Carrie NG - The weapons master
Wanda Yung - Partner in crime
Lu Ming Yan - Sammo Hung: The Bruce Lee connection
Regisseur Liu Chia Yung - Trailer gallery
Speelduur 100 min -
Prod. maatschappij Cinema city -

Dat agenten Skinny (Karl Maka) en Fatty (Sammo Hung) ooit de politie opleiding voltooid hebben mag een wonder genoemd worden. Erg intelligent zijn ze namelijk geen van beide en het mag een wonder heten als ze ooit een echt zaak oplossen. Meestal klungelen ze maar wat aan en vallen de boeven meer lastig dan dat ze ze arresteren. Door deze rare manier van werken komen ze nog wel eens per ongeluk een grote crimineel op het spoor. Eerst stuiten ze op Tak (Lu Ming Yan) die net op het punt staat om een drugs deal af te sluiten. Op dezelfde mallotige manier als altijd springen ze er meteen midden in. De drugskoerier is verkleed als vrouw en heeft zijn pakketje weg gestopt in zijn bh. Natuurlijk vergissen ze zich in de dame, met als gevolg dat ze aangeklaagd worden voor seksuele intimidatie. Hun chef is witheet, maar ziet het voor een keer door de vingers. Zowel Skinny als Fatty vinden dat ze op een goed spoor zitten en gaan gewoon door met het volgen van Tak. Hier is Wing (Liu Chia Yung) de baas van Tak niet echt blij mee. Hij zegt vanaf het begin al dat Tak bij de twee agenten uit de buurt moet blijven want de kans dat ze je helemaal gek maken is erg groot. Maar Skinny en Fatty verpesten het pas echt als ze de bruiloft van de hoge baas van de Hongkong politie verpesten. Ze worden geschorst en besluiten samen op vakantie naar Singapore te gaan. Voor beide heren gaat het roer daar compleet om en ze besluiten een nieuw leven te beginnen. Een karaoke bar lijkt ze leuk en zodra ze terug zijn in Hongkong dienen ze hun ontslag in. De collega's bij de politie reageren erg opgelucht en op zijn eigen manier is iedereen blij. Maar onbewust zitten Skinny en Fatty behoorlijk in de problemen. Wing heeft namelijk zijn zinnen gezet op het uit de wegruimen van de twee ex agenten. Hij stuurt twee Thaise huurmoordenaars achter ze aan om er voor te zorgen dat ze hem nooit meer lastig vallen. Hierdoor realiseren ze zich dat ze thuis horen in Hongkong en zetten alles op alles om Wing te pakken te nemen.

Een buddy-politie film met aardig wat actie en een flinke dosis humor. Sammo Hung en Karl Maka zijn aardig aan elkaar gewaagd op het gebied van humor. En dat mag ook wel want de twee hebben een aardige geschiedenis samen. Sammo speelt degene die altijd het onderspit delft tegen over zijn vriend. Dit terwijl Karl Maka zijn personage niet veel slimmer is, maar toch. Degene met de grootste mond zal altijd de sterkste zijn zullen we maar zeggen.  En een grote mond heeft Karl Maka, dat is een ding wat zeker is. De grappen werken erg goed en zijn natuurlijk waanzinnig flauw. Doordat de variatie er goed in gehouden wordt, valt er behoorlijk wat te lachen. Het tempo zit er dus lekker in en verbalen grappen worden afgewisseld met gevechten en auto achtervolgingen. Je kan dus met zekerheid zeggen dat deze film geen moment saai is. Wat mij betreft is het enige jammere dat de gevechten niet echt bevredigend zijn. Ze zijn van erg dichtbij gefilmd en hierdoor kan je moeilijk zien wat er nu precies gebeurd. Er wordt wel flink hard raak geslagen en dit is natuurlijk precies zoals je mag verwachten van Sammo Hung. Maar de lekker lange series zijn op een hand te tellen. Als je bedenkt dat Liu Chia Yung, die toch behoorlijk wat kung fu klassiekers op zijn naam heeft staan, de regisseur was klinkt dit toch een beetje onlogisch. Het is duidelijk dat er wat meer voor een combinatie boksen en kung fu gekozen is. Sammo Hung heeft in een groot deel van zijn gevechten goed naar de mimiek van Bruce Lee gekeken. Continue trekt hij dezelfde bekken als Bruce en neemt dezelfde poses aan. Een aantal keer maakt hij dezelfde soort bewegingen als de legende, maar dit is niet continue het geval. Eigenlijk was het de bedoeling om de rol van Sammo Hung een Bruce Lee freak te maken. Alleen doordat ze geen toestemming kregen om beeld materiaal te gebruiken van hem blijft het bij het imiteren van zijn bewegingen. Al met al zorgt dit er zeker voor dat 'Skinny tiger fatty dragon' een behoorlijk vermakelijke film wordt. Want eigenlijk is toch alles wel aanwezig actie, humor, mooie dames en een groot aantal top acteurs. Dat het aan de financiële middelen niet ontbrak is duidelijk te zien, want alles ziet er erg goed uit. Het is wel weer erg opvallend hoe op de bekende Hongkong film wijze brute vechtpartijen met bijna tekenfilmachtige humor gemixt wordt. Dit komt natuurlijk veelvuldig voor in films uit de jaren negentig, maar toch blijft het een rare combinatie. Raar maar wel erg vermakelijk. En ook al behoord deze film wat actie betreft niet tot de top, maar als je zin heb in een avondje lachen zal hij zeker niet tegenvallen. Want dit zijn absoluut Sammo Hung en Karl Maka op hun grappigst.

Audio commentaar met Bey Logan: Natuurlijk ontbreekt ook wederom het audio commentaar van Bey Logan niet op deze Hongkong Legends release. Zoals je van hem mag verwachten heeft hij zijn huiswerk gedaan en praat hij met gemak de gehele film vol. Toch vind ik wel dat het langzaam maar zeker zijn waarde begint te verliezen en het tijd wordt voor andere spreker. Maar wie, want niet iedereen kan deze klus aan. The weapons master: Dit is wat deze dvd extra interessant maakt. Een exclusief interview met niemand minder dan Liu Chia Yung van ongeveer vijfentwintig minuten. Er wordt veel over het filmen van 'Skinny tiger fatty dragon' gesproken en de relatie tussen hem, Sammo Hung en Karl Maka. Ook verteld hij over zijn kung fu achtergrond en zijn broer Liu Chia Liang Partner in crime: Een interview met RidleyTsui een van de choreografen van de film. Gedurende zeventien minuten praat hij over de gevechten in 'Skinny tiger fatty dragon' en hoe hij zelf begonnen is als stuntman. Sammo Hung: The Bruce Lee connection: Een geschreven stuk over de connectie tussen Sammo Hung en Bruce Lee. Bijna Sammo's hele geschiedenis wordt uitgeplozen om de momenten die hij samen met Bruce Lee had uit te lichten. Een erg leuk stuk dat helaas in het Engels is. Trailer gallery: Natuurlijk ontbreken de originele en nieuwe trailer niet.

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (1:9 anamorphic )
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)