Wu Jing - Behind the scenes
Sammo Hung - Premiere
Yuen Wah - interview met Benz Kong To-Hoi
Regisseur Benz Kong To-Hoi - Photo gallery
Speelduur 102:17 mins -
Prod. maatschappij Sundream motion pictures -

Als een groep Lama's vanuit Tibet onderweg is worden ze overvallen. Het is duidelijk dat de dieven maar op een ding uit zijn en dat is de 'Heavens bead'. Deze eeuwen oude steen schijnt een geneeskrachtige werking te hebben op iedereen die er bij in de buurt is. Het is dus ook niet vreemd dat het een gewild voorwerp is. Lama's Luck (Sammo Hung) en Lau He (Wu Jing) nemen de verantwoordelijkheid voor de diefstal op zich. Ze waren immers met de 'Heavens bead' onderweg om de zieke tweelingbroer van Lau He te genezen. Gelukkig zijn de dieven het voorwerp ook uit het oog verloren. Het bevind zich dus nu bij een nietsvermoedende koopman  Opvallend aan de diefstal was dat deze uitgevoerd werd door een drietal tweelingen. Dit roept bij Luck herinneringen op aan toen hij jaren geleden bij een geheim tweeling genootschap zat. Eenmaal in Hongkong zoekt hij dus ook meteen contact met Chang Chung (Yuen Wah). Deze man was jaren geleden de leider van dit genootschap. Door omstandigheden trok hij zich terug en bracht zijn tweelingen ergens in het geheim onder. Als Luck hem vraagt om de tweelingen weer te gebruiken om de 'Heavens bead' terug te krijgen voelt hij hier niet zo veel voor. Hij is blij dat hij dat deel uit zijn verleden achter zich heeft weten te laten. Uiteindelijk is hij toch genoodzaakt om toe te geven en hij zoekt Pearl (Charlene Choi) en Jade Gillian Cheung) op in het circus waar hij ze jaren geleden achter liet. In eerste instantie zijn ze erg boos op Chang Chung. Hij liet jaren niets van zich horen en nu opeens is hij hier om hun hulp te vragen. Uiteindelijk gaan ze toch overstag en beloven ze hem te helpen. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wie er achter de diefstal zit. Niet de meest makkelijke crimineel uit Hongkong. Toch weten de tweelingen en de twee Lama's dat ze hem samen makkelijk kunnen verslaan.

'The twins', oftewel Charlene Choi en Gillian Cheung zijn al jaren iconen in de popmuziek. Ze zijn van alle markten thuis en alles wat ze maken is succesvol. Het is al weer twee jaar geleden dat ze samen een film maakten. Het werd dus ook weer hoog tijd voor een gezamenlijk avontuur op het grote scherm. Voor de versterking werd de hulp in geroepen van niemand minder dan Sammo Hung en Yuen Wah. Twee echte veteranen en genoeg om de aandacht te trekken van de old skool kung fu liefhebbers. Of dit nog niet genoeg was werd ook het opkomende wu shu talent Wu Jing gecast voor een rol. Een veel belovende groep acteurs. Maar het is niet direct een combinatie waar je meteen een goed gevoel bij krijgt. Het lijkt er dus ook op dat er met 'Twins mission' op een breed publiek gemikt wordt.

Er is niet echt lang over het verhaal nagedacht. Sterker nog, de vraag is of er wel over nagedacht is. Er wordt hier de ouderwetse Hongkong methode van film maken aangehouden. Er is een idee voor een verhaal maar het echte script lijkt te ontbreken. We gaan dus ook van de hak op de tak. Verhalen worden begonnen en niet afgemaakt en er is geen duidelijke lijn terug te vinden. De film is dus ook het ene moment enorm emotioneel en het volgende te flauw voor tekst. Het vreemde hiervan is dat de kwaliteit van de beelden enorm goed is. Veel ruime shots met prachtige kleuren en adembenemende omgevingen. De verhouding tussen inhoud en kwaliteit is dus ook aardig zoek. Je zou bij een rommelig verhaal als dit namelijk verwachten met een goedkopen b-film te maken te hebben. Alleen dit is totaal niet het geval. We moeten de verklaring zoeken in het feit dat dit de eerste keer dat Benz Kong To-Hoi een film regisseerde. Voorheen was hij hoofdzakelijk actie regisseur en een onbekend maar niet onverdienstelijke kung fu acteur. Het is dus ook niet vreemd dat de focus van de film meer op het visuele en de actie ligt. Maar dit is natuurlijk geen reden om zo met een verhaal om te gaan. Het is namelijk niet uit te leggen dat iemand binnen één of twee dagen kan genezen van een gebroken been. Een injectie die je weer op een been met ernstige verstuikingen kan laten staan bestaat evenmin. Dit zijn de meest opvallende fouten in het verhaal maar zeker niet de minst stuitende. Een andere vreemd gegeven is de aandacht die David Copperfield in de film krijgt. 'The twins' proberen elkaar af te troeven over wie het beste over hem gedroomd heeft. Daarna voeren ze een strijd om zijn foto met handtekening. Dit zijn scènes die waarschijnlijk de geschiedenis in zullen gaan in de top tien van meest onbegrijpelijke momenten in een Hongkong film.

