Maggie Q - Interviews
Vanness Wu - Behind the scene fotage
Andy On - Trailer & tv-spots
Regisseur Daniel Lee -
Speelduur 101:38 mins -
Prod. maatschappij Beijing film studios -

Er heerst een oorlog in China en het land is verdeeld in drie koninkrijken. De rijke Wei, Wu en Shu bevechten elkaar constant. Iedere man jong of oud is nodig om de strijd in het voordeel van zijn volk te beslissen. Om deze reden meldt Zhao Zilong (Andy Lau) zich aan bij het leger van Shu. Zijn leidinggevende is Luo Pingan (Sammo Hung) en hij is een vrij talentloze generaal. Toch ontwikkelt Zhao Zilong een zwak voor hem. Er ontstaat dus ook een band tussen die twee die erg sterk is. Als Luo Pingan door omstandigheden vreselijk in de problemen komt springt Zhao Zilong zonder na te denken tussenbeide. Het gevolg is dat hij in een strijd belandt met de beste generaals uit zijn koningkijk. Opvallend genoeg weet hij zonder problemen deze twee heren van zich af te houden. De keizer is onder de indruk en pleit ze hierom vrij van enige vervolging. Echter krijgt Zhao Zilong nog wel een opdracht om te vervullen. Zojuist was door toedoen van Luo Pingan de zoon van de keizer in vijandelijke handen gevallen. Zhao Zilong moet er voor zorgen dat de jongen ongedeerd terug komt. Het leger zorgt voor een afleiding en hierdoor weet Zhao Zilong het vijandelijk gebied in te glippen. De strijd die volgt is gruwelijk. Toch weet Zhao Zilong hem in zijn voordeel te beslissen. Dit maakt zoveel indruk dat zelfs de leider van het Wu koninkrijk onder de indruk is. Deze wil Zhao Zilong ooit levend in handen te krijgen. Zhao Zilong kan hier alleen maar om lachen en keert terug naar zijn keizer met de zoon en het zwaard van de vijand als trofee. Als held wordt hij ontvangen en het hele volk kent zijn naam. Hij wordt benoemd tot generaal en zorgt voor vele overwinningen. Maar de jaren verstrijken en aan de oorlog lijkt geen einde te komen. Langzaam maar zeker verdwijnt de oude generatie strijders en dienen zich nieuwe aan. Zelfs de keizer is al overleden en zijn zoon heeft zijn positie overgenomen. Als Zhao Zilong hoort dat er een missie zal komen die de strijd voor eens en voor altijd zou moeten beslissen is hij boos als hij niet uitgenodigd is. Hij dringt aan om toch een leger te leiden. Maar of deze keuze op zijn leeftijd nu zo'n goed idee is valt te bezien.

Na 'Dragon squad' in 2005 werd het even stil rondom regisseur Daniel Lee. Eigenlijk was dit een gebruikelijke stilte. Als we namelijk naar zijn films gaan kijken blijkt dat er telkens weer twee of drie jaar tussen zit. Hij is dus niet iemand die voor het snel maken van films gaat maar rustig de tijd neemt voor zijn producties. Ditmaal nam hij een hoofdstuk uit het klassieke boek 'The romance of the three kingdoms' als basis voor zijn nieuwe film. Andy Lau kreeg de hoofdrol en Sammo Hung en Maggie Q belangrijke bijrollen. Een interessante cast die ondersteund zou worden door een groot budget. Het belooft dus een groots spektakel te worden.

Om het verhaal precies zo te vertellen als in het boek zouden er meerdere films nodig zijn. Er worden dus ook flink wat personages en gebeurtenissen weggelaten om alles in anderhalf uur te laten passen. Regisseur Daniel Lee koos daarbij ook nog eens voor het visuele. Hierdoor krijgen de personages maar weinig aandacht. Echt een probleem vormt dit niet. Hij weet precies de belangrijke zaken aan te stippen zodat je weet wie of wat je tegenover je hebt. Het is hierbij wel een vereiste dat je enigszins kennis hebt van Chinese gedragingen en personages. Mensen zonder enige achtergrondkennis zullen namelijk met vragen komen te zitten. Toch heeft het hebben van een wat matig verhaal heeft ook zijn voordelen. Het verhaal volgt namelijk een strakke lijn. Er word niet te veel afgeweken voor romances of andere zaken die het tempo doen instorten. Dit soort onderwerpen worden wel aan gestipt maar vervolgens op logische wijze weer van de hand gedaan. Gecompliceerde dialogen hoef je dus niet te verwachten. Het draait hier meer om non-verbale communicatie. Zo is een blik of houding genoeg om de gemoedstoestand van het personage weer te geven.

