De taxi is natuurlijk niet
uit het straatbeeld weg te denken is. Vooral in een metropool als
Hongkong is dit een veel gebruikt vervoersmiddel. De chauffeurs zijn
mannen en vrouwen die zich continue mengen met alle lagen van de
samenleving en dus ook van alles mee maken. Wel volgen Chan Cheung (David
Chiang) die chauffeur is bij ‘Blue taxi’. Hij is een nette jongeman die
rechtvaardig is en dus ook nooit iemand zal belazeren. Hij woont in een
klein kamertje in een flat in het centrum. Tevens wonen in dit
appartement twee oudere dames, een wat asociale man en zijn eigen
toekomstige vrouw. Dit geeft nog wel eens wat wrijving en meestal
schikken ze zich naar het nukken van de man. Chan Cheung laat zich
hierdoor niet uit het veld slaan en is eigenlijk altijd vrolijk en
opgewekt. Wat hij niet weet is dat de man al tijden met twee vrienden
aan een plan werkt. Ze willen binnenkort een grote bank gaan overvallen
en hebben allen nog een vlucht auto nodig. Het idee ontstaat om Chan
Cheung hiervoor te gebruiken. Natuurlijk weten ze dat hij hier nooit mee
instemt en daarom besluiten ze hem te overvallen. Als de grote dag is
aangebroken lokt een vrouw Chan Cheung naar een afgesproken plek. Hier
springt het drietal in de auto en wordt het gedwongen naar de bank te
rijden. Ze nemen hem zelfs mee naar binnen tijdens de overval. Daarna
stormen ze naar buiten en springen ze in de taxi. Gelukkig weet Chan
Cheung zich tijdens de rit uit de auto te werpen. De auto vliegt
vervolgens over de kop maar de boeven weten ongedeerd te ontsnappen. Als
Chan Cheung later om de zaak terug keert krijgt hij van zijn vriend Ah
To (Wong Chung) te horen dat de politie hem zoekt. Hij wat de enige bij
de overval zonder masker en het lijkt er ook wel erg op dat hij er bij
hoort. Samen met Ah To besluit Chan Cheung dat het handiger is om de
boeven op te zoeken en zijn naam te zuiveren dan zich te laten
arresteren.
De beste manier om ‘Taxi driver’ te omschrijven is een combinatie van
een documentaire en een actie film. In het begin volgen we de dagelijkse
beslommeringen van een taxi chauffeur in Hongkong. Dit gaat van clichés
als een vrouw die bevalt op de achterbank tot de seksuele uitspatting
van de passagiers. Er zit hier een bepaalde humor in verwerkt en de stad
wordt een beetje afgespiegeld als gewelddadig maar toch persoonlijk.
Want buiten al de sex en het geweld om is er ook plaats voor
vertederende momenten. Wong Chung rijdt bijvoorbeeld al een tijdje met
een vrouw rond die nergens heen lijkt te willen. Na een kort gesprek
blijkt ze van huis weg gelopen te zijn en eigenlijk niet meer terug te
willen. Maar met de taxi chauffeur als psycholoog draait ze vrij snel om
en besluit ze terug naar huis te keren. Hier wordt ze met open armen
ontvangen door de gehele familie. Langzaam maar zeker wordt er een
hoofdverhaal lijn door deze losse gebeurtenissen geweven. Regisseur Baau
Hok Lai doet dit op bijzondere wijze. Met bepaalde beelden roept hij
nieuwsgierigheid op bij de kijker naar wat er te gebeuren staat. De film
als geheel is dus aardig goed uitgewerkt. De beelden zijn prachtig
gefilmd en geven een mooi en ruim beeld van Hongkong. We gaan van de
drukke straten naar claustrofobische appartementen en terug. Aan het
begin wordt ook de ‘Blue taxi company’ bedankt voor het gebruik van hun
auto’s en het bedrijf. We krijgen dus op een leuke manier veel van
Hongkong te zien. David Chiang is zoals altijd even charismatisch.
Opgetogen zet hij het karakter neer wat misschien iets te veel goede
trekjes heeft. Hij is een held eerste klas die berovingen stopt, extreem
loyaal is aan zijn vrienden en nooit te beroerd om iets voor een ander
te doen. Wang Chung is een goede medespeler en zet een intrigerende
bijrol neer. Helaas valt de rol van de boef van het verhaal een beetje
tegen. Moet heel eerlijk toegeven dat ik niet bekend ben met deze
acteur, maar echt crimineel goed is hij niet te noemen. Oké hij heeft
snode plannen en zal deze ook tot uitvoering brengen maar echt haat voor
hem wordt er niet gecreëerd. De actie in de film bestaat hoofdzakelijk
uit knokpartijen. In totaal passeren er een stuk of vier de revue. Deze
zijn van de hand van Liu Chia Yung en combineren kung fu met
straatvechten. Hier zit een klein gast optreden in van Yen Shi Kwan.
Samen met een grote groep gaat hij David Chiang en Wong Chung te lijf.
Echt spectaculaire dingen krijgen we helaas niet te zien en je moet dit
ook meer beschouwen als een extraatje. Het eind gevecht is dus ook het
meest spectaculair en het meest overzichtelijk. Ik moet alleen wel
zeggen dat het realisme ver te zoeken is. Er worden erg veel klappen uit
gedeeld met stokken zonder dat de personages hier echt schade van
hebben. Nu vind ik dit in mijn kung fu films geen probleem maar in een
semi drama als deze is dit niet helemaal nodig. Er zijn nog een paar
kleine puntjes van kritiek. Het lijkt me bijvoorbeeld logisch dat een
taxi die explodeert ergens in de stad nogal wat aandacht trekt. Dit is
niet het geval en er wordt zelfs niet eens meer over gesproken. Verder
is ‘Taxi driver’ een lekkere luchtige film met van alles wat. Er wordt
een leuk verhaaltje verteld en alles gaat op een lekker tempo door. Door
de sfeer en uitstraling is het echt een film die op een warme dag het
beste tot zijn recht komt. Lekker lui op de bank met de ramen open en de
gordijnen dicht. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |