Tsung Hua - n.v.t.
Huang Tsun Shun -
Wang Hsia -
Yeung Chi Hing -
Regisseur Chang Ying -
Speelduur 76 min -

China, aan het begin van de vijftiende eeuw. Het is de Ming dynastie en en keizer Zheng De regeert het land. Ondertussen broedt An Hua samen met de Al Xin Juo Lo bende op een plan om de troon te veroveren. Aangezien ze zich niet dicht bij elkaar in de buurt bevinden geschiet de uitwisseling van deze plannen per brief. Alleen dit soort post verstuur je niet zo maar even. Om de kans op onderschepping wat te verkleinen verstoppen ze hun plannen in een jade Guan Yin (de godin van de genade). Toch worden hun plannen om de rust te verstoren onderschept en het beeld komt in handen van gouverneur Lin. Maar nog voor dat hij het beeld bij de keizer kan krijgen wordt zijn huis overvallen door een enorme overmacht. Yan Niang (Chin Ping) die toevallig met twee vrienden in de buurt is snelt te hulp, maar weet de slachting niet te voorkomen. Haar vrienden overleven de strijd niet maar Lin weet haar nog net de jade Guan Yin toe te vertrouwen. De laatste woorden die hij uit brengt zijn dat het beeld van nationaal belang is en dat het zo snel mogelijk naar de hoofdstad moet. Met het beeld gaat ze snel naar haar vader die nogal verbaasd is dat ze met het beeld komt aan zetten. Omdat hij wel bekend is met de gehele situatie besluit hij zo snel mogelijk te handelen en zelf het beeld weg te brengen. Als Yan Niang aan haar vader vraagt waarom dit beeld zo belangrijk is krijgt ze geen antwoord. Hij zegt dat hij het haar later zal vertellen aangezien het niet verstandig is om deze zaak in het bijzijn van andere te bespreken. De stiefmoeder van Yan Niang weet dit gesprek te onderscheppen. Aangezien ze al tijden een relatie met een van de leiders van een grote roversbende heeft kan ze dit nieuws goed gebruiken. Ze licht haar vriend in en besluit meteen haar man te verlaten. De rovers maken dankbaar gebruik van dit bericht en weten met grote overmacht de jade Guan Yin van Gouverneur Lin te roven. Op deze manier hopen ze een enorm bedrag te kunnen verdienen met door los geld te vragen voor dit object. Ze hebben alleen geen idee waarom het beeld zo onzettend belangrijk is en hoeveel problemen ze veroorzaken. Dapper reist Yan Niang haar vader achterna om de strijd met de rovers aan te gaan en het beeld terug te halen.

Ondanks dat het verhaal over komt al de dertiende in het dozijn weet deze film erg goed te vermaken. ‘The swordsmates’ komt nog uit de tijd dat de vrouwen net zo makkelijk mee vochten en dat de wu xia films behoorlijk wat soapachtige trekjes hadden. Buiten de strijd die tussen de diverse clans woedt wordt er dus ook rustig de tijd genomen om wat relaties uit te diepen. Gewone dagelijkse familie problemen worden dus ook niet geschuwd. Dit zorgt voor een hele aparte sfeer want het ene moment vallen de mensen bij bosjes neer om daarna een vader dochter relatie uit te lichten. De vertelling van het verhaal is bijzonder helder. Het gebeurt nog wel eens dat je bij een Wu Xia film door de vele karakters al snel het overzicht verliest. Dit is gelukkig niet het geval en het plot blijft hierdoor erg duidelijk. Alle scènes worden vol spanning opgebouwd. Het mooiste voorbeeld hiervan is het moment dat Chin Ping een herberg betreedt. Ze heeft geen idee wie ze moet vertouwen en hierdoor is de spanning te snijden. Er kan dus van alles gebeuren en de hints die gegeven worden door de omstanders zijn lekker cryptisch. Opvallend is wel dat er niet echt een duidelijk hoofdrol is. Voor het eerste gedeelte is dat Chin Ping. Hierbij licht de nadruk erg op de vrouwelijke vechter die verkleed als man op onderzoek uitgaat. Maar hoe verder de film vordert hoe meer Yeung Chi Hing de film over begint te nemen. Het gevoel van de film blijft gewoon het zelfde alleen de inlichting van de karakters veranderd. Er is dus niet echt een held in het verhaal aan te wijzen en dat is een beetje jammer. De gevechten zijn hoofdzakelijk met wapens. zwaarden, speren en korte stokken vliegen over het beeld heen. Sommige van deze gevechten zijn iets versneld maar de meeste zijn gewoon op normaal tempo. Het gaat hier niet echt om hoog staande routines maar om korte shots van bewegingen. Er wordt een klein beetje trucmontage toegepast om de bekende verre sprongen te maken. Heel af en toe is er zelfs wat touwtjes werk te bespeuren maar dit heeft absoluut niet de overhand. De ‘Iron claw’ van Yeung Chi Hing  is wel het meest opvallend. Met zijn hand maakt hij een soort tijgerklauw en hier slaat hij er lustig mee op los. Althans, het tempo van zijn aanvallen ligt vrij laag dus dat valt ook wel weer mee. Dit is aangezien zijn leeftijd en uitstraling zonder enige moeite te vergeven. Hij heeft iets magisch wat eigenlijk niet echt te omschrijven is. Laten we dit maar de bekende ‘x-factor’ noemen. Maar dit is ook niet vreemd, want het aantal films dat deze man op zijn naam heeft staan is ontelbaar. ‘The swordmates’ is een lekkere eind jaren zestig wu xia film die goed te volgen is en dus ook makkelijk weg kijkt. Voor de gevechten en actie hoef je hem niet te kijken, maar de sfeer is super en typerend voor de Shaw studio’s.

Drager VCD
Ondertiteling Engels/Chinees