Monie Tung - The making  of
Kent Tong -
Eddie Pang -
Regisseur Chung Siu Hung -
Speelduur 83:58 mins -
Prod. maatschappij Basic pictures -

Het beëindigen van een missie voor een undercover agent brengt vaak een boel dilemma’s met zich mee. Tegenstrijdige gevoelens over verraad en aan welke kant van de wet ze nu eigenlijk horen. Van het ene op het andere moment zijn ze genoodzaakt hun (tijdelijke) vrienden de rug toe te keren. Terug bij de politie worden ze vaak scheef aangekeken. Iemand die zo lang tussen de gangsters gezeten heeft zal zelf ook niet helemaal zuiver meer zijn. Feng (Shawn Yue) bevind zich momenteel is deze situatie. Hij heeft behoorlijk wat aanpassingsproblemen. Hierdoor zoekt hij zijn toevlucht in drugs. Deze gewoonte heeft hij opgebouwd tijdens zijn periode als infiltrant. Nu komt hij er niet meer van af. De enige die hij nog wel vertrouwt is Fai (Sam Lee). Hij is ondanks dat Feng een agent is nog steeds zijn vriend gebleven. Wat de relatie extra bijzonder maakt is dat Fai zijn geld verdient met de verkoop van drugs. Maar ondanks hun verschillende levensstijlen kunnen ze het goed met elkaar vinden. Als ze samen op een avond op een afgelegen plek wat zitten te snuiven gaat het mis. Een agent in burger komt polshoogte nemen. Aangezien Fai een enorme hoeveelheid drugs in de auto heeft reageert hij nogal impulsief. Hij gaat zonder na te denken met de agent op de vuist. Feng kijkt versteend toe en weet zich geen raad met de situatie. De agent blijkt echter niet alleen te zijn. Hij was samen met zijn vriendin en het meisje ziet alles van een afstand gebeuren. Als Feng besluit zich op haar te richten trekt de agent zijn pistool. Fai weet deze al snel in bezit te krijgen en schiet op de agent. Deze is dodelijk getroffen en zowel Fai als Feng raken in paniek. Ze besluiten het bewijs materiaal te vernietigen en te doen alsof er niets gebeurd is. Alleen hiermee vernietigen ze ook de drugs van Fai en dit brengt hem enorm in de problemen. Fai krijgt het dus aan de stok met de maffia en Feng moet alles verborgen houden voor zijn collega's.  De situatie is voor beiden enorm gespannen en al snel belanden ze ook nog in een ruzie onderling.

Het lijkt er op dat alles wat er momenteel uit Hongkong komt met de triade of politie te maken heeft. De gangster film is hot zoals de kung fu film in de jaren zeventig. Gelukkig hebben we het niet over dezelfde aantallen als toen. Hierdoor blijft het toch enigszins overzichtelijk. Toch wordt de geïnteresseerde voorzichtig als de volgende titel in het genre zich aandient. 'Undercover' is een film die de meesten niet bovenaan hun verlanglijstje hebben staan. Er is weinig ruchtbaarheid aan gegeven en het verhaal lijkt de dertiende in het dozijn. Maar met Andrew Lau als producer en acteurs als Sam Lee en Shawn Yue moet deze rolprent toch wel iets in zijn mars hebben.

Als we het verhaal als een geheel bekijken biedt het niet echt iets nieuws. Bijzonder is wel het feit dat we hier beginnen waar de normale film ophoudt. In plaats van de missie van de infiltrant te volgen bekijken we nu zijn leven er na. Maar ondanks dit blijft het principe hetrzelfde. Het draait toch allemaal om speurwerk, achtervolgingen, drama en geweld. Het drama heeft hier wel de boventoon. De hoofdpersoon zit enorm met zichzelf in de knoop. Hierdoor wordt hij zonder het te willen destructief. De film is dus volledig gehuld in een droom sfeer. Het tempo is laag. Regisseur Chung Siu Hung neemt rustig de tijd om alles te vertellen. Ondanks dat dit eigenlijk niet zo heel veel is weet hij dit toch pakkend te doen. Dingen die aan het begin gebeuren hebben hun weerslag op de uitkomst van het verhaal. Hierdoor wordt wel duidelijk dat er over alles goed nagedacht is. De kunst van het weglaten wordt hier ook kunstig toe gepast. Niet alles wordt uitgekauwd en veel zaken mag je zelf verder invullen. Hierdoor vallen veel cliché situaties weg en blijft alleen het boeiende over. Dit maakt 'Undercover' een prima kijkerervaring.

