Voor Sam (Simon
Yam) en Fai (Louis Ko) zijn hun financiële problemen regelmatig het
onderwerp van het gesprek. Telkens weer als ze elkaar zien in hun
stamcafé hebben ze het er wel over. Fai die op een taxi rijdt krijgt
naar zijn idee de oplossing in zijn schoot geworpen. Hij ontmoet drie
mannen die druk doende zijn met een overval op een juwelier. De plannen
zijn bijna rond. Het enige wat ze nog nodig hebben is een chauffeur die
ze veilig weg rijdt van de plaats delict. Sam ziet dit alleen totaal
niet zitten. Er zijn te veel stoplichten en verkeer in die buurt dus het
is allemaal veel te moeilijk. Om deze reden weigert hij dus mee te
werken aan het plan. Dit zal Fai aardig in de problemen brengen bij de
criminelen. Fai blijft dus ook flink aandringen bij zijn vriend. De
discussie komt alleen abrupt ten einde als een oude man ze aanspreekt.
Hij geeft ze een antieke gouden munt en vertelt dat dit er één is van
vele. Het enige wat ze moeten doen om ze te krijgen is ze ophalen in de
kelder van een gebouw. Hier zijn ze jaren geleden door de man verstopt
tijdens de bouw. Niemand weet dat het zich daar bevindt dus echt
diefstal is het niet. Het enige probleem is het omzeilen van de
beveiliging van het gebouw. Sam reageert meteen positief op het verhaal.
Maar voor hij kan reageren is de man verdwenen. Sam besluit de munt te
laten onderzoeken en krijgt te horen dat hij van onschatbare waarde is.
Hij betrekt ook zijn vriend Mok (Sun Hong Lai) in het verhaal. Met z'n
drieën gaan ze de uitdaging aan. Zonder enige tegenslag weten ze de
schat naar boven te halen. Alleen zodra ze boven zijn begint het
gesodemieter pas echt. De drie gangsters hebben het op Fai gemunt. Een
agent die al stiekem drie jaar een relatie met de vrouw van Sam heeft
krijgt ook lucht van de situatie. Hij besluit dat hij de schat wil
hebben om vervolgens de benen te nemen met de vrouw van Sam. Voor het
drietal is het opeens allemaal te veel en voordat ze het weten bevinden
ze zich in enorme heksenketel.
In een dolle bui kwamen Johnny To,
Tsui Hark en Ringo Lam op het idee samen een film te maken. Ze zouden
alle drie een half uur voor hun rekening nemen. Op deze manier wilde ze
een sluitend geheel vormen waarin hun eigen stijl toch duidelijk terug
te vinden was. Het verhaal werd gekozen en de titel werd (hoe
toepasselijk) 'Triangle'. Ieder vroeg zijn eigen scriptschrijver om
assistentie en hiermee werd de uitdaging nog een stukje groter. Wat de
één namelijk essentieel voor een verhaal vindt kan voor de ander totaal
onbelangrijk zijn. Het risico dat de film een enorme puinhoop zou worden
lag dus ook continue op de loer. Maar, we hebben het hier niet over de
minste regisseurs dus zal het allemaal wel goed komen.
Wat eigenlijk dus ook te verwachten
was gebeurt. Het verhaal is wat moeilijk te volgen en de personages
ondefinieerbaar. Maar vreemd genoeg heeft dit ook zijn positieve kanten.
Er ontstaat een spanning en mysterie dat enorm veel nieuwsgierigheid
opwekt. Dit komt hoofdzakelijk omdat de regisseurs geen idee hebben wat
de ander nu exact behandeld heeft. Hierdoor pakken dingen heel anders
uit dan je in eerste instantie zal verwachten. Om het allemaal wat
gecompliceerder te maken is er gekozen voor een nog best ingewikkeld
verhaal. De hoofd verhaallijn wordt namelijk aangevuld door diverse
subplots. Langzaam maar zeker komen al deze zaken samen voor een
spetterende finale. Erg diep wordt er niet ingegaan op de personages.
Alleen wat ze nu meemaken telt. Alleen Simon Yam mag iets meer laten
zien. Zijn personage heeft ook de meeste diepgang. Het meeste gebeurt
dus ook rondom zijn leventje. Hij is het centrum van het geheel en de
rest draait er om heen. Ondanks dat het toch allemaal weer om criminele
activiteiten gaat is de insteek
compleet anders. Het gaat hier om gewone burgers die toevallig in een
rare situatie belanden.
Als je het verhaal leest verwacht je
aardig wat actie. Echter de realiteit is anders. Veel visueel geweld en
spektakel heeft her eerste uur niet te bieden. Er wordt natuurlijk wat
gevochten en hard gereden met auto's maar daar blijft het wel bij.
Gevechten worden soms in de kiem gesmoord. Dit maakt het erg
realistische. Want stel je voor, je achtervolgt iemand en je maakt een
verkeerde beslissing. De gevolgen van deze keuze zorgen er voor dat je
niet verder kan en het rennen of vechten is afgelopen. Dit wordt op een
bijzonder verrassende wijze toegepast en wekt zeker reactie bij de
kijker op.
Tsui Hark en Ringo Lam hadden de eer
om het eerste en tweede deel te doen. Dit zijn de moeilijkste stukken
van de film aangezien je hier alles moet opbouwen. Zij verdienen dus ook
absoluut respect voor hetgeen ze gecreëerd hebben. Alleen,
waarschijnlijk zal het stuk van Johnny To iedereen het meest bij
blijven. Een half uur vol met gekkigheid, patstellingen, kluchtachtige
situaties en schietpartijen. Het valt op dat er de afgelopen tijd veel
films eindigen met schietpartijen/achtervolgingen in hoog gras. Het zal
wel een trend zijn. Ik hoop alleen dat het nu klaar is want de
originaliteit is er nu wel af. Desalniettemin laat Johnny To zich
helemaal gaan. Hij pakt alle belangrijke personages op, voegt er een
paar nieuwe aan toe en laat zijn creativiteit de vrije loop. Het
resultaat is net zo lollig als verrassend. Vooral het personage van Lam
Suet is werkelijk briljant. Hij overtreft zichzelf compleet en dit is
zijn meest extreme rol ooit.
Het lijkt me duidelijk dat
'Triangle' een film is die je gewoon gezien moet hebben. Het idee van
drie regisseurs die samen één film maken is origineel en verfrissend.
Dat het niet helemaal sluit moeten we maar op de koop toe nemen. Dit
heeft namelijk bijzonder verrassende bijeffecten. Het verhaal wordt er
namelijk nogal onvoorspelbaar door. En dat is absoluut ook iets waard.Copyright
kungfufilms.nl (2007) |