Sonny Chiba - Manga trailer
Vinnie Jones - Making off Survive style 5+
Ittoku Kishibe -
Kyôko Koizumi -
Regisseur Gen Sekiguchi -
Speelduur 120 mins -

Het is de periode voor kerst ergens in een grote stad in Japan. Het leven lijkt zijn normale gang te gaan. Maar voor vijf willekeurige mensen veranderd dit snel. Zonder dat ze het zelf door hebben zijn ze op verschillende wijze met elkaar verbonden. Hetzij door ontmoetingen, toevalligheden of gewoon het gebruik van de zelfde Engelse huurmoordenaar (Vinnie Jones). Neem bijvoorbeeld Tatsuya Kobayashi (Ittoku Kishibe). Hij denkt gezellig naar een voorstelling te gaan van Viva Friends. Hier wordt hij gehypnotiseerd en verteld dat hij een vogel is. Maar net als hij compleet onder hypnose is gebeurt iets vreemds. En verschijnen twee heren op het podium en de hypnotiseur wordt in koele bloede vermoord. Dit lijdt er toe dat er voor zijn gezin niets anders op zit dan hem maar zo mee naar huis te nemen. En dit terwijl er net drie jongeren in het huis van het gezin ingebroken hebben. Een van hen worstelt vreselijk met zijn geaardheid en durft zijn gevoelens voor zijn vriend niet uit te spreken. De Engelse huurmoordenaar wordt ook ingehuurd door Aman (Tadanobu Asano). Al een behoorlijk aantal keren probeerde hij zijn vrouw te vermoorden. Maar om de een of andere reden blijft ze maar terug komen uit haar graf in de bossen. De situatie beu besluit hij een professional in te huren om de klus af te maken. En dan is Yoko (Kyôko Koizumi) er ook nog. Een vrouwelijke regisseur van reclamefilmpjes. Zijn gaat zo erg in haar werk op dat ze overal een reclamespot in ziet. Onbewust is zij de aanstichter van de problemen van iedereen. Alleen door waarschijnlijk zal ze dit nooit door krijgen.

Misschien lijkt er geen logica te zitten in het bovenste maar tegen het einde komt alles toch weer redelijk samen. Misschien niet zoals iedereen gehoopt had maar ze moeten er maar het beste van maken. En dat is eigenlijk de ironische boodschap van 'Survive style 5+'.

Na behoorlijk wat reclamefilmpjes gemaakt te hebben was het voor Gen Sekiguchi tijd om een speelfilm te maken. Hij pakt een script van een redelijk onbekende schrijver en ging aan de slag. Het resultaat is in de stijl van 'Lock, stock and two smoking barrels'. Super droog, extreem bizar en vol met de meest maffe personages. Het tempo ligt vrij laag. Het duurt dus ook even voordat je echt in de film zit. Dit komt ook om de getoonde gebeurtenissen niets met elkaar te maken lijken te hebben. Maar langzaam maar zeker verschijnt er een patroon. En zodra dit gebeurt raak je steeds meer betrokken bij wat je ziet. In het begin lijkt het een horror film te worden. Tadanobu Asano, die ook de zieke moordenaar in 'Ichi the Killer' speelde, krijgt wederom de kans om zijn duistere zijde te tonen. Alleen hier is hij meer een een soort hippie. Een nogal zonderling figuur die niet echt spraakzaam is. De strijd die hij met zijn vrouw voert, is eigenlijk de hoofdverhaallijn van de film. Tevens hebben deze scènes de meeste actie. Achtervolgingen door een groot huis met de meest vreemde inrichting. Overal zien we kleurrijke schilderingen, vreemde tekeningen of rare beelden. En het huis met zijn aparte architectuur leent zich hier perfect voor. Voor deze actie wordt een beetje gebruik gemaakt van touwtjes en natuurlijk veel special effects. Maar iedere keer dat de vrouw terug komt uit haar graf worden de gevechten gekker. Ik zal niet te veel in details treden want dit haalt te veel van het effect weg.

Een ander belangrijk verhaal is dat van de gehypnotiseerde man. Deze rol wordt werkelijk voortreffelijk neergezet door Ittoku Kishibe. Een al wat oudere acteur en dat hij veel ervaring heeft is duidelijk te merken. Dit deel van de film lijkt niet echt nieuw terrein te gaan betreden. Maar eigenlijk blijkt al vrij snel dat niets wat er gebeurt aan clichés onderheven is. Er wordt namelijk meer gefocust op wat het allemaal met het gezin doet. Hoe reageren de vrouw en kinderen op een vader die zich plots gedraagt als een vogel. Ook hier is de woning van het gezin bijzonder opvallend. De gebruikte kleuren en meubels zijn werkelijk zo zoet dat je je in een kamer van een meisje van elf waant. En dit geldt trouwens niet alleen voor het interieur. Ook de buitenkant van het huis is in een hele aparte kleur en om over het model maar niet te spreken. Degene die eigenlijk alles en iedereen met elkaar verbind is de Engelse huurmoordenaar. De rol wordt neergezet door Vinnie Jones. Een nogal vreemde acteur om opeens in een Japanse film tegen te komen. Maar commercieel gezien een perfecte keuze. En dit geldt zowel voor de makers als voor Vinnie Jones zelf. Hij speelt een vrij norse, maar typische Engelse aso. Mensen vermoorden is waar hij goed in is. Maar om het apart te maken stelt hij iedereen een bijzondere vraag. Hij wil graag weten wat nu eigenlijk hún functie in het leven is. Als het antwoord hem niet zint heb je pech, de kans is groot dat je niet lang meer zult leven. Maar een Engelse huurmoordenaar die geen Japans spreek redt het natuurlijk niet lang in Japan. Met deze reden loopt hij continue rond met zijn opdrachtgever. Deze vertaald alles voor hem, en wil nog wel eens zijn eigen draai aan hetgeen er gezegd is geven. Een behoorlijk wazig duo dus.

Tussen alles door worden we ook nog eens getrakteerd op hersenspinsels van een vrouwelijke reclamemaakster. Dit alles krijgen we compleet uitgewerkt te zien. Helaas voor haar vindt ze zich zelf net iets beter dan ze in werkelijkheid is. En om alles nog even benoemd te hebben, lopen er ook nog drie klungelige tieners door het geheel. Te dom om tot tien te kunnen tellen zijn ze opzoek naar zichzelf en de werkelijke zin van het leven. Om het geheel af te maken wordt er door de gehele film heen gebruik gemaakt van typische Engelse muziek.

Als je van aparte films houdt is 'Survive style 5+' absoluut een film die je moet zien. Alles zit goed doordacht in elkaar en is net even anders dan je verwacht. Het is dus ook verbazingwekkend dat deze film nog steeds niet in Nederland uitgebracht is.

Deze DVD van het Engelse Manga label zit zoals verwacht erg goed in elkaar. Mooie menu's en de kwaliteit ligt er hoog. Wat extra's betreft is een leuke promo voor de andere releases aanwezig. Dit gaat hoofdzakelijk om de anime releases van dit label. Prachtig in elkaar gemonteerd en ondersteund door opzwepende house en beukende metal. Als extra voor de film is er een Making of aanwezig. Deze duurt ongeveer een half uur een volgt in globale lijnen de productie van de film van het begin tot het einde. Net als de film is dit niet zoals je het normaal gesproken van een making of mag verwachten.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby 5.1, 2.0 & DTS)
Uitgever Manga