Lam Suet - Interview met Fan Siu-wong
Kwok Choy - Martial arts showcase met Fan Siu-wong
Regisseur Laam Naai Choi
Speelduur 88 min -
Prod. maatschappij Star tv entertainment -

Deze film is ook een onderdeel van de Manga in motion 3 dvd box (Hongkong Legends)

Ergens in de nabije toekomst wordt alles geprivatiseerd. De overheid bemoeid zich bijna nergens meer mee. Zo worden criminelen nadat ze berecht zijn naar gevangenissen gebracht waar ze niet waards zijn en de bewakers met ze kunnen doen wat ze maar willen. Ricky (Fan Siu-wong) is nieuw in de gevangenis. Hij is er naartoe gestuurd omdat hij de moord op een drugsdealer op zijn geweten heeft. Al snel komt hij er achter dat het in de gevangenis niet gaat zoals het hoort. Er heerst overduidelijk het recht van de sterkste en als je niet bij de sterkste hoort wordt je leven al snel een hel. Maar hier lijkt verandering in te komen met de komst van Ricky, die zich al snel opwerpt als beschermer van de zwakkeren. Dit gaat hem zelf erg gemakkelijk af omdat hij een nogal rare gave bezit. Zijn kracht is ongelimiteerd en hierdoor slaat hij met gemak dwars door zijn tegenstanders heen. Ook is hij niet makkelijk te doden, want zijn verwondingen genezen na enkele minuten al. Dit trekt natuurlijk onmiddellijk de aandacht van de leiding van de gevangenis. En na een korte ontmoeting met de onder-directeur begint de strijd pas echt. De gevangenis lijkt zich in drieën te verdelen met aan een kant de bewakers, de gevangenen in het midden en aan de andere kant Ricky. Er ontstaat een vreselijke strijd waarbij Ricky de ene na de andere vreselijke marteling te verduren krijgt.

Zelfs voor Hongkong begrippen een nogal apart stukje film en zeker niet voor mensen met een zwakke maag. Want in de eerste tien minuten wordt al duidelijk gemaakt waar het om draait. Een van de gevangen loopt tegen een ouderwets houtschaaf aan en haalt hier zijn hele gezicht mee open. Dit geeft een nogal bloederige tafereel. Iets wat verder als een rode draad door de hele film heen loopt. Door de speciale kracht die Ricky heeft kan hij dwars door mensen heen slaan. Dit heeft als gevolg dat er complete hoofden in twee geslagen worden en zijn vuist diverse malen in een buik verdwijnt. Dit alles is gedaan met wat rubberen modellen, liters nepbloed en andere ranzig uitziende goedjes. Om het er zo echt mogelijk uit te laten zien flitst het over het beeld en is dit dus weg voordat je er erg in hebt. Toch drukt dit een flinke stempel op de film en het maakt, wat anders een gewone martial arts film geweest zou zijn, opeens een beetje een horrorachtige film. Je vraagt je natuurlijk af waar was dit voor nodig? De reden is simpel 'The story of Ricky' is namelijk gebaseerd op een gelijknamige strip reeks, een manga. Er komen dus ook nog al wat vreemde figuren in voor. De onderdirecteur gespeeld door Fan Mei Sheng heeft een haak en een glazen oog. In zijn glazen oog bewaard hij kleine pepermuntjes die hij te pas en te onpas aan iedereen aanbied. Als extra bewakers zijn er vier gevangenen aangesteld. Deze hebben allemaal hun eigen kracht en zijn stuk voor stuk meer sadistisch dan de ander. Yukari Oshima speelt hier wel de meest opvallende rol van haar carrière. Een manwijf met een rare stem en nogal aparte ideeën. Al met al een beste bonte boel, maar de gevangenis directeur spant absoluut de kroon. Dit is alleen iets wat je zelf maar moet bekijken omdat ik anders te veel weg geef. Het verhaal is flinterdun en natuurlijk wordt niets echt goed onderbouwt. De omgevingen zijn steriel en leeg, maar dit geeft helemaal niks want doordat er voldoende rariteiten gebeuren wordt de film geen moment saai. Dit laatste komt ook de de goeie performance van Fan Siu-wong. Niet dat hij zo geweldig staat te acteren maar zijn verschijning is erg indrukwekkend en zijn gevechten komen goed over. Ik kan dus niet anders zeggen dan dat je 'the story of Ricky' absoluut gezien moet hebben ook al was het alleen maar om er over mee te kunnen praten.

Als extra's bevindt er zich natuurlijk een vermakelijk audio commentaar op deze dvd. Ditmaal mogen Jude Poyer & Miles Wood de film van leuke achtergrond info voorzien. Verder is er een bijna veertig minuten durend interview met Fan Siu-wong aanwezig en kleine demonstratie van zijn kunnen op martial arts gebied. De menu's zijn prachtig weergegeven zoals we gewend zijn van Hongkong Legends en natuurlijk ontbreekt de originele trailer niet.

Drager Dvd (reg 2) Manga in motion (3 dvd box) Hongkong legends
Beeld kwaliteit Goed (16:9) - Bestaat uit de films:
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital) - City hunter, Story of Ricky & Dragon from Russia