Jeong Joon-Ho - Trailer
Seong Jong Kye -
So Yeon Lee -
Ji Yeon Myeong -
Regisseur Lim Chang-Jae -
Speelduur 90 Min -

Korea wordt geteisterd door een serie van vreemde sterfgevallen. Vrouwen overlijden plots zonder reden. Na sectie komen er een aantal vreemde zaken aan het licht. De lichamen geven alle symptomen van een recentelijk bevalling. Maar niemand uit de buurt van de slachtoffers wist dat ze zwanger waren. Wel weten de nabestaanden te vertellen dat ze allemaal wisten dat ze dood zouden gaan. Verder is er vreemd genoeg niet een echte doodsoorzaak aan te wijzen. De politie staat voor een raadsel. Ondertussen werkt agent Lee Seok (Jun Ho Jeon) aan een onderzoek naar een vreemde website. Hij zit op een speciale afdeling die zich alleen met internet zaken bezighoudt. De website waar het om gaat is de site van 'St mary's womans clinic'. Omdat het nogal bijzonder is wat hij doet stuurt televisie station een journaliste naar hem toe om hem te volgen. Compleet met camera meldt Han Su-jin (Eun Jun Lee) zich bij hem. Ze is een jonge vrouw die weet wat ze wil en hier ook duidelijk voor uitkomt. Maar de avond voor hun ontmoeting denkt Han Su-jin dat ze zwanger is en ook zij bezoekt de site. Ze schrikt dus ook vreselijk als ze ziet dat ook zij deze onheilspellende site bezocht heeft. Niet lang daarna laat ze de prille zwangerschap aborteren en hoopt ze dit hoofdstuk af te kunnen sluiten. Alleen ook zij krijgt via haar computer te zien dat ze dood zal gaan. Doordat ze Lee Seok op de voet volgt raakt ze steeds meer betrokken in de zaak. Hierdoor ontdekt ze ook dat de woning van een van de slachtoffer. Tevens hangt hier een schilderij wat ook op de site terug te zien is. Ondertussen ontdekken ze samen dat alle vrouwen twintig dagen na het bezoek van de site stierven. Ze weet dus nu de exacte datum waarop ze zal sterven en dit geeft haar een bijzonder eenzaam gevoel. Ten einde raad maakt ze een hele vreemde beslissing. Ondanks de vreselijk onheilspellende sfeer die er hangt neemt ze haar intrek in het onheilspellende huis. Hier mee hoopt ze meer te ontdekken over wat er gaande is en zo het raadsel van de sterfgevallen op te lossen.

Een van de vele nieuwe generatie horror films uit Azië. 'Unborn but forgotten' is van Koreaanse bodem en ondanks dat alles prachtig gefilmd is doet de film niet helemaal wat je zou verwachten. De mogelijkheden worden niet optimaal benut en het verhaal heeft een aantal gaten. Het kost niet al te veel moeite om deze zelf in te vullen, maar toch. Vooral in het begin van een film is het prettig als er een goede basis gelegd wordu. Helaas schort het hier nogal aan. Maar aan de andere kant kan dit ook weer de kracht van de film zijn. Vaak gaat het op deze manier wat meer leven in je hoofd en raak je er veel meer betrokken bij. Helaas is dit niet het geval. Echt angst aanjagend is de opbouw ook niet te noemen. Het zijn meer de individuele scènes waar de film zijn kracht uit put. Het zou logische geweest zijn als de vrouwen op een lugubere wijze om het leven zouden komen. Maar de vrouwen vallen gewoon plots dood neer en daar blijft het bij. De zogenaamde website zou verantwoordelijk moeten zijn voor hun dood. De grote vraag 'hoe dan' wordt helaas niet beantwoord. Hetgeen wat wel een blijvende indruk achter laat is de openingsscène. Een vrouw in bad omringt door bloed. De kamer waar ze zich in bevind heeft iets naargeestigs en sinister. Plots komt er een man binnen die haar de gehele kamer door slaat en haar uit eindelijk van het leven beroofd. Later blijkt dit de kamer te zijn waar in de hoofdrolspeelster haar intrek neemt. Wat op zich een hele vreemde de keuze lijkt. Wie gaat er nu op een plek wonen dat zoveel onheil uitstraalt. Dit geeft een beetje het gevoel van 'Ja, zo vraag je er natuurlijk een beetje om'. Dit maakt het wat lastig om je goed in te leven in haar personage. Aan de andere kant is het beter om je lot tegemoet te gaan dan in een hoekje te gaan zitten bibberen. Tegen het einde van de film vormt alles wel tot een mooi sluitend geheel. Alleen dit is niet hetgene van het verhaal wat de meeste indruk achter laat. De combinatie van abortus, zwangerschap en moord zet behoorlijk aan tot nadenken. En dit is zonder dat de vinger echt op de pijnlijke plek gelegd wordt. Hierdoor weet de film toch wel wat los te maken bij de kijker. Dit is alleen niet wat je in eerste instantie zou verwachten. Toch is het niet zo dat de film heel vervelend is om naar te kijken. De beelden zijn prachtig en de sets erg gedetailleerd. Op het acteerwerk is niet echt wat aan te merken en de muziek is goed gekozen. Er wordt gebruik gemaakt van de standaard trucs om spanning op te bouwen. Hierdoor worden toch wat leuke reacties los gemaakt. Dit zijn zaken die meerdere malen tot kippenvel kunnen leiden. Voor zover mij bekend heeft regisseur Chang-jae Lim alleen deze film maar op zijn naam staan. Het was zijn debuut en meteen ook zijn laatste. Waarschijnlijk was het maken van een speelfilm toch iets gecompliceerder dan hij in eerste instantie verwacht had. Mocht je nu een echte fan zijn van dit genre films dan lijkt het me onvermijdelijk dat je deze ook gezien wil hebben. De andere mensen hoeven niet echt veel moeite te doen want echt een aanvulling zal het niet worden.

Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Geluid kwaliteit goed (dolby digital 5.1)
Taal Koreaans