Ching Li
Lily Li - n.v.t.
Liu Yung -
Wen Hsueh erh -
Regisseur Chu Yuan -
Speelduur 86 min -

Een oude meester werkte jaren lang aan een en het zelfde zwaard. Dit zwaard maakte hij uit negen verschillende soorten staal die hij ontelbare keren om smeedt. Op de dag dat het zwaard klaar is geeft hij het de naam 'Deer cutting blade'. De kwaliteit van het wapen is zo ontzettend goed dat het ieder ander zwaard breekt als het er mee in contact komt. Bij zo'n wapen hoort natuurlijk een waardige meester. Volgens de oude meester zijn er maar twee vechters die in aanmerking komen om het bij zich te dragen. De eerste is Xiao (ti Lung) een arme zwerver zonder ook enige familie. De andere vechter is de rijke Lian Chengbi (Lui Yung) die in een groot huis woont met zijn vrouw (Cheng Lee). Logischer wijze valt de keuze op Liang Chengbi die het zwaard tijdens een groot feest in ontvangst zal nemen. Maar de koeriers die het zwaard bij zich dragen worden beroofd door iemand die zegt dat hij Xiao is. Hij komt echter nooit bij bij het huis van Lian Chengbi. Ook melden zich diverse vechters zich om het gevecht aan te gaan met als inzet het zwaard. Als een paar dagen later wordt Lian Shengbi zijn vrouw ontvoerd word door de zelfde persoon die ook het zwaard gestolen heeft. Wederom wordt er vertelt dat Xiao de dader is. Maar Xiao is juist de persoon die Lian's vrouw weet te redden en haar mee naar zijn verborgen huis neemt. Omdat ze ernstig gewond is duurt het bijna een maand voordat ze verplaats kan worden. Lian Chengbi is woedend en daagt Xiao uit voor een gevecht maar pas na meerdere confrontatie wordt het duidelijk dat iemand beide vechters tegen elkaar op probeert te zetten.

Een sprookjesachtige clan film met een romantische tintje van de hand van schrijver Ku Lung. Vanaf het begin wordt je meegenomen naar een bijzondere wereld waar niet alleen gewone mensen rond lopen. Doorgeslagen clanleiders en onder andere een groep van vier zombie vechters nemen het op tegen de helden. De balans is perfect aanwezig met een romantische intermezzo op het midden van de film, die van essentieel belang voor de ontwikkeling van het verhaal is. Normaal zit ik niet zo te wachten op romantiek in mijn kung fu films. Maar deze scènes zijn integer en zonder flauwekul. Het plot is dus ook bijzonder ingenieus en zal je absoluut versteld doen staan. De vertelling is vlot en er wordt regelmatig van locatie gewisseld. Hoofdzakelijk speelt alles zich af in de bossen of binnenshuis. Maar overal is die mystieke sfeer goed aanwezig. Deze sfeer wordt hoofdzakelijk gecreëerd door het vele gebruik van rook en de bekende Shaw brothers sets. Met als hoogtepunt het huis waar Ti Lung woont op een bijna onbereikbare plek ergens achter een waterval. Ti Lung heeft een baard en dit is altijd al een van mijn meest favoriete verschijningen van hem geweest. Hij speelt een stoere zwerver met het hart op de juiste plaats. Het wapen wat hij de gehele film hanteert is een speer met diversen verborgen gadgets. Zijn vaardigheid met dit wapen is bijzonder goed en het is dus ook een ware traktatie om naar de gevechten te kijken. Helemaal als je bedenkt dat de speer eigenlijk nooit echt goed in kung fu films gebruikt wordt. Het enige nadeel is dat in films van regisseur Chu Yuan de gevechten bijna altijd van een grote afstand gefilmd worden. Hierdoor is het wat moeilijker om de bewegingen goed te kunnen bekijken. Natuurlijk wordt er veel met de kiem (zwaard) gevochten en zijn er ook diverse verborgen wapens aanwezig. Zoals ik al schreef zitten er trucs in het verhaal die voor een verrassende wending zorgen. Ik was dus bijzonder verrast toen Ti Lung betoverd werd en in een miniatuur mens veranderde. Om vervolgens is een soort Chinees Madurodam te moeten leven waaruit ontsnappen onmogelijk is. Veel meer van dit soort geweldige trucs zoals een kamer die langzaam iedereen bevriest en de eerder genoemde zombie vechters die half in het verband ten strijden trekken. De muziek heeft iets betoverends en de eerste vergelijking die me, in combinatie met de magie, te binnen schiet is de Efteling. Samen gevat een geweldig martial arts sprookje voor volwassenen met inventieve karakters en geweldige gevechten. Een film die een liefhebber van de verhalen van Ku Lung zeker niet moeten laten liggen.

Drager vcd
Ondertiteling Engels / Chinees
Taal Mandarijn