Yuen Hua - Trailer
Lo Lieh - Other releases
Norman Chu - Color stills
Wang Lung Wei - Original poster
Regisseur Ho Meng Hua - Production notes
Speelduur 78 min - Biography & selected filography

Een serie van opvallende moordaanslagen op hoge ambtenaren trekt de aandacht van het volk. Het verhaal dat het hier om een speciaal getrainde groep moordenaars gaat, doet al snel de ronde. De angst zit er goed in, want deze groep zou iemand kunnen onthoofden op een afstand van wel 70 meter. Als snel ontstaat het gerucht dat de keizer achter deze aanslagen zit. Als een van de mannen uit de speciale groep gevangen genomen wordt door een ambtenaar, wordt de onrust bij de keizer erg groot. Dit kan namelijk zijn ondergang betekenen en dit staat de keizer helemaal niet aan. Hij geeft de opdracht om de verantwoordelijke ambtenaar te straffen. Jin Guang Feng (Lo Lieh) gaat naar het huis van deze ambtenaar en moordt zonder pardon zijn hele familie uit. Er is alleen een probleem, hij heeft iemand over het hoofd gezien. Namelijk Rong Qui Yan (Chen Ping) de vrouw van de ambtenaar. Deze was namelijk van huis weg om de dood van haar kung fu leraar te herdenken. Thuis aangekomen ziet ze wat er gebeurd is en vindt de naam van de moordenaar geschreven in het bloed van haar man. Woedend zint ze op wraak en zonder na te denken vertrekt ze naar het huis van Jin Guang Feng. De strijd die volgt is hard tegen hard. Al snel realiseert ze zich dat dit niet haar meest handige zet is. Ze is namelijk twee maanden zwanger en dit gevecht zal haar ongeboren kind geen goed doen. Vluchten is de enige oplossing en ze weet te ontkomen zonder ernstige verwondingen te hebben opgelopen. Vastberaden begint ze aan een reis naar een oom van haar man. Ze wil daar onderduiken tot ze bevallen is om daarna wraak te nemen voor haar familie. Maar Jin Guang Feng kan de zaak niet laten rusten. Als de keizer ontdekt dat hij zijn opdracht niet goed uitgevoerd heeft, zal hij het met de dood moeten bekopen. Hij roept zijn kinderen bij elkaar en geeft ze de opdracht om Rong Qui Yan om het leven te brengen. Hij geeft ze alleen wel de boodschap mee dat ze een meesterlijk zwaardvechter is en dat als ze niet zwanger was hij waarschijnlijk al dood geweest was.

Niet echt een vervolg op 'Flying guillotine', maar eerder een soort zijtak van het verhaal. Het gaat hier namelijk om dezelfde keizer en dezelfde tijdsperiode, alleen betreft het andere personages. Eigenlijk is het verhaal een beetje hetzelfde alleen wordt het wat minder uitgebreid verteld. De karakters zijn iets minder uitgediept en op sommige punten komt 'The vengeful beauty' een beetje over als een haast klus. Zodra de flying guillotine in beeld is kan je er van uit gaan dat het beelden uit de originele film zijn. Dit komt dus een beetje goedkoop over en geeft aan dat of het budget niet toereikend was of dat de film nooit helemaal afgemaakt is. Het laatste kan natuurlijk meerdere redenen gehad hebben. De korte speelduur en een aantal abrupte wendingen in het verhaal bevestigen dat er toch iets aan de hand geweest moet zijn. Dit blijft natuurlijk bij giswerk en is eigenlijk het enige negatieve wat ik te melden heb. Verder is het gewoon een top kung fu film met het bekende wraak verhaal. De leuke wending aan de film is dat het hier om een vrouw gaat die wraak moet nemen. Doordat ze ook nog eens zwanger is wordt het er, voor haar, niet makkelijker op. Dit geeft natuurlijk wel een extra dimensie aan het verhaal. Van het begin tot het einde zit de film vol met geweldige gevechten. Deze zijn voornamelijk met wapens en er is een klein beetje acrobatiek toegevoegd. Alle bewegingen lopen lekker snel door en regelmatig gebeuren er verassende dingen. De locaties zijn zoals altijd top. Weinig binnen in de studio's en er is dus veel buiten gefilmd. De bekende bossen en gebouwen komen wederom voorbij. Het verhaal neigt een beetje naar een Wu Xia vertelling alleen dan zonder magie en aparte personages. Het blijft dus allemaal redelijk realistisch, maar er worden wel een aantal verassende gimmicks gebruikt om het toch een apart tintje te geven. Ondanks dat er een aantal dingen in het verhaal niet helemaal kloppen is de spanning wel goed te voelen. Een aantal scènes zijn erg meeslepend en weten de nieuwsgierigheid goed op te wekken. Met de mysterieuze sfeer zit het dus wel goed. Bijna alleen de karakters van Chen Ping, Yuen hua en Norman Chu zijn goed uitgediept. Dit komt doordat hun driehoeksverhouding een groot deel van het verhaal in beslag neemt. Zet hier wederom de korte speelduur tegen over en je kan er van uitgaan dat acteur zoals Lo Lieh en Wang Lung Wei redelijk in het gedrang zijn gekomen. Bijna het enige wat zij dus ook doen in deze film is vechten. Toch weet 'The vengeful beauty' goed te boeien en is het absoluut geen slechte film. Hij had alleen wat langer mogen zijn en wat nieuwe beelden van flying guillotine mogen bevatten. Maar in ruil hiervoor wordt de kijker verrast door Siu Yam Yam die topless Chen Ping en Norman Chiu te lijf gaat en dit maakt eigenlijk weer een boel goed.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 anamorphic)
Ondertiteling Traditional Chinees, Englisch, Bahasa Malaysia, Bahasa Indonesia