Peking opera acteurs trekken
altijd veel aandacht. Helemaal de vrouwelijke zijn geliefd bij
de mannen. Voor Kuan Yu Lo (Ti Lung ) is het dus ook zaak dat
hij zijn vrouw goed in de gaten houdt. Alleen tijdens zijn
optredens wil dit niet altijd lukken. Hij kan dus ook niet
voorkomen dat Feng Kai Shan (Ku Feng) haar in de kleedkamer
bezoekt. Hij ziet het gebeuren maar omdat hij zo het toneel op
moet kan hij niets doen. Zodra hij dus ook de kans heeft snelt
hij naar de kleedkamer. Hier treft hij echter geen bewijs aan.
Toch weet hij wat er gaande is. De volgende dag begeeft hij zich
naar de kung fu school van Feng Kai Shan. Hij laat hier eens
goed merken wie de baas is. Voldaan keert hij terug naar het
theater. Als hij verstandig was geweest had hij geweten dat dit
soort acties gevolgen heeft. Feng Kai Shan pikt niet dat hij zo
vernederd is en bedenkt een plan voor wraak. Dit doet hij samen
met nog drie anderen tijdens een spelletje mahjong. Allemaal
zitten ze in het complot en hebben ze voordeel bij de dood van
Kuan Yu Lo. In een restaurant wordt hij in de val gelokt.
Ondanks dat hij keihard terugvecht is er geen houden aan. Op
gruwelijke wijze vindt hij de dood. Aangezien de betrokkenen
allemaal belangrijke functies in de stad bekleden wordt de zaak
snel in de doofpot gestopt. Alles keert dus ook snel terug naar
de normale gang van zaken. Maar lang duurt dit niet. Als Kuan
Hsiao Lo (David Chiang) hoort over de dood van zijn broer gaat
hij onmiddellijk op reis. Hij is van plan om de dood van zijn
broer te wreken tegen elke prijs. Koelbloedig begint hij aan
zijn missie des doods en overal waar hij gaat laat hij een spoor
van bloed na.
Het jaar is 1970 en Chang Cheh doet het goed
als regisseur. Eigenhandig heeft hij een golf van vernieuwing in
de Aziatische filmwereld te weeg gebracht. Eerst deed hij dit
voor het Wu Xia genre en nu probeert hij het met een iets minder
fantasierijke film over wraak. 'Vengeance' deed mee aan het
zestiende Aziatische film festival en wist hier de prijs weg te
kapen voor beste regisseur en acteur. Dit betekent dat de film
nogal wat in zijn mars heeft. In die periode waren de critici
het er over eens dat het een top film was. Alleen is dit nu,
ongeveer achtendertig jaar later nog steeds zo?
Het verhaal van 'Vengeance' heeft niet zo heel
erg veel om het lijf. Met een titel als deze kan het ook
eigenlijk niet anders dan dat de film om wraak gaat. Het verhaal
is dus ook redelijk rechtlijnig en echt subplots zijn er niet.
In eerste instantie krijgen we te zien voor wie er wraak genomen
moet worden. Dit zit creatief in elkaar. Chang Cheh weet de traditionele Peking opera
te vermengen met de situatie waar de acteur zich op dat moment
in bevindt. Hij gebruikt hierbij het dramatische van wat er op
het toneel gebeurt om alles wat aan te dikken. Maar als dit
voorbij is slaat de sfeer enigszins om. Het wordt allemaal wat
grimmiger. Het gekke is alleen dat alles wat emotieloos
overkomt. Je zou denken dat iemand waarvan zijn broer net
vermoord is helemaal gek van woede moet zijn. Het personage van
David Chiang vertoont echt totaal geen emoties. Zelfs als hij
net iemand heeft neergestoken gaat hij gewoon door alsof er
niets aan de hand is. Hij negeert het lijk compleet en gaat
gewoon door met zijn gesprek. Vreemd genoeg geldt dit ook voor
de dame die op dat moment in de kamer aanwezig is. We kunnen dus
zeggen dat de emoties die de personages vertonen het realisme
ver te buiten gaan. Eigenlijk geldt dit voor iedereen. Gangsters
die ergens een deur staan te bewaken staan erbij als of ze de
camera negeren. Als je ergens gaat zitten en wilt dat je niet
opvalt dan val je ook niet op en als je net iemand uit het raam
gegooid hebt kijkt niemand omhoog. 'Vengeance' is dus niet echt
een sterk en realistische manier van vertellen toebedeeld. Dit
klopt alleen niet met de eerdere werken van Chang Cheh. Maar als
je er goed naar gaat kijken lijkt het dus ook expres gedaan.
