Ondanks zijn jonge leeftijd lijdt Chow
(Cheung Lik) een behoorlijk teruggetrokken leven. Hij woont samen met
zijn zus net buiten het dorp en maakt beeldjes om zijn geld te
verdienen. De reden dat hij voor een leven op deze wijze koos is simpel.
Jaren geleden is hij er ingeluisd door twee criminelen vrienden. Hij
werd gepakt en kreeg de schuld van alles. Dit terwijl zijn 'vrienden'
vrij rond bleven lopen. Nu jaren later is hij wederom een vrij man en
staan zijn oude 'vrienden' wederom voor zijn deur. Door middel van het
gijzelen van de zus van Chow proberen ze hem te dwingen om met hun mee
te helpen. Chow is nog altijd een expert in kung fu en een behoorlijk
behendige dief. In eerste instantie weigert hij zijn medewerking. Hij
weet zijn zus te bevrijden en wil verder gaan met zijn rustige leven.
Maar als ze hem vertellen dat het doelwit een crimineel is en dat de
helft van de buit naar de vluchtelingen gaat wil hij toch helpen. Er
wordt een plan gemaakt dat bijna perfect lijkt. Op de dag des oordeels
begeven ze zich met z'n drieën naar het huis van Chin Chiao-Fu (Tong
Tin-Hei ). Chow gaat naar binnen terwijl de andere twee voor de afleiding
van de bewakers zorgen. Al snel blijkt dat Chin Chiao-Fu niet echt
intelligent is. Zonder al te veel moeite weet Chow dus ook zijn hele kluis
leeg te halen. Hierbij neemt hij ook een opium contract mee wat Chin
Chiao-Fu met de Japanners opgesteld heeft. Dit valt niet echt in goede
aarde en onmiddellijk wordt er een klopjacht opgezet. Er ontstaat een
wilde achtervolging waar opeens meer mensen bij betrokken blijken te
zijn dan verwacht. Voor Chow zit er niet anders op dan het contract naar
de politie in de stad te brengen. Hiermee hoopt hij het syndicaat een
halt toe te roepen maar de prijs die hij hiervoor moet betalen is hoger
dan verwacht.
Over het algemeen heb ik altijd een
redelijk hoge pet op gehad van het productie bedrijf Goldig films.
Vooral tegen het einde van de jaren zeventig waren ze namelijk
verantwoordelijk voor aardig wat klassiekers. De meest bekende waren wel
'Two wonderous tigers', 'Kung fu genius' en 'The thundering mantis'.
Maar ook aan het begin van de jaren zeventig waren ze actief. 'A tooth
for a tooth' stamt uit het tweede jaar dat het bedrijf draaide. Het gaat
hier om een 'Basher' waarin Cheung Lik de hoofdrol speelt en het tegen
een criminele organisatie mag opnemen.
Na het kijken van 'A tooth for a tooth'
kunnen we concluderen dat Goldig films in zijn begin jaren nog niet
helemaal op stoom was. De film stelt verhaaltechnisch bijzonder weinig
voor en de regie is ook een behoorlijke puinhoop. Eigenlijk is het enige
wat belangrijk is kung fu. Maar om dit alles toch een beetje aan elkaar
te praten was een kleine verhaallijn toch onoverkomelijk. Natuurlijk is
dit niets waar je voor gestudeerd hoeft te hebben en blijft het allemaal
kinderlijk eenvoudig. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal te
kloppen. Maar mocht je het ooit in je hoofd halen om te gaan denken
tijdens het kijken dan slaat de verwarring toe. Er wordt namelijk heel
gewichtig gesproken over de Japanners en een opium deal die de schurken
met ze schijnen te hebben. Maar echt bewijs hiervan wordt niet geleverd
en het blijft dus bij grootsspraak. Wat hierbij ook nogal een
contradictie te noemen mag zijn is het stompzinnige niveau van de leider
van de bende. Hij wekt totaal geen angst op en al helemaal niet het idee
dat hij ook maar een klein beetje zou kunnen vechten. Dit geldt
eigenlijk voor alle slecht personages en hierdoor ontstaat er totaal
geen spanning. De regisseur had het volgens mij ook veel te druk met het
opbouwen van een quasi erotische spanning in plaats van goed op het
verhaal te letten.
