Selina Giles -
William Ash -
Stephan Lord -
Regisseur Simon Fellows -
Speelduur 102:24 mins -
Prod. maatschappij Millennium films -

Voor politie agenten is het hebben van een goede partner een must. Dit is immers de persoon waar je in gevaarlijke situaties op moet vertrouwen. Je deelt er lief en leed mee en waarschijnlijk maken ze samen meer mee dan met degene waarmee ze getrouwd zijn. Voor narcotica inspecteur Anthony Stow (Jean Claude van Damme) is het dus ook een enorme klap als blijkt dat zijn partner corrupt is. Naast zijn werk als agent hield Gabriel Callaghan (Stephan Rea) er namelijk nog een lucratieve drugshandel op na. Uiteindelijk werd de illegale handel belangrijker en keerde hij de politie de rug toe. Voor Anthony Stow was dit een reden om een heuse klopjacht op zijn oude partner te openen. Helaas is hij hier niet echt succesvol in en hierdoor verliest hij totaal de grip op zijn leven. Hij raakt verslaafd aan heroïne, zijn relatie raakt in het slop en hij krijgt ruzie met iedereen in zijn omgeving. Dit gaat van kwaad tot erger en de situatie lijkt uitzichtloos. Als zijn vrouw hem dan ook nog vertelt dat ze zwanger is van een ander slaat hij door. Alleen gaat hij achter Gabriel Callaghan aan. Hierbij negeert hij zijn nieuwe partner maar deze weet hem nog maar net te redden. Dit overtuigt hem er nog niet van dat deze jongen toch wel het beste met hem voor heeft. Wederom gaat hij er alleen van door. Een keuze die hem bijna fataal wordt. Gabriel Callaghan heeft namelijk een hele bende opgetrommeld om hem uit te schakelen. Natuurlijk laat Anthony Stow zich niet zomaar aan de kant zetten. Er ontstaat een heftige schiet partij waarbij hij uiteindelijk het onderspit delft. Zeer ernstig gewond wordt hij naar het ziekenhuis gebracht. Hier wordt geconstateerd dat hij waarschijnlijk nooit meer zal ontwaken uit het coma waar hij in geraakt is. Maanden blijft het stil. Maar dan opeens opent hij zijn ogen. Langzaam maar zeker krijgt hij zijn geheugen terug en realiseert hij zich zijn fouten. Voor hem zit er niets anders op dan deze weer recht trekken en het goed maken met iedereen die hij ooit dwars heeft gezeten.

Na een aantal niet echt interessante films lijkt het de goede kant op te gaan met Jean Claude van Damme. De films die hij momenteel uitkiest bevatten minder actie maar vragen meer van hem op acteer gebied. Een wijze keuze voor een actie ster die niet meer de jongste is. Zijn nieuwste film lijkt qua verhaal precies in het rijtje te passen. Heel wat anders dan we vroeger van hem te zien kregen en meer op drama gericht. Het lijkt er dus op dat dit wederom een juiste stap in zijn ontwikkeling is.

Bij de eerste aanblik van Jean Claude van Damme lijkt het erop alsof hij net teruggekeerd is uit de rock en rol hel. Hij ziet er verlopen uit met bakkenbaarden en een half geschoren kop. Zijn gelaat is grauw en hij kijkt wat lodderig uit zijn ogen. Zijn uitstraling en gedrag doet erg denken aan die van Harvey Keitel in 'Bad lieutenant'. Als we heel eerlijk zijn zal dit ook wel een belangrijke inspiratie bron geweest zijn voor de film. Dit vormt natuurlijk geen probleem want je kan beter iets goed jatten dan slecht bedenken. Verder maakt het op zich niet uit dat het verhaal bestaat uit clichés. Als je hier goed mee omgaat kan er namelijk best iets moois ontstaan. Maar de werkelijke problemen van 'Until death' liggen op een heel ander vlak. Langzaam wordt namelijk duidelijk dat regisseur Simon Fellows een film als deze helemaal niet aan kan. Hij maakt een puinhoop van het verhaal en vergeet sommige belangrijke zaken gewoon te vermelden. Hij legt het zwaartepunt op compleet verkeerde zaken en komt niet duidelijk over. Het lijkt me namelijk belangrijk dat je ergens in de film de geschiedenis van de twee kemphanen uit de doeken doet. Of dit nu door middel van verdeelde terugblikken is of gewoon aan een stuk maakt niet uit. Wat belangrijk is dat het gedaan wordt. Hier mogen we het doen met zo af en toe een opmerking en de rest mogen we zelf in vullen. Verder zijn het kleine, maar belangrijke zaken die vergeten worden. Het is namelijk best relevant om te weten waar iemand slaapt en woont. Dit zijn dingen die een personage geloofwaardigheid geven. Hier komt ook nog eens bij dat er personages in de film betrokken worden zonder enige introductie en ga zo maar door. Het verhaal is dus niet echt iets om warm voor te lopen.

