Shi Xiao Long -
John Zhang -
Ken Wong -
Regisseur Douglas Kung -
Speelduur 90 Min -
Prod. maatschappij My way film co -

Als kind worden Georgia (Marsha Yuan) en Mandy (Yoko Shimada) geadopteerd door een professor in de archeologie. Ze groeien gemoedelijk op en door het werk wat hun stiefmoeder doet wordt ook bij hun de interesse in de oudheid opgewekt. Beiden volgen een archeologische opleiding en als deze afgerond is worden ze door hun stiefmoeder onderheven aan een test. Ze moeten inbreken in een museum en zonder enige schade aan te richten een jade zegel stelen. Ondanks alle tegenslagen die ze tijdens deze missie moeten verwerken weten ze hem toch tot succesvol af te ronden. Hierdoor krijgen ze hun eerste opdracht. Jaren geleden, tijdens een onderzoek, is de vader van hun stiefmoeder tijdens een onderzoek spoorloos verdwenen. Het enige wat er van hem terug gevonden is zijn de aantekeningen die hij onderweg maakte. Met dit als enig aanknopingspunt beginnen ze hun reis naar een afgelegen gebied ergens in China. Ze krijgen hulp van The kid (Shi Xiao Long) een jongen die naar eigen zeggen het gebied als zijn broekzak kent. Met z’n drieën trekken ze de bossen in om de sporen van de overleden archeoloog te volgen. Meerdere malen komen ze in aanraking met Steve (John Zhang) die ook op onderzoek in de bossen is. Georgia vertrouwt hem niet maar als hij hen redt uit een lastige situatie laat ze hem met hen mee reizen. Ondertussen zit de stiefmoeder thuis ook niet stil. Via een veiling is ze in contact gekomen met de eigenaar van een eeuwenoud kleitablet. Deze schijnt nodig te zijn om het onderzoek, waar haar vader aan bezig was, af te kunnen ronden. Samen met de eigenaar van dit voorwerp reist ze de twee dames achterna. Maar onderweg wordt ze meerdere malen aangevallen door groepen mannen. Deze hebben het duidelijk op het kleitablet voorzien. Georgia is ondertussen in het bezit gekomen van het andere deel van het kleitablet en heeft hier de woede van de lokale bevolking op haar hals gehaald. En dat is niet het enige, want al snel blijkt dat niet iedereen die zich met deze missie bemoeid, te vertrouwen is.

Voor de mensen die dachten dat archeologie een stoffig en saai beroep was, dat is niet zo. Om het beroep op deze wijze te kunnen uitoefenen moet je erg vaardig zijn in martial arts en niet bang zijn om enorme gevaren te trotseren. Een andere misvatting die me duidelijk werd na het kijken van deze film is dat pistolen om te wijzen zijn en niet om met te schieten. Dit geeft aan dat er dus niet zo heel erg goed opgelet tijdens het maken van ‘The undiscoverd tomb’. Het verhaal zit vol met stomme fouten en gaten, die ,hoe meer ik er over nadenk, steeds erger worden. Het acteerwerk wat we te zien krijgen ligt op het niveau van een gemiddelde aflevering van ‘Bassie en Adriaan’ en is soms pijnlijk om naar te kijken. De karakters blijven allemaal erg mat, want er word, gewoon niet genoeg tijd genomen om wat meer body te geven.  Dit klinkt allemaal erg negatief maar toch zijn er ook wel positieve punten op te noemen, de camera voering bijvoorbeeld. Persoonlijk ben ik een erge liefhebber van lange shots waarin veel rijdend en vliegend gefilmd is. En deze manier van filmen is ruimschoots aanwezig. Een groot deel van de locaties waar gefilmd is zien er ook prachtig. Typische Chinese landschappen en bergen en een klein stukje wat in de grote stad opgenomen is. Visueel is er dus niet zoveel op de film aan te merken. Dat je tegenwoordig geen groot budget hoeft te hebben om je film met computers te verrijken wordt uitgebreid bewezen. Op deze manier word er een gevecht in een hele oude en hoge boom in elkaar gezet. Helaas ziet dit er erg knullig uit waardoor de bewegingen in dit gevecht in het niet vallen. En laten we de virtuele anaconda helemaal maar snel proberen te vergeten. Wat er wel goed uit ziet zijn de duizenden schorpioenen en de terracotta soldaat die ze op de been gebracht hebben. De gevechten laten in het begin van de film ook aardig wat te wensen over. Ondanks dat de bewegingen en choreografie niet eens zo slecht zijn geeft het toch niet dat gevoel van ‘wow’ dat het zou moeten doen. De cameravoering die hiervoor gebruikt wordt voldoet gewoon niet en maakt het gevecht rommelig en onoverzichtelijk. Door de verkeerde manier van monteren kan je behoorlijk de snelheid uit een gevecht halen. Echte lange shots zijn er dus ook niet aanwezig, maar dat is natuurlijk ook niet iets wat je mag verwachten. Toch draait dit in de laatste twintig minuten aardig om. Het tempo zit er hier namelijk wel lekker in en de klappen komen opeens een stuk krachtiger over. Marsha Yuan staat hier aardig haar mannetje en John Zhang steelt de show. Natuurlijk mist Marsha Yuan van alles om het echt overtuigend te maken, maar ze kwam beter uit de verf dan verwacht. Een aangename verassing dus aan het einde van de film. Ondanks mijn redelijk negatieve relaas wil ik toch even mijn respect tonen aan ‘my way films’. Ze zijn namelijk een van de weinige die nog steeds films maken die redelijk in de jaren tachtig Hongkong stijl liggen. En laten we hopen dat ze dit blijven doen, want wie weet wat de toekomst gaat brengen.

Beeld kwaliteit Goed (widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby 2.0 & DTS)
Taal Engels (ondanks dat de hoes zegt dat de film Chinees gesproken is)