Jason Pai Piao - Original trailer
Wong Yuan Sun - Directe scène toegang
Larry Lee -
Michelle Lai -
Regisseur Ngai Hoi Fung -
Speelduur 86 min -

Een groep rebellen die samen bekend staan onder de naam ‘Ten tigers’ vechten altijd voor volk en vaderland. Alle tien hebben ze hun achtergrond verkregen in de Shaolin tempel en zijn meesterlijke vechters. Overal waar iemand onrecht aangedaan wordt zorgen zij ervoor dat de slechten altijd hun verdiende loon krijgen. Hiermee maken ze natuurlijk geen vrienden onder de diverse criminelen uit de regio. Op een dag is de maat bij de criminelen vol en is het tijd om terug te slaan. Iets wat ze individueel niet voor elkaar kunnen krijgen, maar als de diverse groepen samenwerken zou het theoretisch moeten lukken. Ze steken dus de koppen bij een en proberen met vereende krachten de ‘Ten tigers’ aan te pakken. Dit blijkt al snel ook geen oplossing te zijn en er wordt besloten om de groep uiteen te drijven en de vechters één voor één aan te vallen. Op deze manier moeten ze makkelijk te verslaan zijn. De ‘Ten tigers’ hebben al snel door dat er een complot tegen hun gaande is en bedenken een plan om te infiltreren in deze samengevoegde criminelen organisatie.

Na een een wat matige introductie van de 'Ten tigers' is het eerste gevecht voor Bruce Liang. En dit is absoluut geen halve maatregel, hij neemt het op tegen meerdere tegenstanders en veegt letterlijk de vloer met ze aan. Zijn bewegingen zijn erg krachtig en de choreografie is geweldig om naar te kijken. Dit lijkt veel te beloven voor de rest van de film, maar helaas. Een verhaal is bijna niet aanwezig en dit zorgt voor een onsamenhangend geheel. Nadat de helden en hun tegenstanders in groepjes geïntroduceerd zijn volgt een klein stukje wat er voor zorgt dat het eindgevecht plaats kan vinden. Het lijkt er verdacht veel op dat de regie aan een choreograaf gegeven is en deze hier dankbaar gebruik van gemaakt heeft.  Doordat twee grote groepen tegen over elkaar staan verlies je al snel het overzicht in wie nou wie is. Het is dus verstandig niet een acteur als hoofdpersonage te willen zien want het gaat hier echt om groep tegen groep. 'Ten tigers of Shaolin' is dus een aaneen schakeling geworden van de ene na de andere vechtscène. De gevechten zitten gelukkig goed in elkaar, maar het wordt na verloop van tijd toch wat moeilijk om er door heen te komen. Verder is de film redelijk serieus getint met maar twee personage die voor een licht komische tintje zorgen. Een van de 'Ten tigers' beoefend namelijk wel een hele aparte dronken stijl. Hij grijpt hierbij continue in het kruis van zijn tegenstander, een behoorlijk pijnlijke aangelegenheid. Hoofdzakelijk wordt er vuist tegen vuist gevochten, maar er komen ook een aantal wapens aan bod. Ook wordt er voldoende van locatie gewisseld en de kleding is goed verzorgd. Het enige advies dat ik kan geven is kijk de film alleen voor de gevechten, dit kan trouwens ook niet anders. Doe dit in twee delen, want anderhalf uur lang je concentratie erbij houden is een bijzonder moeilijke opgave.

Beeld kwaliteit Redelijk (full screen)
Waardering          6/10