Chin Siu-Ho - Trailer
Lui Fong -
Lau Nam Kong -
Sandra Ng -
Regisseur Lam Chin ying -
Speelduur 85 min -

Als er iets mis lijkt te zijn met de watertoevoer van de stad besluit de burgermeester de hulp in te roepen van een taoïstische priester. Al snel verschijnt de ‘One eyebrowed priest’ (Lam Chin Ying) ten tonele en begint zijn onderzoek. Er blijkt iets serieus mis te zijn met het water. Het is verstandig is om een nieuwe waterput te graven. Dit is alleen niet iets wat zomaar gedaan kan worden en de juiste plek moet via de regels van het Feng Shui bepaald worden. Na het bepalen van de plek keert de priester met zijn leerlingen huiswaarts. Morgenvroeg moet het graven voor de waterput beginnen maar een groep mysterieuze vleermuizen verplaatst de markering. De vleermuizen behoren tot een groep die eerder op de dag vrij gelaten zijn uit een katholieke kerk in de buurt. Tevens werd er in de ruimte waar ze zaten nogal wat vreemde ontdekkingen gedaan. In de kamer bevond zich namelijk het skelet van de voormalige priester waarvan ze dachten dat hij jaren geleden verdwenen was. Tevens staat er een stenendoodskist en liggen er diverse mysterieuze voorwerpen. Verder wordt er aan deze ontdekking niet zo veel aandacht besteed. Maar als er de volgende dag een oud en kwaadaardig lijk opgegraven wordt op de plek van de waterput veranderen de gedachten hier toch iets over. Het lijk wordt over gebracht naar het politie bureau om het daarna ritueel te verbranden. Alleen de politie chef (Lau Nam Kong)  gooit roet in het eten. Uit de borst van het lijk steek namelijk een ijzeren voorwerp met een enorme robijn er in. Omdat deze bijna onmogelijk te verwijderen is laat hij een beeld verbranden om vervolgens rustig zijn buit te verwijderen. Niet geheel handig want niet veel later loopt er een Europese vampier rond die de nodige slachtoffers maakt. De ‘One eyebrowed priest’ heeft er zijn handen vol mee want deze vampier reageert totaal niet op op zijn taoïstische rituelen.

Officieel geen vervolg op de ‘Mr vampire’-serie, maar de film past wel precies in deze serie thuis. Lam Chin Yi kruipt dus weer in de huid van de  ‘One eyebrowed priest’ om ondoden, en rond dolende geesten op hun plek te zetten. De film begint met een luchtige introductie van de twee leerlingen (Chin Siu-Ho en Lui Fong) en verbazingwekkende genoeg hun eigen huis vampier. Deze jonge vampier van een jaar of tien springt vrolijk door het huis en haalt diverse streken uit die bij zijn menselijke leeftijd zouden passen. Vreemd genoeg voeden ze hem tomatensap en kan het mannetje redelijk tegen het daglicht. Dit personage is een leuke toevoeging aan het geheel en is zelfs van tijd tot tijd erg vertederend te noemen. Verder zit de film natuurlijk bomvol met de meest geweldige karakters en natuurlijk taoïstische rituelen. Toch rammelt er wat aan het verhaal. Het komt namelijk niet als één geheel over en geeft het gevoel alsof het een beetje bij elkaar geraapt is. De titel ‘The adventures of mr vamipre’ was misschien wat beter op zijn plaats geweest. Vanaf het begin doen zich allerlei situaties voor die niets met de hoofdverhaallijn te maken hebben. Dit werkt enigszins verwarrend en soms wat storend. Het storende komt voort uit wat flauwe komedie en irritante karakters. Vooral de scène waarin Lam Chin Ying zijn broek kwijt raakt en vervolgens bezoek krijgt van een groep katholieke nonnen. Deze scène zit op het niveau van een klucht en is nogal langdradig. Bij het eerst aanzien van Lau Nam Kong (die de irritante politie chef speelt) was ik zelfs even bang dat het wel heel erg flauw zou worden. Gelukkig valt het mee en is zijn rol niet zo groot. Deze flauwe humor is natuurlijk iets waar de getrainde kung fu film kijker wel raad mee weet want welke old skool film heeft er nu niet zulke momenten. Wat ook voor die typische old skool sfeer zorgt is het gevoel dat iedere scène tijdens het filmen bedacht is. Maar genoeg over de min punten van de film. De sfeer van de film is goed en het laatste half uur is zeker op en top vermaak. De Europese vampier komt dan in actie en zo ook Lam Chin Ying. Er ontstaat een wilde achtervolging waarin de rituelen en kung fu bewegingen je om de oren vliegen. Dit maakt weer een hoop goed van wat er op sommige plaatsen in de film enigszins fout gaat. Hierdoor is de film gewoon leuk om te kijken en zeker vermakelijk te noemen. Verwacht alleen niet te veel en laat het geheel gewoon ontspannen op je af komen. Zeker weten dat je het af en toe toch niet kan laten om te lachen en dat je er een leuke 85 minuten aan zal beleven.

Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 2.0)
Ondertiteling Engels, Chinese, Simplefide Chinese
Taal Cantonese, Madarin