Chan Sing -
Alan Hsu -
Carter Wong -
Regisseur Chang Hsin Yee -
Speelduur 90:03 mins -
Prod. maatschappij East Asia film corp. -

Het leven van Ah Fu (Wong Tao) is eigenlijk prima in orde. Hij is een verdienstelijk kung fu meester en zijn baan bij een beveiligingsbedrijf gaat hem prima af. Chan Sing Kwan (Carter Wong), zijn baas behandelt hem prima en geeft hem behoorlijk de vrije hand. Ze hebben samen dus ook een goede band. Als ze op een dag overvallen worden bemerkt Ah Fu iets aparts bij de boeven. Ze gaan rommelig te werk en de professionaliteit is ver te zoeken. Als hij ze later vraagt waarom ze zulke slechte boeven zijn krijgt hij een verrassend antwoord. Het zijn namelijk allemaal boeren die al dagen niet gegeten hebben. Hun oogst is mislukt en deze overval was hun laatste redmiddel. Ah Fu heeft enorm veel medelijden met de boeren. Hij besluit dus ook om hun de buit gewoon te geven en hier geen probleem van te maken. Dankbaar nemen ze alles mee en laten ze Ah Fu glimlachend achter zich. Chan Sing Kwan is hier echter wat minder blij mee. Dit grapje kost hem bijna zijn hele vermogen. Als klap op de vuurpijl vertelt Ah Fu hem ook nog eens dat hij stopt met zijn leven als het nu is. De boeren hebben hem in doen zien dat rijkdom niet zo van zelfsprekend is. Hij belooft Chan Sing Kwan alles terug te betalen en pakt zijn spullen voor een nieuw leven. Zonder ook maar één cent op zak blijkt het allemaal wat moeilijker dan verwacht. Hij sluit een vriendschap met een zwendelaar genaamd Li Chi (Lee Kwan). Samen besluiten ze om de beurt een manier te bedenken om aan geld te komen. Alleen dit blijkt moeilijker dan Ah Fu in eerste instantie verwachte. Het feit dat hij zijn kung fu niet meer wil gebruiken bemoeilijkt de situatie ook nog eens. Het duurt dus ook niet heel lang voordat hij gedwongen wordt om wederom als vechter zijn geld te verdienen.

Een titel als 'Snake in the eagle's shadow 2' brengt bij de eerste indruk niet meteen veel goeds. Het doet vermoeden dat we hier met een goedkope cash in van Jackie Chan's succes film te maken hebben. De cast daarentegen voorspelt iets anders. Het gaat hier om bekende acteurs die niet meteen met iets van dien aard geassocieerd worden. Daarentegen staat Goldig, de productiemaatschappij al helemaal niet bekend om dit soort wangedrag.

De film begint met een intro voor een witte achtergrond. Wong Tao geeft een demonstratie van zijn 'snake fist' en dit heeft een komisch tintje. Wat onmiddellijk opvalt is dat zijn haardracht en kledingstijl erg doet denken aan Jackie Chan in zijn Lo Wei films. Dit maakt het wat lastig om de vooroordelen die de titel veroorzaakt ter zijde te leggen. Tevens doet de humor ook nog eens redelijk hetzelfde aan. Dit past ook niet echt bij Wong Tao maar wat verwacht je ook als Lee Kwan ook van de partij is. Samen vormen ze voor de rest van de film een komisch duo. Het is allemaal redelijk flauw maar banaal wordt het niet.

Van een verhaal is zoals verwacht niet echt te spreken. Het gaat meer om een aaneenschakeling van komische situaties die telkens weer leiden tot lekkere actie. Opvallend genoeg blijft dit allemaal best boeiend. Dit komt hoofdzakelijk door het niveau van de actie en de variatie in de situatie. Er wordt regelmatig van locatie gewisseld en telkens maakt het tweetal weer wat anders mee. Hierdoor kijkt de film erg gemakkelijk weg maar meer dan vermakelijk wordt het niet. Het is dus ook een film die je zonder problemen kan kijken maar geen echte sporen nalaat. Langzaam maar zeker wordt ook duidelijk waarom er gekozen is voor de titel 'Snake in teh eagel's shadow 2'. De kung fu stijl die Wong Tao gebruikt naast zijn 'snake fist' is namelijk de zelfde 'Cats paw' als Jackie Chan in het zogenaamde eerste deel. Dit gaat zelfs samen met dezelfde beelden van een kat die door de lucht gegooid wordt. Er is dus toch getracht om met deze titel een graantje mee te pikken van het succes van Jackie Chan. Maar de film heeft gelukkig wel zijn eigen stijl en een redelijk niveau.

Wat kung fu betreft komen we prima aan onze trekken. Wong Tao komt verrassend goed weg met deze speelse stijl van vechten en acteren. Normaal gesproken was hij altijd te zien in wat stijve en statige rollen. Dit is dus ook een uitstapje die hij niet vaak maakte. Natuurlijk wordr hij voor zijn acrobatiek door iemand gedubbeld. Waarschijnlijk is dit Blackie Ko geweest. Dit aangezien deze deels verantwoordelijk was voor de choreografie en ze een vergelijkbare bouw hebben. In de gevechten blijkt dat Wong Tao hier werkelijk in topvorm was. Hij beweegt soepel en eigenlijk beter dan in al zijn andere films. Als tegenstanders heeft hij onder andere Chan Sing en Lung Fei tegenover zich. Niet de minste maar helaas wordt Chan Sing niet echt gebruikt naar zijn volledig kunnen. Lung Fei daarentegen schittert als altijd. Hij maakt het onze held toepasselijk moeilijk en dit komt goed over. Het eindgevecht is dus zeker de moeite waard. Carter Wong valt ten prooi aan hetzelfde lot als Chan Sing. Hij is zelfs nog slechter af. Zijn rol is bijzonder klein en als hij meer dan vijf minuten in beeld is mogen we dit als veel beschouwen. Zelfs de manier waarop hij ten onder gaat doet zijn status als vechter niet echt eer aan. Lee Kwan zijn rol is een stuk groter. Waar Wong Tao te zien is loopt hij er eigenlijk vlak achter. Hij zet een typisch personage neer, wat hij alleen maar kan. Het is enorm flauw maar toch heeft het wel wat. Het brengt de broodnodige variatie die een film als deze nodig heeft. Wat actie betreft hoeven we niet veel van hem te verwachten. Toch pretendeert de film dat ook hij een kung fu meester is.

Samen met de muziek en een goede variatie in de locaties vormt 'Snake in the eagle's shadow 2' een prima geheel. De kleding ziet er redelijk verzorgd uit maar wekt natuurlijk wel de indruk dat het recycle stukken uit andere films zijn.

Ondanks dat de titel nogal wat vraagtekens oproept komt 'Snake in the eagle's shadow 2' goed uit de verf. Het tempo loopt lekker door en de combinatie tussen actie en komedie werkt goed. De gevechten zijn boeiend en Wong Tao verrast vriend en vijand met het feit dat hij ook het kung fu/komedie genre aan kan. Een klassieker is het absoluut niet te noemen. Hiervoor drijft de film veel te veel mee op het succes van andere films. Originaliteit is dus ook ver te zoeken. Maar de stelling 'beter goed gejat dan slecht bedacht' is hier zeker van toepassing.

Beeld kwaliteit Redelijk (Fullscreen)
Taal Mandarin (Schakelt ongeveer een minuut om naar Engels)