Chen Kuan Tai - Biografieën
Wang Lung Wei - Trailer
Chiang Lin - New realses
Candy When Hsueh-erh - Color stills
Regisseur Lu Chin-ku - Original poster
Speelduur 92 Min - Production notes

Al tijden terroriseert een groep, bestaande uit drie meesters, de regio. Chin Tien Yun (Chen Kuan Tai) is de enige die hier iets aan durft te doen, maar wordt verraden door de mensen die zijn hulp hard nodig hebben. Dodelijk gewond weet hij te ontsnappen en stort uiteindelijk in bij het huis van Kao Chien (Yuen Tak) die hem binnen haalt en verzorgd. De volgende dag wil Kao Chien de hulp van zijn leraar vragen, maar komt er al snel achter dat hij dat beter niet kan doen. Zijn Kung fu leraar is namelijk nogal arrogant en houdt zich erg vast aan zijn stamboom. Omdat Chin Tien Yun geen goeie stam boom heeft vind Shi Chen Chung hem maar minderwaardig en zal hij hem eerder doden dan helpen. Kao Chien besluit hem zelf te verzorgen en als dank leert Chin Tien Yun hem de basis van zijn kung fu. Al snel wordt het Kao Chien duidelijk dat zijn meester eigenlijk weinig voorstelt vergeleken met Chin Tien Yun, maar blijft zijn leraar trouw. Het is niet netjes om je school de rug toe te keren. Dit valt hem niet altijd even makkelijk, want hij is jaren geleden als wees binnen gekomen en heeft dus ook geen stamboom en dit maakt hem tot het pispaaltje van de school. Uiteindelijk komt het zelfs zo ver dat Kao Chien zijn school verlaat en een baantje neemt als ober in een restaurant. Onder tussen rusten de drie meesters niet en nemen met gemak de school van Shi Chen Chung over en maken het tot hun hoofdkwartier. Zodra Kao Chien dit nieuws hoort en er overheen hoort dat de drie meesters Chin Tien Yun op laffe wijze vermoord hebben keert hij terug naar zijn oude school om langzaam zijn wraak tot uitvoering te brengen.

‘The master’ heeft een redelijk standaard kung fu film verhaal, maar wordt natuurlijk door de Shaw studio’s naar een hoger niveau getild. De gevechten zijn echt super met mooie wijde shots en lange series bewegingen. Vooral Chen Kuan Tai laat zich van zijn beste kant zien. Diverse mooie ronde bewegingen met zijn armen, maar het benenwerk is iets aan de matige kant. Het camerawerk zit zo goed in elkaar dat ik bijna geloofde dat Chen Kuan Tai opeens salto’s aan het maken was. Zelfs in slowmotion is niet te zien dat er gebruik gemaakt is van een stunt dubbel. Er zit dus ook de nodige komedie in de film verwerkt. En deze is behoorlijk standaard te noemen, een beetje van het niveau van films als ‘drunken master’. Niets mis mee, maar niet echt wat we gewend zijn van de Shaw brothers. Het lijkt me logisch dat deze film gemaakt is om de trend die in deze periode heerste te volgen. De hoofdrolspeler Yuen Tak levert een geweldige prestatie wat gevechten betreft al had het van mij met iets meer kracht gemogen. Yuen Te heeft een beetje een vrouwelijk uitstraling, maar weet hier goed mee om te gaan in zijn gevechten. Een hoop originele bewegingen die er absoluut voor zorgen dat je je ogen geen moment van het scherm aflaat. De belichting wordt geweldig benut als Chen Kuan Tai een demonstratie gaat geven met het zwaard. Een zwart beeld waarin hij alleen uitgelicht is verandert opeens naar een complete set. Dit soort momenten maken ‘the master’ een tot een visueel hoogstandje. Wang Lung Wei speelt de leider van de drie meesters met de bekende witte pruik. Vooral het gevecht tussen hem Yuen Te aan het eind ziet er bijzonder goed uit. Zwaard tegen een hellebaard, oftewel elegantie en flexibiliteit tegen de bruutheid van dit grote wapen. Kortom een mooie introductie als je van kung fu films houdt, maar nog niet bekend bent met de films uit de Shaw studio’s.

Drager Dvd Originele poster
Ondertiteling Engels/diversen
Taal Cantonees/Mandarijn