Chu Chung Hei -
Lung Fei -
Kam Kong -
Regisseur Chan Siu Lung -
Speelduur 90 min -
Prod. maatschappij IFD films -

Echt een nuttig leven leidt Pai (Chen Sau Lung) niet. Hij hangt wat rond en om aan geld te komen beroofd hij af en toe iemand. Zijn laatste slachtoffer is Ko Tung (Kei Tak Kong) maar deze ontdekt al snel dat zijn geld weg is. Meteen zet hij de achtervolging in en al snel heeft hij hem in gehaald. Dit gebeurt eigenlijk op precies het zelfde moment dat ze een oude man (Chu Chung Hei) passeren. Pai maakt nuttig gebruik van hem door zich achter de man te verschuilen. Ondertussen voelt Pai al zijn zakken na en steelt hij ook het geld van de oude man. De man mist ook al snel zijn geld maar als Pai een zielig verhaal afsteekt trappen ze er beide in. Ze laten hem gaan, echter twee tellen later voelen ze zich toch bestolen. Ze besluiten hem te volgen om te controleren of zijn verhaal echt waar is. Pai komt ondertussen een dorpje binnen. Hier ziet hij hoe een groep mannen een vrouw willen meenemen. Ze wil niet en dit is voor Pai een goede reden om zich er mee te bemoeien. Aan het begin weet hij het gevecht goed naar zijn hand te zetten. Langzaam maar zeker begint hij steeds meer de controle te verliezen. Net op het moment dat het echt fout dreigt te gaan schiet Ko Tung hem te hulp. Samen vechten ze zich een weg naar buiten en slaan op de vlucht. De oude man volgt hun ook en met z’n drieën gaan ze naar zijn huis. Hier vraagt hij de jongens of ze zijn leerlingen willen worden. Het tweetal voelt hier maar weinig voor want ze zijn liever lui dan moe. Maar de gedachten aan gratis eten zorgt er voor dat ze toch ja zeggen. De trainingen beginnen en het valt ze bijzonder zwaar. Het duurt dus ook niet lang voordat ze proberen te ontsnappen. Ze worden echter vrij snel weer ingehaald door de oude man. Voor hem is nu de tijd gekomen om het ware verhaal te vertellen. De reden waarom hij twee leerlingen nodig heeft.

Het begint zoals een old skool kung fu film hoort te beginnen. De hoofdrolspelers geven een demonstratie van hun kunnen tegen over een lichtblauwe achtergrond. Leuke Kung fu bewegingen met een beetje acrobatiek en een koele demonstratie met houten bankjes. Een strak begin maar daarna zakt het een beetje in. Het verhaal komt heel traag op gang en er is niet echt duidelijk een hoofdrolspeler te herkenen. Echt veel gebeurt er ook niet tot het eerste gevecht ontstaat. De bewegingen hierin zijn inventief en de choreografie zit dus ook leuk in elkaar. Alleen ook hier geldt dat het tempo niet echt hoog ligt. Dit zorgt er wel voor dat er voor de verandering eens goed te volgen is wat er allemaal gebeurt. Verder is het gevecht wat aan de rommelige kant en iets langdradig. Vervolgens gebeurt er even niets bijzonders tot de trainingen beginnen. Dit is altijd leuk om naar te kijken. Bekende dingen zoals het bekende water dragen passeren de revue. Een leuke toevoeging hieraan is dat dit samen moeten doen. Aan handen en aan voeten gebonden zodat ze gedwongen worden samen te werken. Andere dingen die ze moeten doen zijn handstand opdrukken, hun balans vinden op een (turn) brug en leren omgaan met een Taoïstische bal. Dit alles terwijl de oude man vanuit zijn schommel stoel toekijkt. Echt bekende acteurs spelen behalve Kam kong en Lung Fei niet mee. De rol van deze twee heren is ook niet echt groot te noemen. Beide hoofdrolspelers vertonen enige visuele vergelijkingen met Jackie Chan. Maar ze proberen hem niet echt na te doen. Vrouwelijk schoon wordt vertegenwoordigt door Wang Quen en Chow Siu Fong. Beide dames staan behoorlijk hun mannetje op kung fu gebied. Mooie flexibele bewegingen want het blijft altijd mooi om een vrouw te zien vechten. De reden waarom de film ‘Tai chi shadow boxing’ heet is mij niet helemaal duidelijk. Tai Chi komt er niet echt voor in de film. In het begin lijkt het er wel even op, maar er wordt niet specifiek over gesproken in de film. Tot nu toe mag het wel duidelijk zijn dat er met deze film nogal wat mis is. Het verhaal is rommelig en veel dingen worden slecht onderbouwd. Er is wel geprobeerd om de personages een eigen karakter mee te geven. Dit spreekt elkaar een beetje tegen en daarom denk ik dat productie maatschappij IFD wederom wat knip en plak werk verricht heeft. Want het verhaal heeft een nogal dramatisch tintje. Hier wordt dus ook ruimschoots aandacht aan gegeven. Helaas komt dit door de Engelse dubbing niet echt over en wordt het ook een beetje aan de langdradige kant. Wederom iets wat er op wijst dat het er aan de editing niet echt veel aandacht besteed is. Er zijn gewoon hele scènes achter elkaar geplakt met alle gevolgen van dien. Echt een dure productie zal het ook niet geweest zijn want het aantal acteurs is nogal beperkt en het zelfde geldt voor de locaties. Nu is het laatste niet echt storend. Het is dus wederom (net als bij een heleboel andere individuele old skool film) een beetje door de problemen heen kijken. Als je hier geen moeite mee hebt is ‘Tai Chi shadow boxing’ nog best een leuke film. Leuke trainingscènes, gemiddelde gevechten, onverwacht grappig humor en een omgekeerd verhaal. Nog nooit zag ik namelijk een kung fu film waarin de leraar opzoek was naar leerlingen.

Beeld kwaliteit Redelijk (full screen)
Waardering          6/10 Met dank aan de Boudisque