|
In het China van vervolgen tijden, waar
Peking opera nog de hoofdvorm van entertainment was, reisde verschillende
gezelschappen rond als een soort circus. Ter herkenning verplaatste ze
zich meestal op grote rode boten. Het werd door het volk als een waar
feest beschouwd als ze in de stad waren. Soms pakte dit ook wel eens
anders uit en ontstaat er een strijd om waar de groep als eerste zal
optreden. Als het gezelschap van hoofdacteur Liang Shio-jia (Li Yan-long) de eerste voet
aan wal zette volgt een confrontatie met twee mannen. Met lichte druk
proberen ze er voor te zorgen dat de groep morgen bij hun meester zal
optreden. Liang Shio-jia laat dit echter niet over zich heen gaan en zoekt de
confrontatie met hen op. Al snel blijkt dat hij het gevecht niet zal
gaan winnen. Net op dat moment schiet Lin Hai Nan (Chiu
Jian Guo) hem te hulp omdat twee tegen een niet echt eerlijk is. Samen
winnen ze het gevecht met gemak, maar voordat Liang Shio-jia zijn helper
kan bedanken is hij verdwenen. Niet veel later tijdens de
voorbereidingen van de show komen de twee mannen terug met hun meester
en de rest van zijn volgelingen. Er ontstaat een grote vechtpartij waar
niet echt een winnaar uit komt. Toch besluit het gezelschap om de stad
te verlaten om verdere problemen te voorkomen. Als ze op het punt staan
te vertrekken treffen ze een zwaar gewonde Lin Hai Nan aan. Uit
dank voor de eerdere redding nemen ze hem aan boord en verzorgen al zijn
wonden. Als Lin Hai Nan weer helmaal op de been is verteld hij dat
hij onderweg was om geld van de rebellen naar de zuidelijk Shaolin tempel te
brengen. Toen hij bij de tempel arriveerde leek er niks aan de hand, maar
plots werd hij overvallen door een groep soldaten. Ternauwernood wist
hij te ontsnappen maar raakte ernstig gewond. De groep neemt hem op
alsof hij een van hen is en de tijd verstrijkt zonder problemen. Maar
een van de trainers stelt de aanwezigheid van Lin Hai Nan totaal niet op
prijs en verteld de soldaten waar hij zich bevind. Dit zorgt voor grote
problemen waarbij vele uit de groep om het leven komen. Standvastig
besluiten de overgebleven mannen en vrouwen om naar de Shaolin tempel te
gaan. Hier bereiden ze zich voor om wraak te nemen op de generaal
die dit veroorzaakte.
Een productie uit China iets wat
natuurlijk betekent dat de gevechten bestaan uit moderne Wu Shu en dat
de omgeving adembenemend moet zijn. En dit klopt ook als een bus. Alles
is groots opgezet en tot in de puntjes verzorgt. Je zou de film haast
kunnen beschouwen als een soort documentaire over China. Het enige
cultuur aspect wat dan natuurlijk uitgelicht wordt is Wu Shu, maar de
manier waarop dit gebeurt is geweldig. De gevechten zien er erg goed uit
en zijn niet te showerig. Er worden raken klappen uitgedeeld en het
mooiste is nog de hoeveelheid aaneengesloten bewegingen waaruit de
series bestaan. De gebruikte technieken wijken redelijk af van wat we
normaal gewend zijn in Hongkong films. Maar als ik de stijl van
choreografie zou moeten omschrijven is het eerste wat me te binnen
schiet Liu Chia Liang. Want buiten het feit om dat een gevecht
natuurlijk nooit zo lang zal duren zijn de technieken en bewegingen erg
realistisch. Regelmatig zal de kijker verrast worden door een techniek
die verbazing evenals respect afdwingt. Bijna ieder denkbaar wapen
passeert de revue en dit zorgt natuurlijk voor de nodige variatie. Maar
het zijn niet alleen de gevechten die deze film erg goed maakt het gaat
eigenlijk om het totale pakket. Het enige mindere punt is de
ontwikkeling van de karakters want dit is werkelijk minimaal aanwezig.
De enige die een beetje naar voren komt is Chiu
Jian-guo, want die speelt de hoofdrol. Zelfs zijn tegenstander komt
eigenlijk maar weinig in beeld. 'South Shaolin master' is dus vooral
visueel een spektakel. En hierin zijn kosten nog moeite gespaard. Er
zijn vele figuranten op de been en als er een boot afbrand wordt dit ook
gewoon echt getoond. Alles wordt dus ook heel ruim gefilmd op prachtige
locaties in China. Veel bergen, rivieren en bossen die tussen de
gevechten door uitgebreid getoond worden. Dit alles wordt ook nog eens
ondersteund door een geweldige soundtrack. Iets wat eigenlijk redelijk
opvalt want de meeste kung fu films gebruiken haast geen muziek. Tegen
het einde en aan het begin van de film wordt er uitgebreid aandacht
besteed aan de drakenbootraces. De hoeveelheid mensen die hier aan
meegewerkt hebben zijn werkelijk ontelbaar. Alles van dit onderdeel wordt
bijzonder spannend in beeld gebracht en ook al neemt deze scène veel
tijd beslag vervelen doet het absoluut niet. Zoals in iedere kung fu
film ontbreken ook hier de nodige grappen niet. Het grote verschil is
alleen ze niet zo overdreven opgezet zijn als in een Hongkong productie.
Er zijn dus ook geen overdreven typetjes die hier specifiek voor zorgen.
Je ziet ze dus zeker niet aankomen en het is dus echt de grap en dan ,hup,
verder met de rest van de film. Een hoop lof dus voor 'South Shaolin
master' en ik zou makkelijk veel meer over deze film kunnen vertellen.
Kijken is natuurlijk altijd beter en ik raad dus ook echt iedereen aan
om deze film te kijken. Het lijkt me namelijk sterk dat, wanneer je van kung
fu en China houdt, deze film je teleur zal stellen.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |