Ming Na Wen - Street fighter IV game trailer
Damian Chapa - Het maken van Street fighter
Kylie Minogue - Verwijderde scenes
Regisseur Steven E. de Souza - Trailers
Speelduur 97:19 mins -
Prod. maatschappij Capcom co. -

Ergens op een afgelegen plek in Azië broed dictator Bizon (Raul Julia) een plan uit om de wereld te overheersen. De hele wereld moet in zijn grip komen. Uiteindelijk zullen de mensen hem hier dankbaar voor zijn en hem vereren als een god. Voordat het zover is moet hij natuurlijk de mensen er wel van overtuigen dat dit ook nodig is. Om dit voor elkaar te krijgen ontvoert hij een groep mensen. Hij sluit ze op in zijn geheime fort en eis twintig miljard aan losgeld. Met dit geld hoopt hij zijn genetische gemanipuleerde leger op te kunnen starten. De wereld is natuurlijk in rep en roer en er wordt een speciale reddingsmissie opgezet. Niemand minder dan Kolonel Guile (Jean Claude van Damme) leidt deze gevaarlijke missie. Hij zet zijn basis kamp op in Shadaloo en begint zijn operatie vanaf daar. Het eerste wat hij moet doen is Bizon lokaliseren. Het is namelijk niet bekend waar deze zich bevindt. Bizon vertrouwt niemand en een makkelijk missie wordt het dus niet. Om het vertrouwen te winnen van de dictator heeft hij mensen nodig die dicht bij hem kunnen komen. Guile's oog valt op Ryu Hoshi (Byron Mann) en Ken Masters (Damian Chapa). Dit boeven duo is niet compleet slecht en dus stemmen ze er mee in Guile te helpen. Ze weten eerst het vertrouwen te winnen van Sagat (Wes Studi), een plaatselijk crimineel. Deze neemt hen mee naar Bizon. Maar het leger is niet de enige die achter de dictator aan zit. Om persoonlijke redenen maakt verslaggever Chung Li Zhang (Ming Na Wen) ook jacht op hem. Samen met haar partners Honda (Peter Navy Tuiasosopo) en Balrog (Grand L. Bush) heeft zij een perfect uitgedacht plan om Bizon te confronteren. De vraag is nu wie er als eerste bij hem zal zijn en of ze elkaar niet in de weg gaan lopen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als ze hun persoonlijke zaken aan de kant zouden zetten en als een team Bizon te lijf zouden gaan.

Het 'Street fighter' spel genoot in de jaren negentig enorme grote populariteit. Een verfilming kon dus ook niet uitblijven. Tegenwoordig geen probleem want de spellen zijn veel beter uitgedacht. Personages hebben een achtergrond en persoonlijkheid en dit wordt door middel van filmpjes uit de doeken gedaan. Voor 'Street fighter' was dit nog niet het geval en er werd een schrijver benaderd. Steven E. de Souza was de gelukkige en hij schreef in een nacht het verhaal. Hij was er vervolgens zo enthousiast over dat hij ook maar aanbood om de film te regisseren. Capcom stemde hiermee in en er kon begonnen worden met de verfilming van het spel.

Steven E. de Souza had nogal een andere kijk op het spel dan de rest van de wereld. Je zou namelijk verwachten dat het een toernooifilm had moeten worden. In plaats hiervan maakte hij er een James bondachtige verhaal van. Een superschurk die uit is op werelddominantie en een held die hem hierin moet tegenhouden. Wel apart maar niet echt een bijzonder origineel keuze en inderdaad iets wat in één nacht bedacht kan zijn. Het echte denkwerk zit hem in de personages en de manier waarop deze het verhaal in gepuzzeld zijn. Iedereen komt aan bod al is de een wel wat meer in beeld dan de ander. De keuze om Guile de hoofdrol te geven is natuurlijk bijzonder patriottistisch geweest. De Amerikaan is er uitgelicht en hier is het verhaal om heen geborduurd. Ryu of Ken was een betere keuze geweest maar zo heeft ieder zijn favorieten. De manier waarop het allemaal neergezet wordt doet erg denken aan een tekenfilm. De reacties en situaties zijn overdreven en niet natuurlijk. Er wordt over een heleboel zaken te simpel gedaan en dit maakt het allemaal ongeloofwaardig. Het moge duidelijk zijn dat dit de opzet van Steven E. de Souza was. Hij wilde het allemaal wat speels maken en dat is hem zeker gelukt. Geen van de personages is serieus te nemen en hun opmerkingen evenmin. Mocht er ooit een award komen voor de film met de slechtste oneliners dan komt 'Street fighter' zeker in aanmerking. De opmerkingen die gemaakt worden zijn emotieloos, tenenkrommend en raken kant nog wal. Dit was allemaal geen probleem geweest als het hier om een amateur filmpje ging met een erg klein budget. Echter had 'Street fighter' een behoorlijk budget en deden er toch aardig wat gerenommeerde acteurs in mee. Dit maakt het allemaal wat gênant dat mensen met zoveel ervaring niet beter konden dan dit. Het mag echter benoemd worden dat 'Street fighter' een grote pionierende rol heeft gehad. Het was een van de eerste computer spellen die verfilmd werd. Tevens werd hiermee de basis gelegd voor de moderne superhelden film. Vele elementen die hier te zijn zie je nu nog steeds terug in de films van vandaag de dag in dit genre. Dit neemt alleen niet weg dat dit verder geen goede film te noemen is.

