Amber Valletta - Bloopers
Kate Nauta - De muziek van 'The transporter 2'
Mattew Modine - Het maken van 'The transporter 2'
Regisseur Louis Leterrier - Kijkje achter de schermen
Speelduur 87 mins -
Prod. maatschappij Europacorp -

Voor Frank Martin (Jason Statham) was het tijd voor wat afwisseling en dus verruilde hij het pittoreske Frankrijk voor het moderne Miami. Natuurlijk zit hij nog wel in dezelfde business. Hij brengt nog steeds pakketjes rond in zijn audi A8, stelt geen vragen en houdt zich strak aan zijn eigen regels. Maar als een vriend hem om een gunst vraagt is hij toch genoodzaakt zijn eigen regels een beetje om te buigen. Op deze manier wordt hij de chauffeur van Jack Billings (Hunter Clary). De opdracht is simpel. Hij moet een maand lang deze zoon van een hoge ambtenaar naar school brengen en weer halen. Dit loopt allemaal gesmeerd en Frank begint zelfs een band met het ventje te krijgen. Als zijn mevrouw Billings (Amber Valletta) hem dus om een gunst vraagt kan hij wederom niet weigeren. Jack moet op zaterdag naar de dokter en dit is tevens ook zijn verjaardag. En omdat mevrouw Billings het te druk heeft met de voorbereidingen van het feest vraagt ze of Frank het wil doen. Jack stemt hiermee in en verwacht verder een rustige zaterdag te hebben. Alleen dit pakt even heel anders uit. De vaste dokter van Jack blijkt ziek te zijn en zijn assistent is ook al niet aanwezig. Hun plaatsvervangers spreken elkaar erg tegen. Als Frank ook nog eens de toegang tot de spreekkamer geweigerd wordt krijgt hij erg het gevoel dat er iets niet klopt. Hij besluit een kijkje te gaan nemen, en dan barst de hel los. Maar voor Frank zijn dit soort situaties niet nieuw. Handig weet hij zich samen met Jack te redden. Als hij iets later aan komt rijden bij het huis van de familie Billings gaat zijn telefoon. Het is de geslepen gangster Gianni (Alessandro Gassman). Deze weet hem er van te overtuigen dat het beter is om zijn vriendin Lola (Kate Nauta) in te laten stappen. Met een pistool op het hoofd van Jack dwingt ze Frank naar de havens te rijden. Hier nemen ze de jongen van hem af en verdwijnen in een speedboot. Frank laat het hier niet bij zitten. Hij had Jack namelijk beloofd dat niemand hem ooit pijn zal doen.

Na het DVD succes van 'The transporter' kon een tweede deel niet uitblijven. En dus is Jason Statham terug als Frank Martin, de chauffeur met bijna bovennatuurlijke krachten. Mocht je dus op zoek zijn naar een film vol over de top actie dan ben je hier aan het goede adres. En zelfs wat het verhaal betreft zit er nog een verrassende plot wending in. Het lijkt namelijk een standaard ontvoeringverhaal te worden. Halverwege slaat dit om naar een soort biochemische oorlogvoering. Dit doet allemaal erg denken aan de serie '24', alleen dan een stukje minder langdradig. Want ook in het tweede deel van 'The transporter' draait het hoofdzakelijk om de snelle actie. Maar tussen het geweld door wordt toch nog wat tijd genomen voor een klein beetje drama. Dit wordt gebruikt om duidelijk te maken hoe de band tussen de ouders en hun ontvoerde zoon in elkaar steekt. Tevens wordt hier ook mee verklaard waarom de redelijk emotieloze Frank Martin van zijn regels afwijkt. Verder zit de film vol met bizarre en extreme personages. Lola, gespeeld door Kate Nauta spant hierin de kroon. Een slanke blonde dame met een serieus psychisch probleem. Continue is ze op zoek naar een nog grotere adrenalinerush. Haar kleding is bijzonder schaars te noemen. Lingerie aangevuld met twee pistoolholsters en daaroverheen misschien nog een lange jas. Zij is degene die zo’n beetje de meest schoten afvuurt in deze film. Maar ook Jason Statham hoeft niet werkeloos toe te kijken. Vanaf het begin af aan weet hij zich weer uit diverse benauwde situaties te redden. Het realisme is hierin ver te zoeken. Maar dit voegt juist enorm veel toe aan het vermaak. Eigenlijk geldt hier 'Hoe belachelijker hoe beter'. Zo redt hij het zonder moeite tegen meerdere belagers en weet hij zelf kogels te ontwijken. Maar het meest over de top gaan wel de stunts met de auto. Een bom onder de auto verwijder je namelijk als volgt. Rij hard op een schans af die vlak voor een hijskraan staat. Zorg dat je deze met twee wielen pakt zodat de auto horizontaal om zijn as draait. Vervolgens is het alleen een kwestie van hopen dat de haak van de hijskraan de bom onder de auto vandaan slaat. Maar dat is nog niet alles. Achtervolgingen op jetski's, met de auto springen van gebouw naar gebouw en een gevecht in een neerstortend vliegtuig. De laatste is wel de meest bizarre en onrealistische ooit. Maar het maakt allemaal niet uit. Dit is namelijk juist de grote charme van de film. Voor de actiescènes werd wederom Corey Yuen aangetrokken. En dit levert een aantal interessante gevechten op. Zo legt onze held een complete groep aanvallers in de knoop met een brandweerslang. Ook wordt er weer bewezen dat iets als motorolie erg handig kan zijn in een gevecht. Hier zit een boel humor in verwerkt en het doet allemaal erg denken aan de stijl van Jackie Chan. Alleen Jason Statham is natuurlijk geen Jackie Chan. Het blijft een behoorlijk massieve westerling en hierdoor zal hij nooit zijn snelheid en gratie halen. De montage is dus ook erg vlot. Hierdoor flitst alles erg snel aan je voorbij en valt er een boel van de bewegingen weg. Hiermee zijn natuurlijk een boel van Jason Statham's tekortkomingen handig verbloemd. Maar dat maakt allemaal niet uit. Zijn uitstraling en charisma slepen hem hier wel doorheen. Al met al is 'The transporter 2' absoluut top vermaak. Iedere actie film fan moet deze gezien hebben. Meesterlijke actie scènes aangevuld met geweldige oneliners, te stoere personages en een vleugje emotie. Er valt dus ook bijna te zeggen dat hij beter is dan de eerste. En dat komt niet vaak voor bij films.

Naast de film zijn er nog een leuk aantal extra's op deze dvd terug te vinden. De eerste is een groot aantal verwijderde scènes. Allemaal zijn deze apart te kiezen of in een keer te bekijken. In totaal zijn het tien scènes. Het leukste bij een film als deze zijn natuurlijk de bloopers. Dit is een leuk gemonteerd filmpje geworden wat helaas maar twee minuten duurt. In iets meer dan twintig minuten krijgen we uitleg over de muziek van 'The transporter 2'. Dit is allemaal leuk gemonteerd met beelden uit de film en we volgen het proces van begin tot het eind. Natuurlijk mag een special over het maken van 'The transporter 2' niet ontbreken. Vijf minuten is alleen niet al te lang en het is dus ook meer een promotie filmpje dan een echte making off. Als laatste is er nog een kijkje achter de schermen aanwezig. Dit is een promo van twee minuten voor de film 'The sentinel'.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands, Frans, Engels