|
Met als algemeen thema ‘na de dood’
maakte drie vooraanstaande regisseurs uit Azië een korte film. Alle drie
zijn het totaal verschillende verhalen en ondanks dat ze niet echt eng
zijn behoren ze toch in het horror genre thuis. Deze DVD werd in Azië in
een drie DVD box uit gegeven en iedere film had dus ook zijn eigen
schijfje. De Nederlandse release bundelt alles tot in film die iets
langer als twee uur duurt. De films zijn natuurlijk perfect los te
kijken maar ook geschikt als een geheel.
Memories (38:17 Min)
Sinds de verdwijning van zijn vrouw ziet Song Min (Jung Bo Seok) de meest
angstaanjagende dingen. Hij is zichzelf niet meer en wordt geplaagd door
geheugen verlies. Hij kan zich dus ook totaal niets meer herinneren van
hoe en waarom zijn vrouw hem verliet. Hij weet zelfs niet meer wat ze
aanhad toen hij haar voor het laatst zag. De politie verteld hem dat het
niet vreemd is en dat het wat te maken kan hebben met het
verwerkingsproces. Maar hier heeft hij niet echt een boodschap aan en de
onzekerheid maakt hem radeloos. Ondertussen word er een vrouw (Kim Hyo Soo) ergens midden
in de stad op straat wakker. Ook zij heeft totaal geen idee hoe ze daar
komt en wie ze is. Door middel van haar persoonlijke bezittingen weet ze
langzaam maar zeker de weg naar huis te vinden.
Gemaakt door de Koreaanse regisseur Kim Jee Woon en de meest enge van het geheel.
Dit verhaal neigt het meeste naar horror en heeft ook de bekende
schrikeffecten. De meeste hiervan komen voort uit geluidsfragmenten.
Deze knallen er alleen zo erg in dat het lijkt of de makers zich er
gemakkelijk van af wilde brengen. Dit trekt de balans een beetje scheef in
vergelijking bij de
beelden die je te zien krijgt. We krijgen iets onduidelijks te zien en
vanaf het moment dat je probeert te focussen op wat je ziet wordt je
plots verrast. Dit wordt perfect toegepast, echter de film als geheel weet
niet echt voor kippenvel te zorgen. Een horrorfilm moet iets met je
bewustzijn doen. Er moet voor verwarring en gevoel
van onbegrip gezorgd worden. Helaas is het al vrij snel duidelijk wat
er aan zit te komen. Als je daar ook bijvoegt dat er geen band met de hoofdrolspelers gecreëerd wordt, laat het geheel
geen blijvende indruk achter. Memories is dus leuk voor de schrikeffecten en de mooie beelden maar verder helaas niet echt.
The Wheel (34:13 Min)
Al generaties lang weet een select gezelschap de mensen te vermaken met
Hun Lakorn Lek. Dit traditioneel Thaise poppenspel verteld de magische
verhalen over goden, demonen en helden. Degene die dit beheersen leiden
een rijk leven vol respect en aanzien. Niet iedereen kan de poppen tot leven kan wekken. Het is dus ook nogal een groot
contrast dat op de drukke straten de Khon spelers hun gezichten
verbergen achter hun maskers. Ze vertellen exact dezelfde verhalen. Maar
krijgen nog niet eens de helft van het respect van de poppenspelers. Ze
leiden dus ook een arm leven vol vernedering en tegenslagen. Na het
overlijden van een Hun Lakorn Lek speler komen zijn poppen voor het
grijpen te liggen. Een leider van een Khon gezelschap ziet zijn kans
schoon en maakt de poppen tot zijn eigendom. Zijn hebzucht is zo groot
dat hij compleet de legende negeert. Elke pop is namelijk beschermd met
zijn eigen vloek. En deze treedt in werking zodra iemand de pop tot
leven probeert te wekken die niet de rechtmatige eigenaar is.
