complimenten verdiend. Alleen kan hij die meteen ook weer deels inleveren. Zodra het namelijk op de dialogen aankomt gaat het fout. De gesprekken vallen uit de toon bij de atmosferische beelden. Ze zijn simpel weg te eenvoudig, te plat en erg ondoordacht. Toch is het duidelijk dat hij zich hiervan bewust is. Er wordt dus niet veel gesproken. Echt een probleem vormt dit niet aangezien het verhaal vrij simpel is. Bij een film als deze draait het om de actie en dat is er voldoende. Hoofdzakelijk zijn dit schiet partijen en achtervolgingen. Van Damme komt dus ook maar weinig in actie met zijn vuisten. Als hij dit wel doet krijgen we heel erg te maken met snelle montage. Alles flitst over het scherm en er is dus slecht te zien wat er werkelijk gebeurt. De schietpartijen zien er erg goed uit alleen zijn ze van tijd tot tijd wat onrealistisch. Dit is niet op het fysieke vlak want ik zelf zou de laatste zijn die daar problemen mee heeft. Het gaat meer om wat andere kortzichtigheden. Tijdens een achtervolging lijkt het me namelijk niet verstandig om je pistool leeg te schieten in de richting van een tankauto vol benzine. En zo zijn er nog een aantal van dit soort voorbeelden te bedenken. Een tekortkomingen die wederom door de visuele pracht goed gemaakt wordt. Verder is het handig dat je blijft onthouden dat het een low-budget film is. Het fijne hiervan is dat grenzen vervagen en dat er wat meer extremiteiten mogelijk zijn. Want iemand aan het praten krijgen door met een boor gaten in zijn lijf te boren is geen dagelijkse kost. Dit alles wordt zonder al te veel ranzigheid in beeld gebracht en geeft duidelijk de maffia achtergrond van Ben archers vrienden weer. Qua dialogen is dit wel het meest vermakelijke moment van de film. De hoofdzakelijke reden dat ‘Wake of death’ mijn aandacht trok was de aanwezigheid van Simon Yam. Zoals iedereen in de film is zijn rol erg non-verbaal. Af en toe mompelt hij wat en de gezichtsuitdrukking die hij hierbij heeft spreekt boekdelen. Zijn rol is niet zo groot want zoals een goed maffia baas betaamt geeft hij alleen orders aan zijn mannen. De confrontatie Ben Archer aan het einde heeft een bijzondere uitkomst. Misschien niet helemaal wat de meeste willen zien, maar verassend is het zeker. Voor Jean Claude is het bijzonder emotionele rol geworden. Een kans op echt acteerwerk en dit gaat hem goed af. Na het verlies van zijn vrouw zien we hem dus ook meerdere malen met natte ogen. Verder redt hij zich zoals verwacht goed in de actie scènes. ‘Wake of death’ is dus een lekkere over de top actie film met de bekende tekortkomingen. Plot gaten en ondoordachte zaken zijn dus ook niet vreemd. Visueel gezien is het absoluut een klein meesterwerkje dat nog eens versterkt wordt door de gekozen muziek. Mede door de regisseur voor Jean Claude van Damme absoluut een stap in de goede richting.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic widescreen 1.78:1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1of DTS)
Uitgever Dutch film works