Yoon Yi Hye -
Su-hee Go -
Ye-rin Han -
Regisseur Park Chulhee -
Speelduur 109:08 mins -
Prod. maatschappij Tube pictures -

Door een te korte tong heeft Killa (Ha Gyoon Shin) een behoorlijk spraakgebrek. Het gevolg hiervan is dat hij op jonge leeftijd besloot om niet te spreken. Hij gaat dus ook behoorlijk teruggetrokken en onbegrepen door het leven. Vrienden heeft hij niet maar zijn dromen om ooit te kunnen spreken en stierenvechter te worden zijn er niet minder om. Het benaderen van de verkeerde dokter veranderde zijn leven. Hier kreeg hij namelijk te horen dat een operatie om zijn tong te verlengen alleen in Japan kon en heel duur was. Met dit in gedachten ging hij op zoek naar een baan om dit allemaal te kunnen bekostigen. Hij belandt bij een groepje wazige gangsters en al snel wordt hij ingewijd in het beroep van huurmoordenaar. Ballet (Kim Nin jin) wordt zijn mentor en leert hem de fijne kneepjes van het vak. De belangrijkste les is dat het niet belangrijk is waarom iemand gedood moet worden. De baas bepaald wie er dood moet en de redenen er voor zijn absoluut gegrond. Voor de moordenaar is dit echter niet belangrijk. Langzaam maar zeker komt Killa steeds meer in zijn werk. Zijn baas waardeert hem. Killa stelt namelijk geen vragen en handelt zijn klussen altijd netjes af. Alleen dan gebeurt er iets wat zijn leven totaal verandert. Hij wordt benaderd door She (Yoon Yi Hye). Een mooie dame die behoorlijk verward is. Ze dringt zich behoorlijk aan hem op en voordat Killa het weet ligt ze bij hem thuis in bed. Twee dagen lang slaapt ze en dan opeens komt ze uit bed en eet ze zijn koelkast leeg. Vervolgens hebben ze seks en pakt ze haar spullen om te vertrekken. Bij de deur roept ze nog even dat ze nooit meer terug komt en dat hij haar niet moet gaan zoeken. Killa snapt er helemaal niets meer van en blijft verward achter. De eenzaamheid komt door het hele voorval een stuk meer op hem af. Een paar dagen later neemt hij dus ook een dakloos jongetje mee naar huis. Hij verzorgt de jongen goed tot opeens She weer bij hem voor de deur staat. Ze trekt gewoon weer bij hem in en gedraagt zich alsof ze een normaal gezin zijn. Killa snapt er niets meer van en in de verwarring maakt hij ook nog eens een cruciale fout in zijn volgde klus. Opeens heeft hij een zwakte en zit hij in een situatie die hij eigenlijk helemaal niet wilde. Compleet verward probeert hij het allemaal op te lossen maar er lijkt geen uitweg te zijn.

De meeste actie films uit Azië gaan tegenwoordig over huurmoordenaars of gangsters. Het genre raakt dus ook aardig uitgemolken en de originaliteit is vaak ver te zoeken. Soms zitten er alleen treffers tussen die iets bijzonders hebben. Iets aparts wat de film toch een bepaalde charme geeft. 'Silent killer' is zo een film. Niet echt origineel maar het mengt de juiste elementen met elkaar zodat het allemaal erg vermakelijk wordt.

Erg gecompliceerd is het verhaal niet. Toch weet regisseur en schrijver Park Chulhee er een sterke film van te maken. Dit doet hij in de eerste plaats door de bizarre personages. Iedereen heeft zijn kruisje en gedraagt zich alles behalve normaal. Hij laat zijn film dus ook helemaal draaien op hun vreemde gedrag. Iedereen heeft zijn eigen introductie. Dit wordt allemaal toegelicht door de stem van de niet sprekende hoofdpersoon. Deze voorziet de beelden van uitleg. Toch houdt hij hierbij een heleboel informatie achter. Het is dus behoorlijk raden naar de ware motieven en gedachten achter de acties die ze ondernemen. De wijze waarop hij dit toepast is precies goed en zorgt er voor dat je goed bij de film blijft. Het houdt je nieuwsgierig en hierdoor word je door een redelijk trage film heen gesleept. Want het is namelijk totaal niet duidelijk waar het allemaal naartoe zal gaan. Pas in de laatste twintig minuten vallen de puzzelstukjes op zijn plek. De gecreëerde plot is er geen die niet te voorspellen was maar wel een die voor de nodige drama zorgt. Drama die sterk doet denken aan de heroic bloodshed films uit de het Hongkong van de jaren negentig. Titels als 'As tears go by' en 'A moment of romance' passen dus ook goed in het genre plaatje van 'Silent killer'. Dit is dan wel op het gebied van drama want de humor hier doet weer denken aan 'Chung king express' of 'Fallen angels'. We zouden zelfs kunnen zeggen dat de laatste een sterke inspiratie bron kan zijn geweest voor 'Silent killer'.

De humor is behoorlijk subtiel. Eigenlijk is het dus ook meer een drama dan een komedie. De personages hebben allemaal iets zieligs over zich. Ze zijn de outcasts van de maatschappij en hun leven is mislukt. Hun gedrag is niet opzettelijk grappig maar eigenlijk zo zielig dat je er om moet lachen. Hierbij speelt regisseur Park Chulhee subtiel met de voor en achtergrond. Zo kan er voor in beeld niets gebeuren terwijl er op de achtergrond opeens iets enorm grappigs gebeurd. Hiermee geeft hij prachtig en zonder woorden de gemoedstoestand van beide personages weer. Stuk voor stuk hebben ze allemaal Obsessies, stellen ze verkeerde doelen en hebben ze gedrag waardoor het allemaal niet beter kan worden. Als keerzijde hiervan laat hij zien dat het beroep van huurmoordenaar niet altijd even makkelijk is. Helemaal als je niet weet waarom iemand dood moet en je slachtoffer dit evenmin weet.

Echt een actie film is 'Silent killer' niet te noemen. De gevechten zijn kort en op één hand te tellen. Maar wat er de revue passeert is van goed niveau. Er worden hoofdzakelijk messen gebruikt en heel af en toe een pistool getrokken. Hierin komen alle facetten aanbod en gaat het van één tegen één gevechten tot massale knokpartijen. De technieken die gebruikt worden zijn realistische en effectief. Er vloeit aardig wat bloed en iemand die geraakt wordt staat niet zomaar weer op. Dit maakt het allemaal leuk en boeiend om naar te kijken.

Met 'Silent killer' levert Korea een heerlijke en typerende Aziatische film af. De balans tussen humor, actie en drama is goed gevonden. Hierbij komt dat de sfeer lekker duister, uitdagend en soms seksueel getint is. Bij vlagen is het allemaal lekker brutaal en controversieel en hierdoor is het dus ook een lekkere film te noemen. Het doet allemaal denken aan de stijl van de Hongkong films uit de jaren negentig. Hierbij is de underdog de held en maakt het eigenlijk niet uit dat alles tegen zit. Ondanks het trage tempo blijft het toch entertainen. 'Silent killer' is dus ook een van de weinige Koreaanse films waarbij je niet steeds naar je horloge kijkt om te zien hoeveel minuten er nu voorbij zijn. Dit is op zich al een compliment waard maar zeker niet de enige reden om de film te gaan zien.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9/2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Taal Koreaans