Waar het hier hoofdzakelijk om draait zijn grote veldslagen. Er wordt hierbij meegedaan aan de trend van deze periode. Een groot plus punt is dat het ditmaal niet op een weelderige art-house manier gedaan wordt. Op zich is er natuurlijk niks mis met die stijl maar als we heel

eerlijk zijn hoort het niet echt in Hongkong thuis. Bij uitzonderingen natuurlijk wel maar de directe recht voor zijn raap en no-nonsense stijl is is meer aan dit genre besteed. Aangezien het hier om een actie film gaat is dit ook het gene wat we willen zien. Vreemd genoeg vallen de echte minuten die er aan de actie besteed worden iets tegen. Merken doe je hier alleen maar weinig van. Waar het hier hoofdzakelijk om draait zijn heldhaftige strijders. Zij bevechten elkaar niet alleen fysiek maar proberen elkaar ook psychisch of strategisch af te troeven. Broederschap, trouw aan je volk, vastberadenheid en lef spelen ook een belangrijke rol. Eigenlijk is hierbij goed gekeken naar de geschiedenis van de Hongkong film en zijn alle belangrijke elementen mee genomen. Het enige wat eigenlijk ontbreekt is overdreven veel bloedvergieten.

Op Andy Lau is eigenlijk weinig aan te merken. Hij heeft een carrière achter zich waarin hij eigenlijk altijd goede prestaties geleverd heeft. Nu naarmate hij ouder wordt wordt hij eigenlijk alleen maar beter. De manier waarop hij hier dus ook een gewone jongen neerzet die het tot volksheld schopt is prima in orde. Zelfs het ontbreken van een goede martial arts achtergrond speelt hem geen parten. Voor Sammo Hung is het een iets ander verhaal. Nou heeft hij wel vaker minder heldhaftige personage gespeeld maar hier lijkt hij een beetje een verkeerde keuze. Dit komt doordat je als kijker een bepaald beeld van hem hebt. De keuze om zijn personage geen goede introductie te geven wordt hem dus ook enigszins fataal. Maggie Q, die pas in het laatste half uur haar intrede doet lijkt even aan hetzelfde lot ten onder te gaan. Gelukkig neemt regisseur Daniel Lee in deze eindstrijd ruim de tijd om haar gestalte te geven. Achter haar zachte en vrouwelijke uistraling blijkt een meedogenloze en verraderlijke feeks schuil te gaan die alles doet voor eigen glorie. Ti Lung heeft maar een hele kleine rol. Als we zijn regels tekst gaan tellen zullen het er niet meer dan vijf zijn. Toch is dit voor hem de meest waardige rol die hij sinds jaren had. Hij krijgt hier de kans om de legendarische generaal Guan Yu neer te mogen zetten. Dit gaat compleet met lange baard en dodelijke hellebaard.

Naast strategische oorlogsgeweld komt er een klein beetje kung fu aan bod. Sammo Hung zorgde samen met zijn oude klasgenoot Yuen Tak voor de choreografie. Ondanks dat er best wat meer kung fu in had gemogen, zitten er prachtige gevechten in de film. Er wordt minimaal gebruik gemaakt van touwtjes maar de bewegingen en reactie zijn mooi strak. Vooral het twee tegen een gevecht tussen Andy Lau, Ti Lung en Chen Zhi Hu is heerlijk om naar te kijken. Verder mogen we het doen met grote legers die elkaar te lijf gaan en dit ziet er allemaal voortreffelijk uit.

Vanwege de no-nonsense benadering is 'Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon' net even anders dan de grote hoeveelheid films die er momenteel in dit genre gemaakt wordt. Er wordt hier niet geprobeerd een ingewikkeld verhaal te vertellen. Simpel weg worden alle elementen die een Hongkong film al decennia interessant maakt gebruikt maar dit maal met de middelen van deze tijd. Het resultaat is anderhalf uur lekker film kijken om vervolgens de speler met een tevreden gevoel uit te zetten. De film is verre van foutloos maar de sfeer is heerlijk en daar draait het allemaal om.

Helaas hebben we hier met een regio drie uitgaven te maken. De aanwezige extra's op de tweede disk zijn dus ook een stuk minder waard. Er is geen Engelse ondertiteling en alleen als je echt niet te doen hebt zijn de interviews en behind the scènes echt boeiend. Maggie Q is de enige die haar interview in het Engels doet deze moet je dus maar wel even kijken. Verder zijn er natuurlijk trailers en tv-spots aanwezig en deze doen het ook goed zonder ondertiteling.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of Dolby surround EX)
Uitgever Sundream motion picture