Wang Chung - n.v.t.
Lin Chen Chi -
Lam Jan Kei -
Tung Lam -
Regisseur Pao Hsueh Li -
Speelduur 94 min -

De taxi is natuurlijk niet uit het straatbeeld weg te denken is. Vooral in een metropool als Hongkong is dit een veel gebruikt vervoersmiddel. De chauffeurs zijn mannen en vrouwen die zich continue mengen met alle lagen van de samenleving en dus ook van alles mee maken. Wel volgen Chan Cheung (David Chiang) die chauffeur is bij ‘Blue taxi’. Hij is een nette jongeman die rechtvaardig is en dus ook nooit iemand zal belazeren. Hij woont in een klein kamertje in een flat in het centrum. Tevens wonen in dit appartement twee oudere dames, een wat asociale man en zijn eigen toekomstige vrouw. Dit geeft nog wel eens wat wrijving en meestal schikken ze zich naar het nukken van de man. Chan Cheung laat zich hierdoor niet uit het veld slaan en is eigenlijk altijd vrolijk en opgewekt. Wat hij niet weet is dat de man al tijden met twee vrienden aan een plan werkt. Ze willen binnenkort een grote bank gaan overvallen en hebben allen nog een vlucht auto nodig. Het idee ontstaat om Chan Cheung hiervoor te gebruiken. Natuurlijk weten ze dat hij hier nooit mee instemt en daarom besluiten ze hem te overvallen. Als de grote dag is aangebroken lokt een vrouw Chan Cheung naar een afgesproken plek. Hier springt het drietal in de auto en wordt het gedwongen naar de bank te rijden. Ze nemen hem zelfs mee naar binnen tijdens de overval. Daarna stormen ze naar buiten en springen ze in de taxi. Gelukkig weet Chan Cheung zich tijdens de rit uit de auto te werpen. De auto vliegt vervolgens over de kop maar de boeven weten ongedeerd te ontsnappen. Als Chan Cheung later om de zaak terug keert krijgt hij van zijn vriend Ah To (Wong Chung) te horen dat de politie hem zoekt. Hij wat de enige bij de overval zonder masker en het lijkt er ook wel erg op dat hij er bij hoort. Samen met Ah To besluit Chan Cheung dat het handiger is om de boeven op te zoeken en zijn naam te zuiveren dan zich te laten arresteren.

De beste manier om ‘Taxi driver’ te omschrijven is een combinatie van een documentaire en een actie film. In het begin volgen we de dagelijkse beslommeringen van een taxi chauffeur in Hongkong. Dit gaat van clichés als een vrouw die bevalt op de achterbank tot de seksuele uitspatting van de passagiers. Er zit hier een bepaalde humor in verwerkt en de stad wordt een beetje afgespiegeld als gewelddadig maar toch persoonlijk. Want buiten al de sex en het geweld om is er ook plaats voor vertederende momenten. Wong Chung rijdt bijvoorbeeld al een tijdje met een vrouw rond die nergens heen lijkt te willen. Na een kort gesprek blijkt ze van huis weg gelopen te zijn en eigenlijk niet meer terug te willen. Maar met de taxi chauffeur als psycholoog draait ze vrij snel om en besluit ze terug naar huis te keren. Hier wordt ze met open armen ontvangen door de gehele familie. Langzaam maar zeker wordt er een hoofdverhaal lijn door deze losse gebeurtenissen geweven. Regisseur Baau Hok Lai doet dit op bijzondere wijze. Met bepaalde beelden roept hij nieuwsgierigheid op bij de kijker naar wat er te gebeuren staat. De film als geheel is dus aardig goed uitgewerkt. De beelden zijn prachtig gefilmd en geven een mooi en ruim beeld van Hongkong. We gaan van de drukke straten naar claustrofobische appartementen en terug. Aan het begin wordt ook de ‘Blue taxi company’ bedankt voor het gebruik van hun auto’s en het bedrijf. We krijgen dus op een leuke manier veel van Hongkong te zien. David Chiang is zoals altijd even charismatisch. Opgetogen zet hij het karakter neer wat misschien iets te veel goede trekjes heeft. Hij is een held eerste klas die berovingen stopt, extreem loyaal is aan zijn vrienden en nooit te beroerd om iets voor een ander te doen. Wang Chung is een goede medespeler en zet een intrigerende bijrol neer. Helaas valt de rol van de boef van het verhaal een beetje tegen. Moet heel eerlijk toegeven dat ik niet bekend ben met deze acteur, maar echt crimineel goed is hij niet te noemen. Oké hij heeft snode plannen en zal deze ook tot uitvoering brengen maar echt haat voor hem wordt er niet gecreëerd. De actie in de film bestaat hoofdzakelijk uit knokpartijen. In totaal passeren er een stuk of vier de revue. Deze zijn van de hand van Liu Chia Yung en combineren kung fu met straatvechten. Hier zit een klein gast optreden in van Yen Shi Kwan. Samen met een grote groep gaat hij David Chiang en Wong Chung te lijf. Echt spectaculaire dingen krijgen we helaas niet te zien en je moet dit ook meer beschouwen als een extraatje. Het eind gevecht is dus ook het meest spectaculair en het meest overzichtelijk. Ik moet alleen wel zeggen dat het realisme ver te zoeken is. Er worden erg veel klappen uit gedeeld met stokken zonder dat de personages hier echt schade van hebben. Nu vind ik dit in mijn kung fu films geen probleem maar in een semi drama als deze is dit niet helemaal nodig. Er zijn nog een paar kleine puntjes van kritiek. Het lijkt me bijvoorbeeld logisch dat een taxi die explodeert ergens in de stad nogal wat aandacht trekt. Dit is niet het geval en er wordt zelfs niet eens meer over gesproken. Verder is ‘Taxi driver’ een lekkere luchtige film met van alles wat. Er wordt een leuk verhaaltje verteld en alles gaat op een lekker tempo door. Door de sfeer en uitstraling is het echt een film die op een warme dag het beste tot zijn recht komt. Lekker lui op de bank met de ramen open en de gordijnen dicht.

Drager VCD (2 disks)
Beeld kwaliteit Goed (2:35.1)
Ondertiteling Chinees / Engels