Chen Liang - n.v.t.
Lily Li -
Ku Feng -
Chiu Sam Yin -
Regisseur Yen Chun -
Speelduur 92 min -

Al jaren wordt de Mei clan geteisterd door een bende rovers. De rovers hebben het op hun schat, die ze ergens in de bergen verstopt hebben, voorzien. Bijna niemand weet waar deze waardevolle spullen zich bevinden en er is een kaart nodig om op de juiste plek te komen. Als deze kaart op mysterieuze wijze verdwijnt en de rovers ook nog een de leider van de Mei clan vermoorden is de maat voor Feng Chung (Chen Liang) vol. Maar hoe val je een goed georganiseerde bende aan die in een veilig fort wonen. Doordat een van hun eigen clan leden verantwoordelijk blijkt te zijn voor het verdwijnen van de kaart dient zich een mogelijkheid aan. De man is al in contact geweest met de rovers en is een veilige toegang tot het fort gegarandeerd. Het geluk wil dat de enige rover die weet hoe deze man er uitziet zeker vijftien dagen weg zal zijn. Er is dus niemand in het fort die weet hoe hij er uit ziet en op deze manier kan hij een kaart maken van de berg en alle vallen die er zijn. Feng Chung maakt van de gelegenheid gebruik en overmeestert de verader om vervolgens onder een valse naam het fort binnen te dringen. Hij meldt zich bij Pearl (Cheng Pei Pei), de dochter van de bende leider. Met gemak weet hij alle test te doorstaan en bereikt veilig het fort. Het lijkt bijna even fout te gaan als de leider van de rovers het toch niet helemaal vertrouwd, maar op een gehaaide manier weet Feng Chung zich hier uit te reden. Als dank voor het overhandigen van de schatkaart wordt hij volledig opgenomen in de clan. Hij krijgt zelfs de vierde positie in de rangorde. Iets wat niet bij alle rovers erg lekker valt. Met de baas zit het allemaal wel goed, echter de twee andere mannen die boven hem staan willen niet echt wat van hem weten. Regelmatig komt het dan ook tot een handgemeen. Dit gebeurt hoofdzakelijk door dat de derde baas het al jaren op Pearl voorzien heeft. Deze liefde blijft steeds onbeantwoord en als hij ziet dat ze steeds meer naar Feng Chung toe trekt wordt hij steeds kwader. De liefde tussen Pearl en Chung is wel wederzijds. Iets wat de situatie voor Chung behoorlijk bemoeilijkt op emotioneel vlak. Aan de andere kant kan hij er goed gebruik van maken want Pearl neemt het regelmatig voor hem op. Langzaam maar zeker weet hij stukje bij beetje het gebied in kaart te brengen. Het volgende probleem is alleen, hoe krijgt hij het nu terug bij zijn mannen.

Een lekker groots opgezeten Clan / Wu Xia film met de beste vrouwelijk martial arts actrice uit de jaren zestig in een van de hoofdrollen. Cheng Pei Pei is wederom geweldig en ze laat zien dat ze op martial arts gebied toch zeker haar mannetje kan staan. De manier waarop ze stoer weet over te komen zonder haar vrouwelijkheid te verliezen is werkelijk ongeëvenaard. Haar ogen stralen kracht uit en ook al zijn haar bewegingen niet zo snel als in latere films in dit genre, het ziet er allemaal goed uit. Maar ieder nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel want op deze manier is de choreografie goed te volgen en kan je dus precies zien wat er gebeurt. Met gemak voert ze diverse gevechten tegen meerdere tegenstanders uit die uit vrije lange shots bestaan. Dit dwingt zeker respect af en hierdoor is het makkelijk om kleine vergissingen door de vingers te zien. Een van deze vergissingen is dat ze tijdens een gevecht met een blok gewoon staat te wachten op de aanval. Terwijl dit eigenlijk anders om had moeten zijn. Maar dit zijn de details en iets wat ik eerder de regisseur dan haar kan aanrekenen. Wat erg opvallend is dat de gehele film alles in de gevechten op het juiste tempo draait. Opeens in een van de laatste en een van de grootste gevechten wordt alles iets versneld. De logica hierin ontbreekt mij compleet en het contrast tussen deze en andere scènes wordt hier nogal groot door. Het verhaal van ‘That fiery girl’ is erg sterk en zit goed in elkaar. Het gevoel van spanning word dus ook erg goed overgebracht doordat er erg goed geacteerd word. Toch blijft het lastig om dit te bepalen aangezien ik detail niet beheers. Maar gezicht uitdrukkingen zeggen genoeg en weten een boel emoties over te brengen. Het is hoofdzakelijk Cheng Pei Pei die de film draagt en Chen Liang de andere hoofdrolspeler doet er eigenlijk niet heel erg toe. Hij is wel essentieel voor het verhaal, maar zijn uitstraling weet niet zo erg te boeien dat hij veel aandacht naar zich toe trekt. Verder spelen er nog veel grote namen zoals Ku Feng en Fan Mei Sheng mee. Dit zorgt samen met de vele wat onbekende acteurs voor een boeiend geheel. Vooral doordat iedereen ook echt deel van het verhaal uit maakt. Geen loze personages iedereen heeft eecht een functie. Over de locaties waar gefilmd is ben ik ook erg enthousiast. Natuurlijk ontbreken de binnen studio’s niet en zijn ze wederom tot in de details verzorgt. Maar wat ‘That fiery girl’ bijzonder maakt zijn de buiten locaties. Prachtige watervallen, bospaadjes, meren en bergachtige omgevingen. Je kan eigenlijk makkelijk zeggen dat alle ingrediënten aanwezig voor een heerlijke anderhalf uur film. ‘That fiery girl’ is dus zeker ook een aanrader. Het enige wat ik nog wel even als advies wil geven is dat je beter de hoes van de film maar niet kan lezen. Hier wordt namelijk een essentieel deel van de film weg gegeven die helaas een groot deel van het verassende effect van het verhaal weg neemt.

Drager vcd (2 disks)
Ondertiteling Engels / Chinees
Taal mandarin / cantonese (Alleen Mandarin aanwezig)