Wat camera werk betreft scoort de film wel weer goed. Er wordt creatief met de beelden om gegaan en de bewegingen zorgen voor een natuurlijk geheel. Af en toe is er ruimte voor iets experimenteels. Beelden die compleet over de kop draaien, op zijn kant liggen of iets anders geks hebben. Dit is absoluut niet misplaatst en wordt op de juiste momenten toegepast. Zo af en toe worden er ook flitsen van iets tussen de scènes door geplaatst. Dit gaat te snel om te zien wat het is of om iets van te maken. Het idee is dus leuk maar de uitvoering niet goed. Een ander minpunt is dat de belichting ook niet altijd correct is. Soms komt het wat onnatuurlijk en gemaakt over. Gelukkig is dit niet de gehele tijd het geval.

Op acteervlak is het eigenlijk alleen Jean Claude van Damme die zijn best lijkt te doen. Hij stopt zijn ziel en zaligheid in de rol en het resultaat is prima in orde. Helaas lijkt de rest niet echt betrokken te zijn bij wat er gaande is. Stephan Rea heeft een prima uitstraling maar daar blijft het ook bij. Misschien ligt het aan het feit dat hij niet meer tekst had en moeten we de scriptschrijver hier op aan kijken. Maar van een acteur met zijn ervaring mogen we best wat meer improvisatie verwachten. Voor Selina Giles geldt precies hetzelfde. Ook zij moet beter kunnen dan wat ze hier laat zien. Alleen clichés uitspreken over relaties en hun problemen zijn natuurlijk ook niet makkelijk. Toch mag je wel van een actrice verwachten dat ze ook dit met bezieling kunnen.

Een aantal jaren geleden had je van Jean Claude van Damme niets anders verwacht dan een film vol met actie. Hierbij hoofdzakelijk met het gebruik van het lichaam en zonder wapens. Tegenwoordig draait het meer om vuurwapens. Drama is het volgende wat we hier aan toe kunnen voegen. In de toekomst zullen het dus waarschijnlijk dramatische actie films worden voor Jean Claude van Damme. Ook hier zit nog wel een redelijke dosis actie. Meerdere malen belanden we in schietpartijen. Deze zijn in dezelfde stijl als wat je een aantal jaren geleden in Hongkong films zag.

Helaas is 'Until death' een grote teleurstelling geworden. De enige reden waarom de film nog draagbaar is kunnen we bij de aanwezigheid van Jean Claude van Damme neerleggen. Hij doet erg zijn best voor zijn rol en laat ons een compleet andere kant van zichzelf zien. Het is alleen jammer dat regisseur Simon Fellows er zo een puinhoop van maakt. Een goed voorbeeld hiervan is dat hij een nogal relevante scène te midden van de aftiteling stopt. Dit gebeurt op een moment dat de meesten de film al lang uit gezet hebben of wat anders aan het doen zijn. Misschien is het een idee om de film nog een keertje over te doen met een andere regisseur . Ik denk namelijk dat er alleen op die wijze iets goeds van deze film te maken is.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 5.1)
Uitgever Paradiso