Lo Lieh -
Patty Shehard -
Femi Benussi -
Karen Yeh -
Regisseur Antonio Margheriti -
Speelduur 96 mins -

Als Dakota (Lee van Cleef) een verhaal hoort over Wang, een eigenzinnige rijke Chinees, besluit hij zelf polshoogte gaan nemen. Hij reist af naar de Mexicaanse grens om daar hopelijk de kraak van zijn leven te zetten. Wang schijnt namelijk een enorm fortuin over een aantal kluizen verdeeld te hebben. Maar als Dakota ze stuk voor stuk opbreekt vindt hij alleen maar foto's. Voor de laatste kluis is hij genoodzaakt dynamiet te gebruiken. Net als hij dekking probeert te zoeken komt Wang Binnen lopen. Zonder te twijfelen probeert deze onmiddellijk zijn bezittingen te beschermen. Helaas moet hij dit met de dood bekopen en belandt Dakota in de gevangenis. Het nieuws van de dood van Wang komt in China hard aan. Vooral de keizer neemt dit nieuws niet echt sympathiek op. Wang was namelijk voor hem in Amerika. Het was de bedoeling dat hij voor de keizer voet aan de grond zou krijgen in het progressieve westen. Hiervoor had hij enorm veel geld mee gekregen en niemand weet waar dit nu is. Om toch iemand te straffen laat hij de gehele familie van Wang op draven. Alleen hij had niet gerekend op Ho Chiang (Lo Lieh). Deze weigert te buigen voor de keizer. Hierdoor wint hij uiteindelijk het respect van hem. Er wordt besloten dat Ho Chiang naar Amerika mag reizen om daar het keizerlijk geld terug te halen. Als hij hier echter na een jaar nog niet in geslaagd is worden hij en zijn familie onmiddellijk ter dood gebracht. Eenmaal in Amerika sluit Ho Chiang zich aan bij Dakota. Samen gaan ze op zoek naar de vrouwen die op de foto's staan. Wang had namelijk een stukje tekst bij iedere vrouw op hun billen getatoeëerd. Bij elkaar vormt deze tekst de locatie waar het geld van de keizer verborgen is.

Als iets vaak originele films oplevert dan zijn het wel cross-over films. Van het combineren van western met kung fu is door de jaren wel bewezen dat het succes oplevert. Het bekendste voorbeeld hiervan is natuurlijk de serie 'Kung fu' met David Carredine. Maar wat deze serie niet had was een echte Chinese hoofdrolspeler. En natuurlijk mogen we de medewerking van de toen grootste productie maatschappij van Azië, De Shaw brothers niet uit vlakken. Hierdoor is 'The stranger and the gunfighter' uitermate geschikt voor de liefhebber van de echt kung fu film.

Over het algemeen neigt de film meer naar western dan kung fu. Niet geheel vreemd want de opnamen vonden hoofdzakelijk in Italië plaats. Het team bestond uit Europese filmmakers en hieraan werden een handje vol Chinese acteurs toegevoegd. Lo Lieh kreeg de tweede hoofdrol. Dit was te danken aan het succes dat hij in Amerika had met 'King boxer' (AKA 'Five fingers of death'). Hierdoor was hij een bekend gezicht en was de kans op succes groter. De echte hoofdrol was weggelegd voor Lee van Cleef. Een bekend gezicht uit de vele westerns en natuurlijk uit de jaren tachtig serie 'The master'. Maar naast Italië is er ook in de Shaw studio's gefilmd. Dit is net iets na het begin en aan het einde. Hier krijgen we de bekende sets en kleding te zien. Dit wekt exact het zelfde gevoel op als een Shaw film. Helaas is het wel een beetje aan de korte kant. Maar de western stadjes, bars en uitgestrekte vlaktes wekken ook een prettig gevoel op.

Als we het verhaal gaan beoordelen kunnen we niet anders zeggen dan dat het goed in elkaar zit. De opbouw is prima en het wordt allemaal boeiend gebracht. Zo wisselen western actie, goktaferelen, vuistgevechten en kung fu zich af. De personages zijn boeiend en apart. Vooral de schurk van het verhaal is geweldig (en absoluut een inspiratie voor Quintin tatantino's 'Pulp fiction' geweest). Bekend onder de naam 'The decan' trekt hij rond in een huifkar. Het bijzondere hiervan is dat deze compleet omgebouwd is tot kerk. Hiermee trekt hij rond om de wereld te ontdoen van zondaars en godslasteraars. En terwijl hij zijn pistool leeg schiet citeert hij een stuk uit de bijbel. Een nogal bizarre en opvallende rol. Verder moeten we het met aardig wat vrouwelijk schoon en kleine maar sterke gastrollen doen. Het leuke is dat er ook ruimte is voor humor. Dit is hoofdzakelijk terug te vinden in de billenjacht van onze twee helden. Ze moeten het voor elkaar krijgen bij vijf specifieke vrouwen het achterwerk te zien. Hierop staat een stukje van de geheime boodschap. Maar je loopt natuurlijk niet zomaar naar een vrouw toe met deze persoonlijke vraag. Daar is wat takt voor nodig of listigheid. En natuurlijk zijn hier legio flauwe grappen over te maken. Iedere kans wordt dus ook benut met leuke woordspelingen als gevolg. Als er een ding bij een western hoort dan is het wel een geweldige soundtrack. Natuurlijk ontbreekt deze ook hier niet.

Van een combinatiefilm tussen western en kung fu verwacht je natuurlijk dat er mooie gevechten in zullen zitten. Helaas is dit een beetje de tegenvaller van de film. Er is niet terug te vinden wie de choreografie hiervoor verzorgd heeft. De stijl is anders dan je normaal in een kung fu film ziet. De actie is natuurlijk wel hetzelfde maar de cameraregie wijkt af. Het heeft gewoon niet dezelfde flair De bewegingen van Lo Lieh komen gewoon niet zo mooi naar voren als ze zouden moeten. Nu is het niet de meest behendige acteur als het op kung fu aan komt. Maar hij heeft het zeker beter gedaan in zijn eerdere films. Gelukkig maakt zijn uitstraling dit meer dan goed. Als tegenstander mag hij het tegen een hele grote indiaan opnemen. Als je deze twee mannen tegenover elkaar ziet wordt pas duidelijk hoe klein Lo Lieh is. Naast Lee van Cleef is hij al een opdondertje maar dit spant de kroon. Maar natuurlijk weet hij hem op gepaste manier terecht te wijzen. Verder zit er voldoende typische western actie in met paardrijden, pistoolgevechten en noem maar op.

De kung fu film liefhebber die hier hoopte op een mooie combinatie tussen kung fu western zal enigszins teleurgesteld worden. De gevechten zijn wat sloom en veel te weinig. De nadruk ligt ook veel te veel op het western deel. Er zitten wel een paar Chinese cultuur zaken door het geheel vermengd. Helaas is dit niet genoeg om de kung fu fanaat echt te bevredigen. Het is dus ook verstandiger de film als western te bekijken. Want dan komt alles prima in orde. En laten we heel eerlijk zijn, dit is ook eigenlijk de manier waarop 'The stranger and the gunfighter' beoordeeld moet worden.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 widescreen)
Uitgever Red sun