Een film uit Thailand en van de zelfde regisseur als ‘Nang Nak’. Dit
beloofd dus prachtige beelden en een vleugje Thaise cultuur. En dit
alles is dus ook absoluut het beste wat de film te bieden heeft. Er
wordt wat dieper in gegaan op de achtergrond van verschillende poppen
spelen en het verschil tussen Hun Lakorn Lek
en Khon. Dit alles speelt zich af in een typisch Thaise omgeving met de
traditionele kleding. Maar net als de eerdere film op deze DVD wordt er
niet echt een band gecreëerd met de hoofdrolspelers. Er zit niet echt
iemand in het verhaal om sympathie mee te hebben. Hierdoor blijft er een
vrij monotoon verhaaltje over. Het gaat over een vloek die de poppen met zich mee
zouden moeten brengen. Echt eng wordt dit niet en het komt zelfs een
beetje rommelig over. Het enige wat het verhaal goed overeind houdt zijn
de prachtige beelden en de informatie die we krijgen. Niet echt een
kijkers ervaring dus om enthousiast over te worden, maar misschien heeft
de laatste film wat meer te bieden.
Going Home (48:33 Min)
Door geldgebrek is agent Chan Kwok Wai (Eric Tsang) samen met zijn zoontje
gedwongen om zijn intrek te nemen in een oud en verlaten appartementen
complex. Het gebouw staat op het punt om gesloopt te worden en bijna
iedereen is vertrokken. Een van de weinige die er nog woont is Yu Fai (Leon
Lai) met zijn verlamde vrouw (Eugenia Yuen Lai Kai).
Het is een zonderling stel wat alle contact probeert te mijden met hun
omgeving. Ze lijken niemand kwaad te doen en dus besteed Chan Kwok Wai er ook niet
zo hele veel aandacht aan. Dagelijks gaat hij naar zijn werk en zijn
zoontje naar school. In de middag is het jongetje alleen thuis, maar de
flats geven hem een beangstigend gevoel. Als hij hierover tegen zijn
vader klaagt verteld hij deze hem dat hij niet moet zeuren. Maar het
ventje is bang en klaagt vooral over het meisje wat telkens zo naar hem
staart. Wederom krijgt hij te horen dat er geen reden is om bang te zijn
en dat het meisje misschien alleen maar wil spelen. De volgende dag is
het jongetje opeens spoorloos verdwenen. Chan Kwok Wai schrikt hiervan en besluit
hem te gaan zoeken. De eerste deur waar hij aanklopt is bij zijn
zonderlinge buren. Hij vraagt of de buurman zijn zoontje gezien heeft.
Het antwoordt is nee en als hij vervolgens naar hun dochtertje vraagt
krijgt hij te horen dat ze die niet hebben. Chan Kwok Wai vertrouwd het zaakje niet
meer en als hij later een kijkje gaat nemen in het huis van zijn buren
ontdekt hij iets heel vreemds.
‘Going home’ is absoluut een film waar iedere film liefhebber enthousiast
van zou moeten worden. Het is mysterieus, zit goed in elkaar en prachtig
gefilmd. Horror is het niet te noemen maar het valt eerder in de
categorie thriller. De opbouw in het verhaal is erg goed. Continue wordt
de nieuwsgierigheid geprikkeld. Hier tussen door worden verschillende
details uitgelicht die allerlei vraagtekens oproepen. Langzaam maar
zeker ontwikkeld er zich een verhaal waar de kijker met gemengde
gevoelens op zal reageren. En net als je het denkt te begrijpen weet
regisseur Peter Chan alles weer te veranderen. En dit is knap te noemen
als je bedenkt dat de film maar achtenveertigminuten duurt. De personages zijn erg
sterk. Vooral Eric Tsang speelt erg overtuigend als quasi stoere politie
agent. Maar Leon Lai zet zijn rol ook vol overgave neer. De derde
belangrijke persoon is Eugenia Yuen Lai Kai. Ondanks dat het haar debuut
rol is en ze maar weinig dialoog heeft laat ze een verpletterende indruk
achter. Echt een opbeurend verhaal is het niet te noemen maar het thema
'leven na de dood' wordt op bijzondere wijze toegelicht. Er wordt ook
nog eens op speelse wijze terug gegrepen naar de traditionele Chinese
geneeswijze. Kortom het is een erg aangrijpend verhaal dat je verstomt
voor je televisie achter laat. Het geeft stof tot nadenken en volgens
mij is het heel bijzonder als een film dit met je kan doen. 'Going home'
is dus ook absoluut de reden om deze DVD aan te schaffen. Wat de twee
andere filmpjes betreft is het handig om ze als een bonus te beschouwen. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |