Chan Wai Man -
Regisseur Wilson Tong -

Geen link
beschikbaar.

Speelduur 91:10 mins -
Prod. maatschappij Million film -

De verdeling tussen arm en rijk is iets wat maar niet op te lossen is. Toch probeert rijke zakenman Kuo Ah Pao (Wilson Tong) hier zoveel mogelijk aan te doen. Regelmatig geeft hij zijn arme stadsgenoten eten en probeert hij ze te helpen waar hij kan. Met zo'n vader zou je verwachten dat zijn zoon Chung (Ng Kwan-lung) een redelijk verwend standje is. Vreemd genoeg is dit niet het geval. De jongen zorgt goed voor zijn medemens en ook hij schiet te hulp waar nodig. Daar komt nog bij dat hij een enorme liefde voor kung fu heeft. Hij is dus een goede vechter. Maar zich druk maken om het leven doet hij niet. Hij leeft bij de dag en geniet met volle teugen. Echter wordt zijn droomwereld ruw verstoort als hij een meisje uit het bordeel wil redden. Hij wordt verslagen door de eigenaresse van het bordeel (Angela Mao Ying). Gelukkig schiet Yu Yee (Fung Hak On) hem te hulp. Dit doet hij wel op zo'n manier dat Chung er niets van merkt. Hij heeft dus geen idee wie zijn mysterieuze redder is en waar hij hem kan bedanken. Echter het zal niet lang duren voordat hij hier de kans toe krijgt. Als hij namelijk een gokhuis tot de orde wil roepen gaat het mis. Zijn tegenstanders blijken te sterk en weer schiet Yu Yee te hulp. Ditmaal neemt hij Chung echter mee naar huis om hem daar bij te laten komen. Chung heeft al snel door dat er bij Yu Yee veel te leren valt. Hij vraagt hem dus ook kung fu te leren. Na wat aarzelen stemt Yu Yee hiermee in. Chung moet alleen wel beloven hem altijd te gehoorzamen. De trainingen die volgen zijn zwaar maar Chung absorbeert alles wat hij leert. Alles gaat gemoedelijk tot er een grote antiekroof plaat vindt. Chung zou graag de dader vangen en de waardevolle spullen terug brengen. Yu Yee geeft hem een tip die voor Chung maar moeilijk te geloven is. Toch gaat hij op onderzoek uit. De ontdekking die hij doet verandert zijn leven echter voorgoed.

Na vertoning in de bioscopen eind jaren zeventig verdween 'Snake deadly act' van het toneel. Er was geen video release en slechts enkelen hadden de film in de bioscoop gezien. Dit zorgde er voor dat de film een ware cult status kreeg. Iedereen die de film gezien had praatte er vol lof over. De rest had pech en kon alleen maar denken aan het kijken naar 'Snake deadly act'. Hier kwam echter in 1995 verandering in. Er kwam een heuse video release en iedereen die wilde kon de film eindelijk gaan zien.

Verhaal technisch gezien probeert 'Snake deadly act' een nieuwe richting in te slaan. Toch is het weer een andere variant op het klassieke wraak verhaal. Echter is het hier niet de leerling die wraak neemt voor de dood van zijn meester. Dit is dus ook waar het verhaal origineel uit de hoek komt. Maar verder volgt het de plat gestampte paden van eerdere kung fu films. Naast het wraak stukje is er namelijk van een plot niet echt sprake. Het gaat om losse flodders waarin we de hoofdpersoon en zijn streken volgen. Dit alles wordt aan elkaar verbonden door een slechterik die alle touwtjes in het stadje in handen heeft. Gelukkig zijn deze scènes goed in elkaar gezet. De timing is goed en de situaties best boeiend. Komedie is wel aanwezig maar niet te lang. Misschien is het allemaal geen hoogstaande toestand maar voor een kung fu film voldoet het prima. De sfeer is namelijk wat hier de film maakt en deze is erg sterk. Niet zo heel vreemd want er werkten nogal wat ervaren mensen mee aan deze productie.

Wilson Tong nam meerdere zaken voor zijn rekening. Hij was de regisseur, choreograaf en speelde een belangrijke rol. 'Snake deadly act' is dus ook echt zijn kindje te noemen. Maar dit was niet de eerste keer (en zeker niet de laatste) dat hij op deze wijze een film maakte. Wilson Tong is een ware duizendpoot als het op films aankomt. Zijn stijl qua regie is echter redelijk standaard en hierdoor kwamen zijn films vaak niet in aanmerking voor de titel klassieker. Maar voor diegenen die zich in het genre verdiepen zullen zijn films van onschatbare waarde zijn.

Maar Wilson Tong is niet de enige die hier te zien is. Fung Hak On, Phillip Ko, Angela Mao Ying, Bolo Yeung en Chang Wai Man hebben allen redelijke rollen in de film. Voor Angela Mao Ying was dit haar laatste kung fu film. Hierna was het gedaan met het genre voor haar. Maar het is werkelijk een waardige afsluiter. Ze laat hier haar kunsten met het zwaard zien en doet dit voortreffelijk. Fung Hak On en Phillip Ko zijn even verbluffend als altijd en Chan Wai Man staat ook zijn mannetje. Bolo Yeung laat zich hier hoofdzakelijk van een komische kant zien. Hij speelt een domme maar hele sterke man die zich door Chang Kang Yeh in de maling laat nemen. Een leuke scène die absoluut indruk achter laat. Maar de grote verrassing is hoofdrolspeler Ng Kwan Lung. Zijn relaxte uitstraling in combinatie met zijn vaardigheid in kung fu zijn namelijk erg prettig.

Kung fu technische gezien kan het hier niet anders dan goed zijn. Het gaat alleen maar om grote namen met veel ervaring. De enige uitzondering hier is natuurlijk Ng Kwan Lung. Desalniettemin weet hij zich hier prima te bewijzen. Zijn benenwerk is erg sterk. Hij laat zijn sidekick graag zien en hij mag hier terecht trots op zijn. Maar ook zijn vuist technieken zijn erg sterk. Verder toont hij zich in trainingscènes waar Jackie Chan jaloers op mag zijn. Kortom hij heeft alles in zich om een ster te worden. Echter was dit niet waarnaar hij opzoek was en na 'Snake deadly act' hield hij het voor gezien. Reden te meer om in deze film maar eens extra van hem te genieten.

Wat het meest opvalt in de gevechten is het camerawerk. Alles beweegt mee en bestaat uit lange shots. Vooral het eindgevecht is hier een mooi voorbeeld van. Twee tegen één en alle remmen los. Hier wordt een mooie combinatie getoond van kung fu en acrobatiek met de balans precies op het juiste punt. Dit is precies waarom de film zo de moeite waard is. Zoals verwacht is de snake fist de hoofdstijl . Ook drunken style en lobster (kreeft) vormen een belangrijk onderdeel.

Tot besluit rest ons een conclusie te trekken. Want de vraag is natuurlijk of 'Snake deadly' act zijn cult status werkelijk waard is. Het antwoord ligt een beetje in het midden. Op zich is het een prima film. Verhaal technisch had er alleen meer in gezeten. Dit haalt de film helaas wel een stukje naar beneden in zijn waarde. Kung fu technisch is het allemaal bijzonder vermakelijk. Qua productie is het allemaal ook dik in orde. Alles ziet er goed uit en de muziekkeuze is perfect. 'Snake deadly act' is dus een absolute aanrader voor hij die de echte klassiekers al gezien heeft en zich meer wil verdiepen in het genre.

Beeld kwaliteit Redelijk (widescreen)
Geluid kwaliteit Slecht (Mono)
Ondertiteling Engels & Chinees