Acteurs Moon Lee EXTRA'S
Amy Yip - n.v.t.
Polly Shan Kwan -
Judy Lee -
Cheng Pei Pei -
Regisseur Toby Russell -

Aangezien het eerste deel van ‘Topfighter’ zich hoofdzakelijk op de mannen concentreerde kon het niet uitblijven dat deel twee over de dames gaat. Toby Russell de man die ook werkwoordelijk is voor ‘Vengenace video’ en voorheen voor ‘Eastern heroes’ regisseerde deze documentaire. Hij laat wederom zien dat zijn inzet om de Hongkong film betere bekendheid te geven ongelimiteerd is. Anderhalf uur lang krijgen we veel film scènes voorgeschoteld die aangevuld zijn met diverse interviews. Deze interviews zijn allemaal op een wat amateuristische wijze gemaakt maar niet minder informatief. Echte liefhebbers hebben altijd betere vragen en ook dit gaat hier zeker op. Het is alleen een beetje slordig als je iemand interviewt met als achtergrond twee rolcontainers. Dit soort dingen geven het geheel iets rommeligs en amateuristisch gevoel. In een groot aantal gevallen laat het geluid ook behoorlijk wat te wensen over. Op dit soort momenten krijgen we een voiceover te horen die het gesprek verduidelijkt. Op deze manier wordt het toch makkelijk om de gesprekken te volgen. Ondanks de lengte van het geheel is de documentaire niet zo informatief als ik gehoopt had. Het blijft allemaal wat oppervlakkig en het is niet zo dat je helemaal overspoeld wordt met informatie over de diverse actrices. Je kan ‘Top fighter 2’ dus ook beter zien als een compilatie van geweldige vechtscènes van de beste vrouwelijk vechters. Hier tussen door zitten diverse leuk interviews verwerkt. Het leuke hiervan is dat je vaak eerst de dame in kwestie te zien krijgt op jonge leeftijd en daarna zoals ze er nu uit zien. Dit pakt alleen niet in alle gevallen even positief uit. Polly Shan Kwan is hier een behoorlijk uitschieter in. Het woord heks is eigenlijk toch wel het eerste wat me te binnenschiet. Niet echt eerbiedig maar het is even niet anders. Toch is zij degene die naar eigen zeggen haar leven het meeste aan kung fu gewijd heeft. Ze vertelt namelijk dat ze nooit getrouwd is (niet geheel vreemd) omdat ze liever aan het trainen is. Verder zitten er nog behoorlijk harde tantes bij. Yeung Pan Pan een van mijn persoonlijke favoriete is hier een mooi voorbeeld van. Ze is super flexibel, snel en krachtig en draait gewoon met de mannen mee. Jaren geleden begon ze in de old skool kung fu films en ging door tot de jaren tachtig. Vooral de films uit haar eind periode zijn echt keihard. Iemand die op dit vlak ook erg uitblinkt is de Japanse Yukari Oshima. Super flexibel en niet bang voor extreme stunts of vechtpartijen. Maar ook de wat meer vrouwelijke vechters komen aan de beurt. Hui Ying Hung wordt even geïnterviewd en dit is zeker een van de bijzondere momenten van de film. Dat in Hongkong werkelijk alles kan wordt bewezen door de aanwezigheid van twee gevechten waarin de vrouw compleet naakt is. Een van deze scènes is uit het beruchte ‘Ninja the final duel’ en de andere weet ik helaas niet. Hiermee kom ik tevens bij een een probleem van deze documentaire. Er wordt namelijk verzaakt om te melden uit welke film de getoonde scènes zijn. Dit kan dus behoorlijk wat frustraties op leveren als je iets ziet waar je graag meer van wil zien. Iets anders wat enigszins storend kan zijn is de slechte ondertiteling. Deze zit namelijk vol met spel en foute vertalingen. Hier is dus duidelijk iemand aan het werk geweest die totaal geen verstand heeft van de Hongkong film industrie. Bijna iedereen weet namelijk wel dat het Raymond Chow is en niet Chau. Dit is een van de meest opvallende fouten maar er zitten er nog legio meer in. Ondanks dat er toch aardig wat puntjes voor verbetering vatbaar zijn, is dit toch iets wat je gezien moet hebben. Want de beginnende geïnteresseerde krijgt in een klap heel veel informatie op zich af en voor de echte fan zit er ook nog flink wat leuks in. Kortom deze dvd is die paar euro meer dan waard.

Drager DVD (regio 0)
Beeld kwaliteit Goed (fullscreen)
Geluid kwaliteit Matig