'Street fighter' gaat ook een beetje ten onder aan het feit dat iemand zonder martial arts achtergrond deze film mocht maken. Steven E. de Souza benadert de film als een actie film en doet maar weinig met de gevechten. Heel even wordt er nog wel aandacht besteed aan de bijzondere technieken uit het spel. Zo krijgen we de typische uppercut, trappen en kracht stoten van Ryu en Ken te zien. Ook Honda mag zijn 'Duizend handen klap' uit delen en Bizon vliegt door de lucht. Maar vuistgevechten die de film hadden moeten typeren blijven achterwege. Dit terwijl ze niemand minder dan Benny Urquidez hadden als trainer en choreograaf. Hij leverde goed werk af maar de manier van filmen trekt het compleet naar beneden. De montage is te snel en de shots nemen alleen het bovenlichaam in beeld. Hierdoor is er niet te zien wat er allemaal gebeurt en dit beperkt het plezier enorm.

Qua cast is er ook het één en anders mis gegaan. Jean Claude van Damme lijkt een goede voor de hoofdrol. In die periode was hij de grote belofte van het martial arts genre en zijn naam trok veel publiek aan. Qua vaardigheid moest hij de rol ook prima aan kunnen. Echter staat het een beetje vreemd dat we hier een Amerikaanse patriot te zien krijgen met een Frans accent. Een beetje een contradictie aangezien de Fransen juist bekend staan om hun chauvinisme. De aanwezigheid van Kylie Minogue roept ook wat vraagtekens op om over de keuze van Ryu en Ken maar niet te spreken. Echter doen de wat extremere personages het qua acteur keuze wel weer goed. Honda komt goed over en Bizon die door Raul Julia neergezet is overdreven maar wel de juiste keuze. Degene die het beste overkomt qua uitstraling is Vega. Jay Tavare zet hem op intrigerende wijze neer en het is jammer dat deze rol niet groter was. Op Ming Na Wen is qua acteren niet veel aan te merken maar het karakter wat ze hier mee gekregen heeft past totaal niet bij wat ze in het spel is.

Eigenlijk kunnen we het beste zeggen dat 'Street fighter' een misplaatste grap is. Steven E. de Souza heeft het spel helemaal verkeerd benaderd en hierdoor had een andere titel beter gestaan. Het hangt er eigenlijk een beetje tegen aan dat de film in het vakje zo slecht dat het goed is past. Maar door de misplaatstheid en verkeerde benadering gun je de film dit niet. Het enige waar we de film voor kunnen eren is de pioniers rol. Een ondankbaar gegeven want de film wordt daar niet beter van.

Deze nieuwe uitgave van 'Streetfighter' is een duidelijke cash in op het uitkomen van het Street fighter IV spel. Het is dus ook niet vreemd dat er een trailer voor het spel op de disk aanwezig is. Ook is er een trailer voor de anime die er bij hoort. Voor zij die precies willen weten hoe de film tot stand kwam is er het audio commentaar van regisseur Steven E. de Souza. Hij praat de gehele film aan elkaar en deelt met ons zijn ervaringen. Mocht je er dan nog niet genoeg van hebben kan je doorschakelen naar de making of van iets meer dan vijf minuten. De leukste twee extra's zijn absoluut de twee deleted scene's. De geven nog even een extra stukje film en das nooit weg.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.40:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands, Engels, Frans en meer