Het is de periode voor kerst ergens in
een grote stad in Japan. Het leven lijkt zijn normale gang te gaan. Maar
voor vijf willekeurige mensen veranderd dit snel. Zonder dat ze het zelf
door hebben zijn ze op verschillende wijze met elkaar verbonden. Hetzij
door ontmoetingen, toevalligheden of gewoon het gebruik van de zelfde
Engelse huurmoordenaar (Vinnie Jones). Neem bijvoorbeeld Tatsuya
Kobayashi (Ittoku Kishibe). Hij denkt gezellig naar een voorstelling te
gaan van Viva Friends. Hier wordt hij gehypnotiseerd en verteld dat hij
een vogel is. Maar net als hij compleet onder hypnose is gebeurt iets
vreemds. En verschijnen twee heren op het podium en de hypnotiseur wordt
in koele bloede vermoord. Dit lijdt er toe dat er voor zijn gezin niets
anders op zit dan hem maar zo mee naar huis te nemen. En dit terwijl er
net drie jongeren in het huis van het gezin ingebroken hebben. Een van
hen worstelt vreselijk met zijn geaardheid en durft zijn gevoelens voor
zijn vriend niet uit te spreken. De Engelse huurmoordenaar wordt ook
ingehuurd door Aman (Tadanobu Asano). Al een behoorlijk aantal keren
probeerde hij zijn vrouw te vermoorden. Maar om de een of andere reden
blijft ze maar terug komen uit haar graf in de bossen. De situatie beu
besluit hij een professional in te huren om de klus af te maken. En dan
is Yoko (Kyôko Koizumi) er ook nog. Een vrouwelijke regisseur van
reclamefilmpjes. Zijn gaat zo erg in haar werk op dat ze overal een
reclamespot in ziet. Onbewust is zij de aanstichter van de problemen van
iedereen. Alleen door waarschijnlijk zal ze dit nooit door krijgen.
Misschien lijkt er geen logica te zitten in het bovenste
maar tegen het einde komt alles toch weer redelijk samen. Misschien niet
zoals iedereen gehoopt had maar ze moeten er maar het beste van maken.
En dat is eigenlijk de ironische boodschap van 'Survive style 5+'.
Na
behoorlijk wat reclamefilmpjes gemaakt te hebben was het voor Gen Sekiguchi tijd om een speelfilm te maken. Hij pakt een script van een
redelijk onbekende schrijver en ging aan de slag. Het resultaat is
in de stijl van 'Lock, stock and two smoking barrels'. Super droog,
extreem bizar en vol met de meest maffe personages. Het tempo ligt
vrij laag. Het duurt dus ook even voordat je echt in de film zit. Dit
komt ook om de getoonde gebeurtenissen niets met elkaar te maken lijken
te hebben. Maar langzaam maar zeker verschijnt er een patroon. En zodra
dit gebeurt raak je steeds meer betrokken bij wat je ziet. In het begin
lijkt het een horror film te worden. Tadanobu Asano, die ook de zieke
moordenaar in 'Ichi the Killer' speelde, krijgt wederom de kans om zijn
duistere zijde te tonen. Alleen hier is hij meer een een soort hippie.
Een nogal zonderling figuur die niet echt spraakzaam is. De strijd die
hij met zijn vrouw voert, is eigenlijk de hoofdverhaallijn van de film.
Tevens hebben deze scènes de meeste actie. Achtervolgingen door een
groot huis met de meest vreemde inrichting. Overal zien we kleurrijke
schilderingen, vreemde tekeningen of rare beelden. En het huis met zijn
aparte architectuur leent zich hier perfect voor. Voor deze actie wordt een
beetje gebruik gemaakt van touwtjes en natuurlijk veel special effects.
Maar iedere keer dat de vrouw terug komt uit haar graf worden de
gevechten gekker. Ik zal niet te veel in details treden want dit haalt
te veel van het effect weg.
Een ander belangrijk verhaal is dat van
de gehypnotiseerde man. Deze rol wordt werkelijk voortreffelijk neergezet
door Ittoku Kishibe. Een al wat oudere acteur en dat hij veel ervaring
heeft is duidelijk te merken. Dit deel van de film lijkt niet echt nieuw
terrein te gaan betreden. Maar eigenlijk blijkt al vrij snel dat niets
wat er gebeurt aan clichés onderheven is. Er wordt namelijk meer gefocust
op wat het allemaal met het gezin doet. Hoe reageren de vrouw en
kinderen op een vader die zich plots gedraagt als een vogel. Ook hier is
de woning van het gezin bijzonder opvallend. De gebruikte kleuren en
meubels zijn werkelijk zo zoet dat je je in een kamer van een meisje van
elf waant. En dit geldt trouwens niet alleen voor het interieur. Ook de
buitenkant van het huis is in een hele aparte kleur en om over het
model maar niet te spreken. Degene die eigenlijk alles en iedereen met
elkaar verbind is de Engelse huurmoordenaar. De rol wordt neergezet door Vinnie Jones. Een nogal vreemde acteur om opeens in een Japanse film
tegen te komen. Maar commercieel gezien een perfecte keuze. En dit geldt
zowel voor de makers als voor Vinnie Jones zelf. Hij speelt een vrij
norse, maar typische Engelse aso. Mensen vermoorden is waar hij goed in
is. Maar om het apart te maken stelt hij iedereen een bijzondere
vraag. Hij wil graag weten wat nu eigenlijk hún functie in het leven is.
Als het antwoord hem niet zint heb je pech, de kans is groot dat
je niet lang meer zult leven. Maar een Engelse huurmoordenaar die geen
Japans spreek redt het natuurlijk niet lang in Japan. Met deze reden
loopt hij continue rond met zijn opdrachtgever. Deze vertaald alles voor
hem, en wil nog wel eens zijn eigen draai aan hetgeen er gezegd is
geven. Een behoorlijk wazig duo dus.
Tussen alles door worden we ook nog
eens getrakteerd op hersenspinsels van een vrouwelijke reclamemaakster.
Dit alles krijgen we compleet uitgewerkt te zien. Helaas voor haar vindt
ze zich zelf net iets beter dan ze in werkelijkheid is. En om alles nog
even benoemd te hebben, lopen er ook nog drie klungelige tieners door het
geheel. Te dom om tot tien te kunnen tellen zijn ze opzoek naar zichzelf
en de werkelijke zin van het leven. Om het geheel af te maken wordt er
door de gehele film heen gebruik gemaakt van typische Engelse muziek.
Als je van aparte films houdt is 'Survive style 5+' absoluut een film
die je moet zien. Alles zit goed doordacht in elkaar en is net even
anders dan je verwacht. Het is dus ook verbazingwekkend dat deze film
nog steeds niet in Nederland uitgebracht is. Copyright
kungfufilms.nl (2006) |