Aaron Kwok - N.V.T.
Cherrie Ying -
Tony Leung Ka Fei -
Jordon Chan -
Regisseur Johnny To -
Speelduur 95 min -

Eens was Sze To Bo (Louis Koo) de grote belofte voor de judo wereld in Hongkong. Hij won wedstrijd na wedstrijd en zijn talent was ongelimiteerd. Maar tijdens een belangrijke wedstrijd komt hij niet op dagen en keert de judo wereld zijn rug toe zonder een fatsoenlijke reden op te geven. Zelfs zijn eigen leraar weigert hij alle contact en laat hij hem links liggen. Met geleend geld begint Sze To Bo een nachtclub en langzaam maar zeker veranderd hij in een alcoholist. Om het geleende geld sneller terug te kunnen betalen verkoopt hij zijn eigen voorraad via de achter deur en beroofd hij regelmatig een gestoorde gangster. Dit alles om het geld vervolgens om domme wijze te vergokken. Twee jaar nadat hij uit de judo wereld stapte meldt Tony (Aaron Kwok) zich in zijn bar. Tony wil graag een gevecht met hem omdat wil weten wie er beter is. Mensen uitdagen is iets wat hij al jaren doet en zo reist hij het hele land door. Omdat Sze To Bo te dronken is om te reageren komt Tony de volgende dag terug om zijn vraag opnieuw te stellen. Dit bezoek valt samen met die van Mona (Cherrie Ying) die werk zoekt als zangeres. Sze To Bo belooft beide verzoeken met ja te beantwoorden als ze hem even helpen met iets. Hij zegt niet meteen wat het is, maar later blijkt dat het om het op ingenieuze wijze stelen van een tas gaat. De missie slaagt en Tony krijgt zijn gevecht maar Sze To Bo doet niet echt wat terug. Gedesillusioneerd besluit hij maar in zijn buurt te blijven en hij krijgt ook een baan in zijn nachtclub. Die zelfde avond krijgen zowel Mona als Sze To Bo bezoek van iemand uit het verleden. Mona word geconfronteerd met iemand waar ze een contract bij tekende en haar nu in porno films wil laten spelen. En Sze To Bo krijgt bezoek van zijn leraar. De oude man verteld dat hij totaal geen leerlingen meer heeft en dat de zorg voor zijn debiele zoon hem steeds zwaarder valt. Tegelijkertijd is ook de geflipte gangster er achter gekomen wie zijn tas gestolen heeft en is op zoek naar het drietal.

Allereerst wil ik even mijn complimenten geven aan regisseur Johnny To voor het maken van een film over judo. Voor zo ver als dat ik weet is dit in het verleden veelte weinig gedaan en ik vind dat de sport dit wel verdiend. Alleen 'The throw down' mag dan wel over judo gaan, maar het is niet het hoofdonderwerp. De film is meer een drama met wat gevechten en valt dus niet in het martial arts genre. Zoals altijd in een film van Johnny To wordt er veel in de nacht gefilmd en dit is iets waar de straten van Hongkong uitermate geschikt voor zijn. Het neon en de manier waarop het dit alles in beeld brengt zorgt voor een dromerige sfeer. Hierdoor gaat alles in een soort waas aan je voorbij. De personages zijn stuk voor stuk iets bijzonders en hebben allemaal wel wat eigenaardigs. De communicatie verloopt ook niet geheel vlekkeloos en er wordt maar weinig echt gesproken. Lichaamstaal en symboliek voeren dus het hoogste woord in deze film. Vooral de scène waarin Cherrie Ying een ballon uit een boom bevrijd is hier een goed voorbeeld van. Dit stukje film zou met gemak vertoond kunnen worden als korte film, want het verteld een verhaal op zich. Een heleboel zaken worden dus ook niet echt in beeld gebracht. Dit word getoond zoals de persoon waar het om gaat, het mee maakt. Een bijzondere invalshoek en dit maakt de film uitermate geschikt om nog een keer te kijken. De tweede keer worden er namelijk een heleboel kleine dingen duidelijk. En dit is knap want is de eerste keer gewoon goed te volgen. Ondanks dat het geen martial arts film is zou het verhaal wel een goede basis hier voor zijn. Het gaat namelijk om het overwinnen van jezelf en het aangaan van confrontaties. Op beknopte wijze is er zelfs een heus eindgevecht aanwezig. Deze scène, een  confrontatie tussen Louis Koo en Tony Leung Ka Fei, is een waar visueel spektakel. Dit laatste komt helaas niet door de gevechten. maar door de gekozen locatie en de manier van filmen. De gevechten in de film zijn absoluut origineel en realistisch maar veelste kort en de snel gemonteerd. Dit is natuurlijk niet vreemd, want geen een van de acteurs is een echte martial artist. Regisseur Johnny To draagt de film op aan de Japanse regisseur Akira Kurosawa. Dit is iets wat toch zeker wel terug te vinden is in de stijl van de film. De zwijgzaamheid van de hoofdpersonages en de trage manier waarop de film vordert zijn allemaal dingen die Johnny To voor deze film extra aandikte.  Ondanks dat 'The throw down' niet helemaal was wat ik verwachte ben ik toch bijzonder aangenaam verrast. Want het is een apart en somber drama (met een knipoog) die je absoluut weet te beroeren en nog prachtig is om naar te kijken ook. Het enige is dat je je regelmatig zal afvragen 'Waarom doen ze dat?'. Maar dat is nu juist zo leuk wanneer een film iets doet wat je niet verwacht.

Drager VCD (2 disc)
Geluid kwaliteit Goed (Digital stereo)
Ondertiteling Engels / Chinees