Cynthia Khan
David Ng -
Robin Shou -
Regisseur Yuen Wo Ping -
Speelduur 91 min -
Prod. maatschappij D & B films -

Nadat ex-politie agent Dragon (Donnie Yen) zijn scheidingspapieren getekend heeft raakt hij tegen wil en dank betrokken in een strijd tussen de maffia en één van hun geld witwassers. Om het erger te maken wijst Mandy Chang (Rosamund Kwan) hem ook nog eens per vergissing aan als een van de daders. Omdat Mandy Chang de andere daders goed heeft kunnen zien probeert de maffia haar het zwijgen op te leggen. De ingehuurde moordenaar brengt eerst de kamergenote van Mandy Chang om het leven en wacht daarna haar thuiskomst af. Doordat Dragon verhaal komt halen wacht de ingehuurde moordenaar nog even af tot hij weg is. Deze kans krijgt hij echter niet, want niet veel later is het hele appartement gevuld met politieagenten en heeft de moordenaar geen andere keuze dan zich een weg naar buiten te schieten. In de verwarring die hierdoor ontstaat weet Dragon te ontsnappen. Maar doordat hij met handboeien aan Mandy Chang vast zit is hij verplicht haar mee te nemen. Er ontstaat een wilde achtervolging waarbij de maffia hen op de hielen zit. Als ze zich zelf in veiligheid gebracht hebben ontdekken ze dat ze nu ook beschuldigd worden van de moord op de kamergenoot van Mandy Chang. Tot overmaat van ramp worden ze nu dus ook nog een achtervolgd door de politie. Voor het tweetal zit er niks anders meer op dan de strijd met de maffia aan te gaan en hun onschuld te bewijzen. Hierdoor ontstaat er een keiharde strijd waarbij bijna niemand gespaard blijft en geen wapen onaangeroerd.

Wat actie betreft absoluut een meesterlijk film van Yuen Wo Ping en met Donnie Yen in de hoofdrol. Maar wat het verhaal betreft is het niet echt een hoogstandje. De gecreëerde situatie is natuurlijk wel een goed excuus voor de ene na de andere stunt en keiharde vechtpartijen over het beeld te laten knallen. In dit opzicht is de film meer dan geslaagd. Iedere stoot of trap komt goed hard en raak over en dit geldt ook voor de diverse valpartijen. Helaas ziet de film er redelijk gedateerd uit. Dit komt hoofdzakelijk door de kleding, de manier van filmen en de wat fletse kleuren . Gelukkig valt dit alleen in het begin op en ben je het doordat de actie behoorlijk aanstekelijk werkt al snel vergeten. Donnie Yen komt erg krachtig over met zijn bekende gesprongen trappen en lijkt bijna niet te stoppen. Hij speelt een nogal heethoofdige ex-politie agent die ook nog eens erg lomp is. Hiertegen over staat Rosamund Kwan die een compleet tegenovergesteld karakter neerzet. Een advocate die bijna bij het truttige af is en ook nog eens niet wil luisteren. Dit werkt erg goed en zorgt voor bijzonder vermakelijke situaties. De chemie tussen deze twee acteurs is goed merkbaar. Helaas zijn deze momenten beperkt want er zijn maar weinige momenten dat er echt goed geacteerd wordt door Donnie Yen. Voor de rest komt hij in zijn dialogen namelijk een beetje geforceerd over. Maar dat mag geen probleem zijn want zoals ik al zei, maken de spectaculaire gevechten dit meer dan goed. Bijna de volledige laatste twintig minuten bestaat uit keiharde en prachtige gevechten. Alles is goed overzichtelijk en boeiend gefilmd en er wordt veel gevarieerd. Door het vele wisselen van locaties en tegenstanders wordt er bijna geen een techniek herhaalt. Hierdoor blijft alles even spannend en laat het je smekend voor meer achter. De film past exact in de lijn van de films van Jackie Chan uit deze tijd. Donnie Yen is absoluut een goeie concurrent voor Chan en dit geldt zowel voor de actie als de grappen. Als je dus van Jackie Chan's films houdt is 'Tiger cage II' zeker het kijken waard en dit maakt de film bijna geschikt voor iedereen. Want wie houdt er nou niet van een Jackie Chan film

Drager Video
Beeld kwaliteit Goed (Widescreen)
Ondertiteling Engels en Chinees (moeilijk leesbaar)