Visueel gezien heeft de film best veel te bieden. Er worden verschillende kleuren filters gebruikt. Rood, blauw, grijs en ga zo maar door. Dit benadrukt de situatie en sfeer van een scene nog eens extra. De camera posities doen denken aan het werk van Shaw regisseur Sun Chung. Half achter muurtjes, tafels of andere obstakels worden de situaties gade geslagen. Ook hier is niet alles meteen helemaal duidelijk. Tegenwoordig kan alles met digitale effecten getoond worden. Dit gaat ten koste van de creativiteit van de regisseur en cameraman. Hier is duidelijk gekozen om dit niet te doen en volledig te gaan voor de mogelijkheden van de camera.

Een actie film is 'Undercover' niet te noemen. Er gebeuren wel een aantal dingen maar dit is allemaal van korte duur. Een enkel pistoolschot, twee rake klappen en een schop en misschien nog wat hard rijden met de auto. Meer actie heeft deze film niet te bieden.

Over de acteurs is niets negatiefs te zeggen. Sam Lee is ondertussen toch wel uitgegroeid tot een man met veel ervaring. Hij heeft vele erg sterke rollen op zijn naam staan. Hij is een karakter op zich, speelt altijd alles vol overtuiging. Ook hier speelt hij zijn rol goed. Hij komt lekker wazig over. Hij lijkt niet direct iemand die je graag in je omgeving wil hebben. Niet om dat hij bewust gevaarlijk is maar eerder omdat hij zonder het te weten zich problemen op de hals haalt. Shawn Yue is voor hem een goede tegenpool. Hij is een stuk doortastender en gefocust. Door het leven wat hij de laatste tijd heeft geleefd is hij helaas het spoor bijster geraakt. De gevoelens die hij heeft lijken oprecht en hij weet dit goed over te brengen. Verder zijn het niet echt grote namen waar we mee te maken krijgen. Ook is er niemand die er verder op positieve manier uitspringt. Alleen Monie Tung is nog te benoemen. Haar spel is niet slecht maar de scène waarin ze zich emotioneel even helmaal laat gaan is tenen krommend. Ze staat werkelijk zo ongegeneerd te huilen dat je als kijker de ramen onmiddellijk dicht gaat doen en hoopt dat niemand het gehoord heeft.

Over 'Undercover' is eigenlijk niet veel negatiefs te zeggen. Het verhaal is prima uitgedacht, de presentatie verrassend en de acteurs geloofwaardig. Liefhebbers van het genre of de acteurs kunnen hun hart ophalen. Maar het mag duidelijk zijn dat er hier niets nieuws onder de zon is. Als je nieuw bent voor het genre zal de film je ook geen windeieren leggen. De rest van de mensen hoeven geen moeite te doen om deze film in huis te halen. Het is bekend terrein en hierdoor niet echt boeiend. Helaas is de film dus de dertiende in het dozijn.

Op het eerste gezicht lijken de extra's niet erg veel voor te stellen. We mogen het met de trailer en een making of doen. Maar als we gaan kijken naar wat de making of werkelijk is verandert de mening. Het gaat hier om een uitgebreide en boeiende documentaire. Hij duurt net geen twintig minuten en bestaat uit interviews, beelden van de opnamen en beelden uit de film. Dit alles wordt boeiend door de hoeveelheid achtergrond informatie die gegeven wordt door Andrew Lau. Het feestelijke van dit alles wordt versterkt door de aanwezigheid van de Engelse ondertiteling.

Drager DVD (Reg 0)
Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (DTS, Dolby 5.1)