Luke Goss - Making of
Brandon Chang - Conceptual drawings
Lee Bing Bing - Trailers
Regisseur Jingle Ma - Cast & credits
Speelduur 99 Min - Photo gallery
Prod. maatschappij Mythical films -

Lulu Wang (Michelle Yeoh) groeide op als wees, maar had het geluk geadopteerd te worden door rijke ouders. Ze heeft de behoefte om mensen te helpen en door haar aangeboren interesse in de martial arts is ze iemand waarvoor je beter uit de weg kan gaan. Om niet herkend te worden in haar gevecht tegen de criminaliteit neemt ze regelmatig de identiteit van Silver Hawk aan. Op deze manier wordt ze niet herkend en kan ze met gemak een dubbel leven leiden. De politie is hier niet echt van gediend en stuurt Rich Man (Richie Jen Hsien Chi) een van hun beste mensen achter haar aan. Tegelijkertijd beginnen de politie en Silver hawk aan het onderzoek van de ontvoering van professor Ho Chung (daming Chen). Lange tijd komt er weinig nieuws van de professor tot de dochter van een belangrijke zakenman ook ontvoerd wordt. Deze ontvoering grijpt Silver Hawk extra aan want het ontvoerde meisje is haar nichtje. Ze gaat op onderzoek en niet veel later ontdekt ze dat Alexander Wolfe (Luke Goss) achter beide ontvoeringen zit. De professor werd ontvoerd om zijn laatste uitvinding aan te passen zodat het verwerkt kan worden in een hypermoderne mobile telefoon. Op deze manier kan de gebruiker gehersenspoeld worden zodat hij iedere opdracht die hij krijgt uit zal voeren. Met de ontvoeren van de dochter van de zakenman krijgt Alexander Wolfe het voor elkaar dat zijn aangepaste telefoon verspreid wordt over heel Azië. Op deze manier wil hij stukje bij beetje de hele wereld in zijn macht proberen te krijgen. Het enige waar hij alleen niet op gerekend had was de vasthoudendheid van Silver Hawk.

Een superhelden film in de stijl van Batman, Spiderman en andere bekende helden. Het verhaal past ook perfect in het rijtje van de hiervoor genoemde. We hebben een held, iemand die het haar moeilijker maakt en natuurlijk de super schurk. Michelle Yeoh haar uitstraling is zoals altijd geweldig. Ook al is ze haar veertigste verjaardag al gepasseerd ze doet nog steeds haar stunts en al haar gevechten zelf. Dit siert haar absoluut en maakt het kijken naar 'Silver hawk' des te leuker. De openingsscène waarin ze met een motor over de Chinese muur spring ziet er geweldig uit en getuigd van pure lef. Michelle Yeoh steelt ook absoluut de show en laat de rest van de acteurs in de actie scènes ver achter zich. Toch is dit jammer, want hierdoor zien een groot aantal gevechten er niet zo uit als ze zouden kunnen. Je kan duidelijk zien dat de meeste geen goede achtergrond hebben in de martial arts. Regisseur Jingle Ma koos om het erger te maken voor een vrij ontspannen karakter in deze film. Hierdoor wordt niets echt spannend, pas in de laatste twintig minuten komt de film pas echt los. Toch moet ik toegeven dat de gevechten er wel goed uit zien, maar het is gewoon niet wat je verwacht van een Hongkong productie. Het doet eerder aan als een Amerikaanse film waarin de actie scènes ook altijd redelijk hakerig gemonteerd zijn. Bewegingen worden dus regelmatig niet afgemaakt waardoor je de helft niet goed kan zien. De inventiviteit in de basis van de gevechten is wel apart. Zo neemt Silver hawk het op tegen vier man die aan een elastiek aan het plafond zitten en zo met gemak grote afstanden kunnen afleggen. De bekende flauwe Chinese humor is natuurlijk wel weer aanwezig. Hoofdzakelijk wordt dit verzorgt door Richie Jen Hsien Chi die voor een lichte komische noot zorgt maar niet doordraaft. Luke Goss de schurk van het verhaal wordt een klein beetje verwaarloost. Hij komt wat weinig in beeld en we zien hem bijna alleen in het laatste gevecht. Hierdoor blijft zijn karakter erg oppervlakkig en is zijn rol als schurk vrij leeg. Alle decors zijn absoluut mooi vorm gegeven en tot in de details uitgewerkt. We worden keer op keer meegenomen naar prachtige locaties die special voor de film gemaakt zijn. De meeste hiervan worden ook nog eens gefaseerd opgeblazen met mooie beelden als gevolg. Ook het kostuum en de motor van Silver Hawk zien er bijzonder stijlvol uit dus hier zal het allemaal niet aan liggen. Toch komt 'Silver Hawk' niet verder dan de gemiddelde film en wordt hij behoorlijk afgeremd door zijn imperfectie in verhaal en uitdieping van de karakters.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 Anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1 en dts 5.1)