Ook bij de montage gaat er het één en
ander verkeerd. Vooral het begin is hierdoor erg rommelig. Het lijkt er
ernstig op dat de volgorde van de scène door elkaar geraakt is en gewoon
maar willekeurig terug geplaatst is. Hierdoor worden er personages
geïntroduceerd zonder dat er enige spanning of gevoel bij komt kijken.
Tevens gebeurt het ook nog dat we van middernacht naar klaarlichte dag
gaan en weer terug in één scène. Dit getuigd allemaal niet echt van
professioneel gedrag en dat is erg betreurenswaardig.
Tijdens het kijken van de film heerst
er continue een gevoel waar je maar niet aan kan ontkomen. De nadruk van
de gevechten ligt namelijk heel erg op de beentechnieken. Geen van de
acteurs beheerst deze technieken echt goed. Na een aantal dingen op een
rijtje gezet te hebben is er maar één conclusie te trekken. De makers
van 'A tooth for a tooth' hebben zich enorm laten inspireren door wijlen
Bruce Lee. Persoonlijk lijkt mij dat voor 'The big boss' als voorbeeld
gebruikt te zijn. De technieken zijn namelijk erg vergelijkbaar. Voor
Hongkong was de manier van vechten van Bruce Lee natuurlijk
revolutionair. Maar als je terug gaat kijken in de basis van het kung fu
zal je merken dat dit soort trappen eigenlijk niet gebruikt worden.
Ondanks dat de acteurs dus ook prima en bijzonder lenige vechters waren
schieten ze hier allemaal te kort. Het resultaat is dus ook erg
ambitieus te noemen maar is voor de kijker niet echt bevredigend.
Ondanks de tekortkomingen in de
gevechten hebben we toch te maken met een prima stel acteurs. De
hoofdrol wordt gespeeld door een nog jonge Cheung Lik. Zijn rol is wat
vlak en hij moet als acteur heel duidelijk nog flink groeien. Toch heeft
hij redelijk wat charisma en licht het scherm wel op als hij in beeld
is. Tong Tin-hei heeft natuurlijk een prachtige karakteristieke kop. Zo
een uitstraling als hij hebben er maar weinig. Het is alleen erg jammer
dat hij hier als een soort karikatuur neergezet wordt. Hij heeft veel te
grote wenkbrauwen en zijn daden snijden ook niet echt hout. Om het erger
te maken heeft hij continue beroeps idioot Suen Lam aan zijn zijde. Deze
mag een tweederangs beroeps wezel neerzetten die continue met seks bezig
is. Althans hij probeert hier mee bezig te zijn want helaas voor hem
komt hij niet verder dan naar de vrouwen van zijn baas kijken. Een leuke
verrassing is de aanwezigheid van Wilson Tong. Hij speelt een van de
lijfwachten van de gangsterbaas. Het leuke is dat hij hier nog erg jong
is. Hier tegen over staat helaas dat hij niets van de geweldige
bewegingen laat zien die hij later in zijn carrière wel zou laten zien.
'A tooth for a tooth' is
nogal een teleurstelling.
Totaal niet het spektakel wat
de latere Goldig films wel zijn. Eigenlijk is het een Bruceploitatie
film, zonder dat het echt benoemd wordt. En dit is eigenlijk niet vreemd
want regisseur Kong Hung zou zich later bijna obsessief op dit genre
storten. Voor mensen die het aankunnen om meer dan anderhalf uur naar
middelmatige kung fu gevechten te kijken is dit de film die je zoekt. De
rest kan hem maar beter overslaan.Copyright
kungfufilms.nl (2007) |