Yu Hui - n.v.t.
Shu Pei Pei -
Chiao Chiao -
Wong Chung Shun -
Regisseur Kao Li -
Speelduur 94 min -

Het zijn roerige tijden aan de Chinese grenzen. De muur wordt bijna continue aangevallen en het kost de troepen moeite om ze te weren. De leiding gevende generaal vraagt regelmatig om versterking, maar krijgt maar niet waar hij om vraagt. Als de toestand opeens wel erg kritiek wordt dient hij wederom een verzoek in bij generaal Lu Qiang (Goo Man Chung). Omdat hij deze man niet echt vertrouwt stuurt hij meteen ook een brief naar de Sun moon clan. De leider is een goede vriend van hem en daarom vraagt hij te onderzoeken waarom hij geen extra troepen krijgt. De gehele Sun moon clan komt in actie en het duurt dus ook niet lang voor ze iets hebben. Via een koerier weten ze een brief van Liu Qiang in handen te krijgen. Hierin bedankt hij het buurland voor hun giften. Tevens beloofd hij er voor te zorgen dat de grenzen minimaal bezet blijven. De leider van de Sun moon clan besluit zelf maarverhaal te gaan halen bij Lu Qiang. Hij wil de corrupte generaal nog een kans geven, maar hij moet dit met zijn leven bekopen. Yan Shiyuan (Wong Chung Shun) zijn rechterhand weet ternauwernood te ontsnappen. Ondertussen is de tijd voor Shen Bingyi (Chang Yi) gekomen om zijn leraar te verlaten. Hij is de jongere kung fu broer van de leider van de Sun moon clan en een bijzonder vaardige vechter. Het eerste wat hij doet is zijn broer bezoeken. Hier komt hij echter veel te laat aangezien zijn broer is omgekomen. De jongen is niet gewend om in een groot gezelschap te leven en wil eigenlijk weer zijn eigen weg gaan. Maar voordat hij weg kan krijgt hij een brief die zijn broer voor hem achter liet. Hier staat dat hij leider zou moeten worden als zijn broer iets was overkomen. Nederig accepteert hij zijn nieuwe titel en als een wijs man probeert hij de clan te leiden in de strijd tegen de corrupte generaal.

Een Wu xia film uit de jaren zestig met een verhaal waar werkelijk alles in zit. De bekende plotwisseling die je veel in de jaren zeventig had zijn nog niet aanwezig en de film doet erg aan als een soort soap. Buiten het verhaal over wraak, verraad en macht staat het gezin en wat daar bij hoort dus ook centraal. Vrouwen zijn net zo belangrijk als mannen al spelen ze niet zulke heldhaftige rollen. Het verhaal concerteert zich dus ook op een heleboel verschillende karakters. Een echte hoofdrol is het niet te noemen maar het karakter van Chang Yi heeft duidelijk de belangrijkste rol. Hij speelt een jonge zelfverzekerde zwaardvechter die de leiding krijgt over een belangrijke clan. Als wapen hanteert hij natuurlijk een kiem. Als toevoeging krijgt hij van zijn meester in het begin een waaier waarmee hij pijltjes kan schieten. Samen met zijn eigen vaardigheden en kennis is hij dus een erg goede vechter. Het is leuk een Chang Yi op zo’n jonge leeftijd te zien. Veel later in zijn carrière speelde hij namelijk bijna altijd schurken. De babyface die hij hier nog heeft past perfect bij het personage wat hij neerzet. Verder zijn er nog vele bekende acteurs te zien. Een daarvan is Tin Fung die iedereen wel kent uit ‘Fist of fury’. Op prachtige wijze vertolkt hij de leider van de Wu clan. Hij is oud en leeft terug getrokken van de rest van de wereld. Door toeval raakt hij betrokken in het verhaal. Zijn zoontje zorgt er uiteindelijk voor dat hij wel een heel moeilijke beslissing moet nemen. Door deze keuze raakt hij in een klap betrokken in de strijd tegen de corrupte generaal. Dit voorval is iets wat wel vaker voorkomt in de Chinese geschiedenis en iedere keer valt het weer net zo zwaar. Eigenlijk is de film te verdelen in meerdere stukken. Allemaal kleine verhaaltjes met als rode draad het voorkomen van een invasie. Romantiek, drama en zelfs een aantal gezongen stukken worden dus ook niet geschuwd. ‘Silent swordsman’ is dus ook een erg gevarieerde film. Het zang gedeelte neemt ongeveer tien minuten in beslag en is eigenlijk gewoon een stukje Huang mei opera. Op zich past het wel in het liefdes verhaal wat op dat moment in de film speelt maar het zal voor velen wel wat verassend zijn. Zelf Chang Yi zingt een klein stukje maar verder is het meer voor de dames weg gelegd. Ondanks de grote variatie in de vertelling zijn de verhalen goed met elkaar verweven. In de film komen veel van de bekende martial arts clichés voorbij en dit maakt de film erg aantrekkelijk. Het verhaal speelt zich rond 1300 na Christus af. De soldaten zijn dus ook in deze stijl gekleed. Deze kostuum zijn erg protserig en doen een klein beetje goedkoop aan. Toch komt de sfeer van die tijd erg goed over. Bijna alles is op echte buiten locaties gefilmd met uitzonderingen daar gelaten. We gaan van prachtige huizen, naar tenten kampen van nomade stammen tot bergen en bossen. Hier geldt eigenlijk het zelfde als voor de gehele film, veel variatie. Het enige waar deze variatie niet zo veel in zit zijn de gevechten. Chang Yi springt er enigszins uit door zijn soepelheid van bewegen, maar echt bijzondere dingen doet hij niet. Het gaat allemaal erg traag en de montage hiervan laat ook wat te wensen over. Dit is simpel weg omdat regisseur Go Laap het trucje nog niet helemaal door had en zonder choreograaf moest werken. Over het algemeen genomen is ‘The silent swordsman’ geen stoere film. Het draait allemaal meer om het verhaal en de gevechten zijn maar bijzaak. Voor liefhebbers van films uit de jaren zestig met veel variatie is dit een aanrader, maar ben je op zoek naar actie dan zou ik het risico niet lopen.

Drager VCD (2 discs)
Beeld kwaliteit Goed (2:35.1)
Ondertiteling Chinese / Engels