Natuurlijk rijst dan de vraag of de actie goed is. Het antwoord hierop ligt een beetje in het midden. Er is namelijk genoeg te zien en de technieken weten regelmatig te verrassen. Het is alleen jammer dat er veel van dichtbij gefilmd is. Hierdoor is het wat lastig om goed te zien wat er nu werkelijk gebeurt. Ook is het gebruik van touwtjes soms wat aan de overdreven kant. Dit had zeker minder gekund. Maar over het algemeen gaat het er lekker hard aan toe. Er zijn veel massale gevechten die bomvol actie zitten. Wat wel heel erg op valt is de liefde van de choreograaf voor brekend glas. Als je er op gaat letten hoeveel glas er gebroken wordt in de tweede helft van de film raak je zeker de tel kwijt. Alles moet stuk en telkens als er iets van dit materiaal in beeld komt gebeurt dit ook.

De hoofdrollen van de film zijn verdeeld over meerdere acteurs. Wu Jing is er hier een van. Zijn rol is deels dramatisch en hij komt hier goed mee weg. Er mag gezegd worden dat zijn spel in de lift zit en dat hij grote ontwikkelingen doormaakt. Maar het allerbelangrijkste is dat hij er persoonlijk voor zorgt dat de martial arts in de film van een goed niveau zijn. Helaas hoeven we hiervoor niet op Sammo Hung of Yuen Wah te rekenen. Hun prestatie is beneden de maat en brengt geen verrassingen. Natuurlijk moeten we tijdens hun beoordeling hun leeftijd niet uitvlakken. Maar toch hadden ze zich best wat creatiever in mogen zetten. Vooral bij hun gaat het tijdens de gevechten om shots die van dichtbij gefilmd zijn. Op dit vlak doen 'The twins' het dus heel eerlijk gezegd beter. Ze laten lef zien in hun stunts en hebben zichtbaar lol in wat ze doen. Maar bij hen gaat het natuurlijk meer om hun mooie gezichtjes. Dit wordt uitgebreid tentoongespreid. We krijgen Charlen Choi en Gillian Cheung dus ook te zien tijdens een trapeze act, op een olifant, voor twee nijlpaarden en alles wat nog meer een mooi plaatje kan opleveren. Dit is allemaal best te verkroppen omdat ze gelukkig niet vervallen in het jankerige gezeur dat ze in eerdere films al wel eens tentoonspreidden. Deze wannabe 'twins' worden bijgestaan door een groot aantal echte 'twins'. Allemaal onbekende acteurs die zich goed weten te redden op zowel het gebied van actie als acteren. Verder is er nog een kleine cameo van Sam Lee en speelt Jess Zhang Xi een rijke dame die haar zieke zusje probeert te redden.

'Twins mission' is een ouderwetse Hongkong puinhoop. Het verhaal raakt kant nog wal en wisselt om de vijftien minuten van hoofdlijn. De beelden zijn prachtig en groots en de actie leuk maar niet bijzonder. Opvallend is alleen dat ondanks dat het een regelrechte wegwerp film is hij wel bijzonder vermakelijk is. Één keer kijken levert dus geen problemen. Het is dan alleen wel zo dat je de digitale tweeling slangen en de cliffhanger ( yep, er komt een deel twee) aan het einde maar moet vergeten.

De regio drie twee dvd editie komt in een nogal aparte verpakking. Het blijft altijd lastig om dit duidelijke uit te leggen maar we gaan het toch proberen. Het gaat hier om een drie luik die naar boven openklapt. Binnenin is er ruimte vrij gehouden voor de twee dvd's en een aantal postkaarten. Op de kaarten staan foto's uit de film en de hoes wordt in een soort slipcase geschoven. Op deze slipcase staan dezelfde foto's als op de hoes. Alleen deze zijn om de foto's uitgesneden. Hierdoor ontstaat een soort 3D effect. Als extra's is er best veel op de tweede dvd terug te vinden. Het nadeel is alleen dat het niet ondertiteld is. De Teaser en de Trailer zijn gelukkig wel voorzien van ondertiteling. Voor de drie behind the scene filmpjes maakt het niet zo heel erg veel uit. Het is namelijk erg interessant om te zien hoe de stunts en gevechten gedaan zijn. Maar het is vooral boeiend om te zien hoe het opblazen van een trein helemaal fout gaat. Een cameraman raakt hierbij namelijk ernstig gewond. De registratie van het feest voor de première is leuk om even door heen te spoelen maar meer niet. De meeste tijd van de extra's gaat zitten in een uitgebreid interview met Benz Kong To-Hoi. Deze bestaat uit maar liefs vijf hoofdstukken van ongeveer vijf minuten. Helaas voor mensen die geen Cantonese spreken geen touw aan vast te knopen. Natuurlijk is een dvd niet compleet zonder de bekende fotogallary. Je hebt hier de keuze uit drie verschillende soorten. Posters, storyboard en de gewone foto's uit de film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby surround EX)
Uitgever KAM