Hiermee weet hij een tekenfilmachtige wereld te creëren. Een
wereld waarin alles mogelijk is.
Wat ook een beetje vreemd aanvoelt is dat de
film eigenlijk na een half uur al zonder verhaal komt te zitten.
Normaal gesproken volgt er dan een groot gevecht en is het
allemaal afgelopen. Maar dit zou een speelduur van ongeveer
veertig minuten opleveren. Dat was niet de bedoeling en dus werd
er een complot tegen aangegooid. De situatie wordt dus wat
opgerekt door niet één doelwit maar vier. Hierdoor moet de David
Chiang eerst de boel goed voorbereiden alvorens hij kan
toeslaan.
Liefhebbers van bloederige actie en hoge
dodentallen zijn hier aan het juiste adres. Tong Gai was samen
met Yuen Cheung-Yan verantwoordelijk voor de choreografie. Het
bloed vloeit rijkelijk en de manieren om mensen te doden zijn
aardig creatief. Bij vele zal de scène waarin iemand het
pijproken in een klap afleert niet snel uit het geheugen
verdwijnen. Maar ook het moment dat Ti Lung in beide ogen
gestoken wordt laat zijn sporen na. Helden weten het ook aardig
wat langer vol te houden dan de gemiddelde mens. Zo is een bijl
in je maag geen probleem en zelfs een kogel kan ze niet stoppen.
Dit levert heerlijke over de top gevechten op waarin
uiteindelijk niemand levend de tent verlaat. Chang Cheh weet
hier een behoorlijk dosis drama in te verwerken. Visueel werkt
dit erg goed. De beelden spreken tot de verbeelding maar van
binnen doet het niet zoveel. Door de emotieloze personage grijpt
het gecreëerde drama niet echt aan.
"Vengeance' is in twee delen te verdelen. Het
eerste deel waarin Ti Lung de hoofdrol heeft en het tweede deel
waarin David Chiang het van hem overneemt. Gek genoeg spelen ze
nog geen halve minuut samen. Wat hier de reden van is kunnen we
alleen maar naar raden. Ti Lung speelt een erg sterke rol. David
Chiang daarentegen redt het niet helemaal. Hij mist de kracht om
het allemaal overtuigend te brengen. Hij is hier duidelijk nog
jong en onervaren. Het is dus ook verbazingwekkend dat hij voor
deze rol de titel van beste acteur van 1970 in de wacht wist te
slepen.
Voor de ervaren kijker vormt het kijken naar
'Vengeance' een feest van herkenning. In de bijrollen zijn
namelijk vele acteurs te zien die het later ver schopten. Zo
zien we Cliff Lok, Chen Kuan Tai, Jason Pai Piao, Fong Hak On,
Wong Ching, Chan Sing, Yen Shi Kwan en nog vele anderen even
voorbij komen.
'Vengeance' barst van de foutjes. Er is van
alles aan te merken op de acteurs en de manier waarop het
verhaal in elkaar zit. Toch is het best een vermakelijke film te
noemen. De kenmerkende stijl van Chang Cheh is hier duidelijk al
aanwezig. Er wordt overmatig gebruik gemaakt van geweld en
bloed. Dramatische scènes worden ernstig aangedikt en er is
voldoende actie. Hiermee is het dus niet de topper die je in
eerste instantie zou geloven. De film blijft in het gemiddelde
hangen maar het kan best zijn dat hij je zo grijpt en dus toch
onvergetelijk voor je wordt.